سفید شدن موها

به گزارش موسسه تجسم خلاق مو با افزایش سن به تدریج رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهد. بنابراین، سفید شدن مو با بالا رفتن سن عادی است. اما سفید شدن پیش از موعد مو یک اختلال محسوب شده و باعث می‌شود که یک جوان پیرتر به نظر برسد. این اختلال باعث نگرانی‌های زیادی در افراد مبتلا، به ویژه زنان می‌شود. مو ضمیمه پوست محسوب می‌شود. به گزارش موسسه تجسم خلاق  مو از همان نوع سلول‌هایی که در لایه بیرونی پوست یافت می‌شود و به بشره معروف است تشکیل شده است. غده‌های چربی پوست سر، مادۀ چرب مانندی را به نام سبوم ترشح می‌کنند که منبع مواد مغذی، درخشندگی و سیاهی مو می‌باشد. مو را از طریق عوامل بیرونی نمی‌توان تغذیه کرد، زیرا مواد مغذی مورد نیاز پوست سر باید از طریق جریان خون تامین شود.

درمان سفید شدن پیش از موعد موها

به گزارش موسسه تجسم خلاق  رژیم غذایی مهمترین عامل در پیشگیری و درمان سفید شدن پیش از موعد موها می‌باشد. فردی که از این اختلال رنج می‌برد باید از غذاهای غنی از مواد مغذی ضروری استفاده کند. به گزارش موسسه تجسم خلاق ویتامین‌هایی که در درمان سفید شدن پیش از موعد موها مفید هستند شامل اسید پانتوتنیک، اسید پارا- آمینوبنزویک یا پابا و اینوزیتول می‌باشند. حداقل نیاز روزانه به این ویتامین‌ها به شرح زیر است: ١٠ میلی‌گرم اسید پانتوتنیک، ١٠٠ میلی گرم اسید پارا- آمینوبنزویک و ٢٠٠ میلی گرم اینوزیتول.

برای رسیدن به نتایج رضایت بخش، تمامی این سه ویتامین که به گروه B تعلق دارند را باید در یک زمان و ترجیحاً به شکلی مصرف کرد که تمامی مواد دارای ویتامین‌های B همچون مخمرها، جوانۀ گندم و جگر را تامین کند. این سه ویتامین ضد سفید شدن مو را می‌توان در دستگاه روده‌ای بوسیلۀ باکتری‌ها تولید کرد. بنابراین، مصرف یک لیتر ماست روزانه به همراه یک قاشق غذاخوری مخمر قبل از هر وعدۀ غذایی راه مناسبی برای پیشگیری و درمان سفید شدن پیش از موعد موها می‌باشد.به گزارش موسسه تجسم خلاق  اگر بیمار می‌خواهد از قرص‌های پانتوتنات کلسیم و پابا استفاده کند، این قرص‌ها را باید به همراه مخمر و ماست و نه به عنوان جایگزینی برای آن‌ها استفاده کرد.

گیلورد هاوسر، یکی از بهترین و شناخته شده ترین متخصصان تغذیه در جهان، در کتاب خود با نام «تغذیۀ جدید» ادعا می‌کند که این درمان سفید شدن پیش از موعد موها را به رنگ طبیعی خود باز می‌گرداند. او همچنین توصیه می‌کند که برای رسیدن به نتایج بهتر، بیمار باید آهن و ید را به شکل غذاهای دریایی به رژیم غذایی خود اضافه کند. علاوه بر ماهی، که منبع اصلی ید است، نیاز به این مادۀ معدنی را می‌توان از طریق مصرف هویج، موز و سایر میوه‌ها و سبزیجات مشابه رفع کرد. هویج به ویژه در فراهم کردن خون تازه و حفظ سلامتی مو مفید است.

درمان‌های خانگی سفید شدن پیش از موعد موها 

ثابت شده است که درمان‌های خانگی مشخصی در پیشگیری و درمان سفید شدن پیش از موعد موها موثر و مفید است. به گزارش موسسه تجسم خلاق مهمترین راه درمان سفید شدن پیش از موعد موها  استفاده از انگور فرنگی یا آملا می‌باشد که تقویت کنندۀ ارزشمندی برای بالا بردن رشد و رنگ مو است. این میوه را باید به قطعاتی تقسیم کرد و ترجیحاً در سایه خشک کرد. سپس، این قطعات را باید در روغن نارگیل جوشاند تا زمانی که مواد سفت و سخت آن تبدیل به روغن سیاه رنگی شود. این روغن سیاه رنگ در پیشگیری از سفید شدن پیش از موعد موها بسیار ارزشمند است.

آبی که قطعات آملای خشک در طول یک شب در آن خیس شده باشد نیز در درمان سفید شدن پیش از موعد موها مفید است. این آب را باید برای آخرین شستشوی مو به هنگام شستن آن استفاده کرد. ثابت شده است که ماساژ دادن پوست سر با یک قاشق چایخوری عصاره آملا که با یک قاشق چایخوری روغن بادام یا چند قطره آب لیمو ترکیب شده است در پیشگیری و درمان سفید شدن پیش از موعد موها موثر و مفید است.

مصرف فراوان برگ‌های کاری نیز در پیشگیری از سفید شدن پیش از موعد موها سودمند است. به گزارش موسسه تجسم خلاق این برگ‌ها دارای این ویژگی می‌باشند که به ریشۀ موها سرزندگی و قدرت می‌دهند. ریشه‌های مو جدیدی که رشد می‌کنند دارای رنگ طبیعی و در نتیجه، سالم‌تر می‌باشند. به گزارش موسسه تجسم خلاق برگ‌های کاری را می‌توان به شکل چاشنی مصرف کرد یا می‌توان عصاره آن‌ها را گرفت و در شیرکم چرب استفاده کرد. وقتی که این برگ‌ها در روغن نارگیل جوشانده می‌شوند، ماده تقویت کننده مناسبی برای تحریک رشد مو و برگرداندن رنگ طبیعی به آن می‌باشند.

کره‌ای که از شیر گاو درست شده است نیز می‌تواند در جلوگیری از سفید شدن پیش از موعد موها موثر باشد. قطعه کوچکی از کره را می‌توان یا مصرف کرد یا آن را دوبار در هفته بر روی ریشه مو ماساژ داد.

رنگ مودر درمان سفید شدن پیش از موعد موها

خمیر برگ‌های حنا را که برای بدست آمدن یک روغن سیاه رنگ در روغن نارگیل جوشانده شده است را می‌توان به عنوان رنگ مو برای سیاه کردن موهای سفید شده استفاده کرد. به گزارش موسسه تجسم خلاق این خمیر را می‌توان بر روی مو زد و پس از چند ساعت آن را شست و بدین ترتیب مو سیاه می‌شود. شستن مو با عصاره غلیظ چایی دو بار در هفته همچنین در سیاه یا قهوه‌ای کردن موها موثر است.


منتشر شده در
دسته‌بندی شده در طب سنتی

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *