چگونه ذهن خود را آرام کنیم(متد سیلوا)

چگونه ذهن خود را آرام کنیم(متد سیلوا)
متد سیلوا چیست ؟

متد سیلوا شیوه ای است برای ریلاكس و آرمیده ساختن ذهن و بدن و سپس استفاده از فركانسهای كم بسامد مغز و توانائی های نیمكره راست برای ایجاد نتایج و موقعیتهای مثبت و مطلوب .

در متد سیلوا نیمكره راست مغز كلید اصلی است چرا كه نیمكره راست در تماس با شعور حاكم بر عالم منبع خلق و پدیدآورندگی قرار دارد و بنابراین خلاق و پدیدآورنده است . هرجا كه مشكلی وجود داشته باشد نیمكره راست راه حل خلق می كند . هرجاعیب و نقصی وجود داشته باشد نیمكره راست سلامتی و بی عیبی ایجاد می نماید . هرجا كه تضاد و ناهماهنگی وجود داشته باشد نیمكره راست هماهنگی و توازن پدید می آورد . اگر متد سیلوا منحصر به ریلاكس ساختن بدن و آرام سازی ذهن بود ما میتوانستیم آن را همان مراقبه بنامیم ،‌اما متد سیلوا چیزی فراتر از مراقبه معمولی است فعال و پویا است نه نافعال و ایستا.

بنابراین بین متد سیلوا و مراقبه نافعال و پاسیو معمولی تفاوتهای اساسی وجود دارد . شاید اصطلاح مراقبه فعال و اكتیو و یا پویا و دینامیك واژه مناسبی برای متد سیلوا باشد .

متد سیلوا بر ذهن فعال و خلاق تكیه دارد در واقع زمانی كه ما متد سیلوا را بكار می بریم ذهنمان را تحت كنترل قرار می دهیم و كنترل ذهن اصطلاح مناسبی است برای آنچه كه ما در متد سیلوا انجام می دهیم .

چگونه با نیمكره راست مغز بیندیشیم .

با یادگیری پایین آوردن آگاهانه و هشیارانه سرعت بسامد امواج مغز به سطح آلفا ، می توانیم یاد بگیریم كه چگونه نیمكره راست مغزمان را در اندیشه هایمان به كار بندیم .

این همان هدفی است كه متد سیلوا برای رسیدن به آن طراحی شده است . این متد نخست به ما كمك می كند با آگاهی و هشیاری كامل به سطح آلفا برسیم و سپس با بكارگیری نیمكره راست مغزمان به هر خواسته ای برسیم . این متد در تمام زمینه ها همراه همیشگی ماست سلامتی مان را بهبود می بخشد حافظه مان را قوی می كند توانائی یادگیری را افزایش می دهد در كارو پیشه باعث پیشرفت ما می شود . با بكارگیری نیمكره راست و چپ مغز توانائی های ما بیش از دو برابر می شود .نیمكره چپ مغز نیمكره ای منطق گراست . نیمكره راست به عقل و منطق محدود نیست و دست مایه آن تصاویر ذهنی است . اگر از خواسته خود تصویر ذهنی به این نیمكره ارائه كنیم و اگر ایمان داشته باشیم كه می توانیم آن خواسته را برآورده كنیم و كافی است تا پای صحبت مردم موفق بنشینیم تا متوجه شویم كه نیروی تمركز آنان چقدر گسترده و تصاویر ذهنی شان چقدر نیرومند است .

نخستین گام ، یادگیری رسیدن به سطح آلفاست . پس باید یادبگیریم كه چگونه هنگام تجسم و تخیل در این سطح باقی بمانیم . با انجام دادن چند باره تمرین های آرامش بخش این دوره ،‌به این اطمینان خواهید رسید كه هر زمان بخواهید می توانید به سطح آلفا برسید .

تنها شرط موفقیت در متد سیلوا این است كه حواسمان را به هرچه می خواهیم درباره آن بیندیشیم متمركز كنیم اگر افكار دیگری مزاحم شدند آنها را به حال خود رها كنیم و به موضوع اصلی بازگردیم . از هر گونه زوردن بپرهیزیم و خودمان را به زور به آرامش وادار نكنیم .بلكه باید یاد بگیریم به آرامش برسیم .

مغز انسان عضوی است كه از خود انرژی الكتریكی منتشر می كند درست همان گونه كه قلب در هر دقیقه چندین بار می تپد مغز نیز در هر ثانیه چندین بار با انتشار انرژی الكتریكی به تپش می افتد . در خواب عمیق تپش یا نوسان مغز بسیار آهسته است اما در خواب سبك كه رویاها روی می دهند مغز با سرعت بیشتری نوسان می یابد .

در بیداری كامل سرعت نوسان مغز باز هم بیشتر می شود كه دانشمندان به این نوسانات در بیداری بتا می گویند .هنگام استراحت و خواب سبك ،‌مغز با سرعتی آهسته تر و با بسامد ۷ تا ۱۴ ارتعاش یا دور درثانیه نوسان می باید كه به آن سطح امواج مغزی آلفا می گویند . وقتی در خواب عمیق هستیم نوسانات مغز ما وارد سطح تتا و دلتا می شوند .

مغز نوزادان معمولا در آهسته ترین سطح یعنی در سطح تتا و دلتا فعالیت می كند بین ۷ تا ۱۴ سالگی بیشترین فعالیت مغز در سطح آلفا انجام می پذیرد آن گاه به تدریج شروع به استفاده از آن بخش مغز می شود كه با سطح بتا در ارتباط است . ما همگی توانائی استفاده از همه ظرفیت مغز خود را داریم اما ممكن است بدون این كه تقصیری متوجه مان باشد این توانائی را پرورش نداده باشیم .

با ورود به دوران نوجوانی ، پدیده ای شگفت رخ می دهد ، شمار اندكی از هر دو بخش چپ و راست مغز برای اندیشه ورزی استفاده می كنند در حالی كه بیشتر مردم فقط بخش چپ مغزشان را به كار می گیرند در واقع از هر ده نفر یك نفر به آن حداز بلوغ می رسد كه قادر می شود هر دو بخش مغزش را برای اندیشه ورزی به كار برد . نود درصد باقی مانده فقط از نیمكره چپ مغز استفاده می كنند .

وارد شدن به سطح پایه (‌یا سطح آلفا )

روش شش به یك

۶- بعد بیرونی

۵- خسته شدن پلك چشمها

۴- بسته شدن پلك چشمها

۳- آرامش تن

۲- آرامش روان

۱- سطح پایه (‌سطح آلفا)

چگونه وارد سطح آلفا شویم

در متد سیلوا برای آفرینش احساس آرامش و ورود به سطح آلفا از روش استاندارد نسبت دادن شماره های ۶ تا ۱ به حالت های دلخواه استفاده می شود . در این روش شماره ۶ بیانگر آگاهی از دنیای بیرون ، شماره ۵ بیانگر خسته شدن پلك چشمها ، شماره ۴ بیانگر بسته شدن پلك چشمها و آمادگی برای احساس آرامش ،‌شماره ۳ بیانگر آرامش تن ،‌شماره ۲ بیانگر آرامش روان و شماره ۱ رسیدن به سطح پایه است كه می توانیم از آن برای رسیدن به هدفهای خود استفاده كنیم .

مراقبه پویا

در متد سیلوا برای دست یافتن به هر خواسته ای مراقبه پویا انجام می دهیم . به این منظور نخست یاد می گیریم كه چگونه آرامش بیابیم و سپس یاد خواهیم گرفت كه چگونه ذهنمان را فعال كنیم آنگاه می توانیم در سطح پایه برنامه ریزی كنیم كه با استفاده از تكنیك های ذهنی هر مشكلی را حل كنیم و به هر هدفی دست یابیم .

عبارات سودمند

در این متد یاد خواهیم گرفت كه تكرار برخی عبارات در سطح پایه یا آلفا بسیار سودمند می باشد مثل :

– من هر روز از هر لحاظ بهتر و بهتر می شوم .

– افكار مثبت مرا به منافع و دستاوردهای دلخواهم می رساند.

– من همیشه تن و روانم را سالم نگاه خواهم داشت.

– من توانائی ذهنی در حال رشدم را در راه بهبود وضع بشر به كار می گیرم .

بیرون آمدن از سطح پایه یا سطح آلفا

برای بیرون آمدن از هر سطحی از ذهن از ۱ تا ۵ در دل خود بشماریم و در شماره ۵ پلك چشمانمان را باز كنیم . در شماره ۳ تكرار كنید وقتی در شماره ۵ پلك چشمانم را باز كنم كاملا هشیار و بیدار خواهم بود . سپس از ۴ تا ۵ بشماریم و در شماره ۵ پلك چشمانمان را باز كنیم و در دل بگوییم احساس می كنم سالم و سرحال هستم و حالم بسیار بهتر از پیش است.

بطور کلی متد سیلوا بر اساس رسیدن به خلسه سبک (الفا)و بعد تصویر سازی مثبت جهت بر اوردن هر گونه نیت و خواسته مثبت است چه شهای خود و دیگران و چه حل مشکلات زندگی

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در آلفای ذهنی

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *