استرس و عوارض گوارشی

استرس و عوارض گوارشی

نتایج مطالعات نشان داد که حدود 60 درصد از افرادی که از سوء هاضمه رنج می‌برند به یک عارضه گوارشی مبتلایندب وجود سوء هاضمه بدون زخم به معنای گاستریت و یا ورم معده نیست، عوام هر درد معده‌ای را به اشتباه ورم معده تلقی می‌کنند، حال آن که درد معده به همراه نفخ، ترش کردن و حالت تهوع علایم سوءهاضمه‌ای است نه زخم معده یا اثنی عشر.
وجود التهاب در معده در نتیجه آندوسکوپی سوء‌هاضمه بدون زخم مشاهده نمی‌شود، در افراد مبتلا به سوء هاضمه بدون زخم ،حساسیت بیش از حدی نسبت به اسید معده وجود دارد به نحوی که با کمترین میزان اسید، مخاط معده تحریک می‌شود.

گاهی در مبتلایان به سوءهاضمه بدون زخم اختلالات حرکتی در معده هم مشاهده می شود، دختران جوانی که صبح هنگام با حالت تهوع از خواب برمی‌خیزند غالبا بدون ابتلا به ورم معده به اختلالات موتیلیتی (حرکتی‌) معده مبتلایند.
: 40 درصد افرادی که از درد ناحیه معده، ترش و نفخ کردن به همراه تهوع رنج می برند فاقد هر گونه زخمی هستند و اثبات گاستریت یا ورم معده صرفا از طریق بافت شناسی است.
سوء هاضمه بدون زخم را از شایع‌ترین علت مراجعه افراد به متخصصان گوارش است برای کنترل عارضه سوء هاضمه بدون زخم پرهیز از عوامل اذیت کننده و کنترل میزان ترشح اسید معده از طریق مصرف رانی تیدین و امپرازول و درمان حالت تهوع از طریق داروهایی نظیر متوکلوپرامید امکان‌پذیر است.
استرس‌ها، آشفتگی‌ها و تنش‌های روحی را در تشدید علایم سوء هاضمه بدون زخم موثر برشمرد و افزود: کم نیستند دختران جوانی که در ایام امتحان و کنکور صبح هنگام با حالت تهوع و درد معده از خواب برمی‌خیزند.
برای تسکین علایم گوارش (سوء هاضمه) در دوران طفولیت حاصل از تنش‌های عصبی از داروهای آرام بخش استفاده می‌شود، مصرف داروهای ضد افسردگی در بیمارانی با پیش زمینه افسردگی نیز توصیه می‌شود
منبع :robabnaz.persianblog.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *