پنج تکنیک تمرکز

پنج تکنیک تمرکز

صبح–خانه در سکوت، اتاق آرام است، کتاب را بر می دارم، ورق می‌زنم… کلمات، جملات، صفحه بعد از صفحه
ظهر – به صفحات طی شده نگاه می‌کنم، و چیزی به یاد نمی‌آورم…
و اینگونه، هر روز تاریخ را تکرار می‌کنیم…!

اتفاق ساده است: به همه چیز فکر می‌کردم جز متن روبرو!

نیروی تخیل و تفکر ما، همان طور که موتور محرک یادگیری به حساب می‌آید، گاهی عملکردی کاملاً معکوس دارد، اشتغالات ذهنی آنقدر فراوان و جاگیرند که فضایی برای مطلب تازه باقی نمی‌ماند. افکار مزاحم و گاهی حتی آزاردهنده، معمولاً به طور متناوب تکرار می‌شوند که عمده آسیب آن به قدرت تمرکز ماست، کاهش تمرکز و دقت که سنگ بنای یادگیری است، مسیر طبیعی یادگیری را با اختلال روبرو می‌کند، و کاهش دقت یعنی: همسانی اهمیت تمام داده‌هایی که به ذهن ما وارد می‌شود، و طبقه بندی آموزه‌هایمان را با مشکل مواجه می‌کند، اگر آموزه‌ای و آموختنی در کار باشد! به زبان ساده و شاید کمی ناامید کننده: یاد نمی‌گیریم!
کاربردی‌ترین روش برای مقابله با این افکار چیست؟
در زیر چند روش ساده را جهت کاهش و حذف افکار مزاحم هنگام مطالعه معرفی می‌کنیم.

روش اول:

تمرکز بر یک شیء: توجه خودمان را بر یک شیء متمرکز کنیم و با جزئیات هر چه تمام‌تر برای خودمان توضیح دهیم. با پرسیدن سوالهای مثل: آن شی ء دقیقاً کجاست؟ چه‌اندازه‌ای دارد؟ چه رنگی است؟ چه جنسی دارد؟ به چه درد می‌خورد؟ و…

روش دوم:

آگاهی حسی: محیط اطرافمان را به عنوان یک «کل» مورد توجه قرار دهیم و از حواس ۵ گانه‌مان استفاده کنیم؛ مثل اینکه: چه می‌شنوی؟ در درون بدنت؟ در داخل اتاق؟ بیرون از اتاق؟ بیرون از خانه؟ (تمرکز بر شنوایی) یا مثلاً: آیا عینک را روی صورتت حس می‌کنی؟ بدنت را روی صندلی چطور؟(تمرکز بر بساوایی)

روش سوم:

تمرین‌های ذهنی: مثلاً ۷ تا ۷ از هزار کم کردن، یا جانورنی که نامشان با حروف خاصی از الفبا آغاز می‌شود.

روش چهارم:

شمارش افکار: افکار منفی و آزادهنده را بشماریم و در پایان هر روز آن را از نظر نوع و تعداد با روز قبل مقایسه کنیم، که امکان دسته بندی و بررسی بیشتر افکار آزارنده و مزاحم را فراهم می‌کند.

روش پنجم:

تیتربرداری از افکار دنباله دار: در طول مطالعه، هر فکر غیرمرتبط که به ذهنمان خطور می‌کند را یادداشت کنیم و در ساعت مشخصی آن فکر را مثل یک داستان دنبال کنیم. (برای آن شروع، ادامه و پایان قائل شویم). گاهی همین کار ساده به رشته‌ای از افکار متناوب مزاحم پایان می‌دهد.
و یادمان بماند، در این فرصت کوتاه با مدیریت ذهن و زمان، راه را آسان‌تر و مقصد را روشن‌تر می‌یابیم.
منبع :abasmanesh

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *