خجالت و کمرویی چیست ؟

خجالت و کمرویی چیست ؟

کمرویی به مفهوم احساس نتراحتی کردن از بودم در جمع است که فرد را از انجام فعالیت های روزمره در زندگی اجتماعی باز میدارد ، فرد کمرو به موقع نمی تواند صحبت کند و حق خود را بگیرد .

در لغت کمرویی و خجالت تفاوت معنایی زیادی نیست اما می توان گفت خجالت کشیدن لحظه ای است و کمرویی تداوم دارد ؛ البته شدت هردوی آن ها باعث اضطراب و استرس بیش از حد می شود تاجایی که فرد به ناتوانی می رسد ( ناتوانی فقط جسمی نیست می تواند روحی هم باشد ) در این صورت یک اختلال محسوب میشود .

زمان و موقعیت در کمرویی متفاوت است گاه فرد در یک زمان و موقعیت خاص دچار کمرویی است اما در زمان و مکانی دیگر نه ؛ که این مسئله بیانگر اهمیت شرایط مخاطب ، شرایط زمانی فرد ( حرفی برای گفتن نداشتن ، شرایط ظاهری و فیزیکی ) است ، مثلا احتمال دارد مخاطبان افرادی سرشناس و چهره های بزرگ باشند که فرد در مقابل آنها خود را کم ارزش یا کوچکتر در نظر می گیرد و خود واقعی را فراموش می کند . با این تفاسیر می توان دو فرد که یکی اعتماد به نفس ضعیف ، و دیگری اعتماد به نفس خیلی قوی دارد را در یک شرایط یکسان قرار داد و مشاهده کرد که فرد اول دچار کمرویی ولی دیگری همچنان اعتماد به نفس خود را حفظ می کند با توجه به این مصداق می توان نتیجه گرفت بخشی از آنچه باعث ایت امر است محیط و بخشی دیگر خود پنداری و افکار فرد درباره خودش است ؛

” بنابراین محیط و خود فرد دو عامل اصلی و مهم هستند ”

علل خجالت و کمرویی :

1- ژنتیک : در کمرویی رد پایی از تأثیر مستقیم وراثت مشاهده می شود .

2- عوامل شخصیتی : افرادی که در کودکی حساس و تحریک پذیر بوده اند .

3- رفتار های آموخته شده : افراد از طریق مشاهده رفتار دیگران و شیوه تعادل با اجتماع و والدینشان به خصوص در دوران کودکی الگو می گیرند .

4- عامل نظم تولد : عده ای معتقدند ترتیب تولد فرزندان امری تأثیر گذار است مثلا فرزندان اول احتمال کمتری وجود دارد که کمرو باشد اما طبق نظر اجزای اتاق فکرمان این نظریه کاملا صادق نیست و بستگی به ترتیب خانواده و مبزان فرصت دهی برای ابراز وجود هریک از فرزندان و همچنین هر یک از فرزندان و همچنین معلم ها و افراد جامعه جامعه دارد .

5- خود انگاره ی فرد : فردی که احساس بدی از خود دارد و فقط نقاط ضعف خود را می بیند .

7- تجربیات : ترس از تمسخر دیگران و طپق زدن در صحبتها

به طور کلی علل را می توان اینگونه طبقه بندی کرد :

1- خود فرد که افراد دودسته هستند درون گرا و برون گرا

2- ولدین 3- مدارس

4- فرهنگ شهری 5- فامیل ها

6- ترتیب فرزندان

تفاوت دختران و پسران در کمرویی :

دختران به علت حساس بودن و عاطفی بودن بیشتر از پسران تحت تأثیر محیط هستند و نظر دیگران برایشان مهم تلقی میگردد .

به علاوه چون در فرهنگ شهری ما دختران مجال کمتری برای ارتباطات اجتماعی دارند تجربه ای برای کسب مهارت نداشته یا بسیار اندنک بوده است اما عده ای از پسران نیز در برابر دختران به صورت ترسناکی دچار اضطراب و کمرویی می شوند تا جایی که سعی میکنند از موقعیت خود فرار کنند پس نمی توان حکمی قطعی صادر کرد که دختران کمرو تر هستند به علاوه اینکه این مسئله را عده ای از پسران اتاق فکر به خصوص در جامعه امروزی نفی می کنند . این نکته شایان ذکر است که کمرویی تفاوت بسیاری با حیا دارد فرد با حیا دچار ناتوانی برای ابراز وجود نیست و دچار شرمساری نمی شود .

راهکار ها :

1- افزایش روابط اجتماعی 2- شناخت بیشتر نقاط ضعف خود و پذیرش آنها

3- داشتن دیدی مثبت به دیگران 4- داشتن ظاهری مرتب و قابل قبول عرف

5- تغییر یک سری ارزشها در جوامع به خصوص مدارس برای فرصت دهی بیشتر به افراد

6- حساسیت زدایی تدریجی
منبع :http://www.anjomanjavane.blogfa.com/

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *