آموختن شگردهای تقویت حافظه برای موفقیت در یادگیری و کنکور

 آموختن شگردهای تقویت حافظه برای موفقیت در یادگیری و کنکور

چيزي به نام حافظه خوب يا حافظه بد وجود ندارد. همه ما از نظر زيست‌شناسي يک نوع مغز داريم. وقتي به علايم جسمي دو نفر نگاه مي‌کنيد، هرگز دو فرد را که عيناً يکسان باشند نمي‌توانيد بيابيد. تفاوت فقط در حافظه تعليم ديده و تعليم نديده است.

مغز انسان ماشيني خارق‌العاده است. در واقع اگر بخواهيم رايانه‌اي بسازيم که بتواند فرآيندهاي مغز انسان را انجام دهد بايد بزرگي آن به بزرگي ساختمان امپاير استيت در آمريکا مي‏‏‏شود!.

 

روشهاي خوبي براي پرورش حافظه وجود دارد. اساسي‏ترين آنها عبارتند از: تکرار کردن، تداعي معاني، و فرمولها و ترفندهاي تقويت حافظه. تجسم کردن نيز يک روش عالي است. بهترين ويژگي اين روشها آن است که مي‌توان آنها را با خودآموزي ياد گرفت. ولي نکته مهم آن است که براي تسلط بر آنها بايد آنها را تمرين کنيد. در فرآيند تعليم دادن حافظه مي‌توانيد تبديل به يک محصل ممتاز شويد.

 

 

بايد نحوه عملکرد حافظه را درک کنيد. حافظه با تداعي معاني عمل مي‌کند. وقتي به داده‌هاي ناشناخته‌اي برخورد مي‌کنيد، بلافاصله به دنبال اطلاعات شناخته شده يا متداولي مي‌گرديد. به محض اينکه چنين اطلاعاتي را مي‌يابيد، با آن ارتباطي برقرار مي‌کنيد، و اين فرآيندي است که ما آن را «درک کردن» مي‌ناميم.

هر چه اطلاعات بيشتري در مغز شما باشد، شانس تداعي معاني از طريق اعصاب بيشتر مي‌شود. يعني بخش بيشتري از مغز شما به کار گرفته مي‌شود، در نتيجه فهم و درک شما بيشتر خواهد بود.

خب حالا وقت آن است که از حافظه خود استفاده کنيد. به خاطر داشته باشيد که اين امر مفيد است.

راهنمايي:

نياز اصلي همان علاقه است. موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنيد و ببينيد چقدر از آن را به خاطر مي‌آوريد. مثلاً اگر به بازي کريکت علاقه داريد، ببينيد اسم چند بازيكن کريکت را مي‌توانيد نام ببريد. خودتان از نتيجه اين کار متحير خواهيد شد؛ مخصوصاً در زمينه موضوع‏هايي همچون ورزش، سينما و موضوعات جالب ديگر.

 

براي شروع به اين فهرست نگاه کنيد:

کاميون

لادو

ساچين تندالکار

خيزران

 

يک داستان بسازيد:

بعد اين داستان را تجسم کنيد.

يک کاميون قرمز روشن در يک جاده خلوت با سرعت زياد داشت حرکت مي‌کرد. راننده کاميون ظاهر منحصر بفردي داشت بعد از نماي نزديک معلوم شد که او يک لادو است. او در حال مکالمه با فردي بود که در طرف مقابل قرار داشت و شخصي جز ساچين نبود. آنها داشتند به استفاده از وسيله جديدي به جاي چوب دستي فکر مي‌کردند و پيشنهادشان استفاده از چوب خيزران بود.

به کاربرد رنگها و مزاح‏هاي بي‌معني توجه کنيد. براي به خاطر آوردن لغات فقط داستان را به ياد داشته باشيد.

 

 

منبع " کتاب یادگیری آرام  اثر دکتر آرام "

انتشارات تجسم خلاق

www.aram24.ir

 

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *