سه راه برای ساکت کردن ذهن

سه راه برای ساکت کردن ذهن
علم اعصاب به ما می گوید که برای خلاق تر و موثرتر بودن، باید به مغز استراحت داد. این یک ذهن آرام است که بهترین بصیرت و دانایی را به ما میدهد. اما داشتن یک ذهن آرام در این شلوغی های هر روزه، کار دشواری به نظر می آید. بنابراین ما سه راه سریع و آسان به شما پیشنهاد می کنیم تا بتوانید زمانی را در طول روز به استراحت هدفمند برای ذهن ایجاد کنید.

۱- مدیتیشن سریع
تحقیق جدید که در لابراتوار دانشگاه UCLA آمریکا در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که افرادی که مدیتیشن می کنند سلولهای خاکستری بیشتری در مغز خود دارند و ارتباطات قویتری بین قسمت های مختلف مغز خود دارند و با کهولت سن ضعیف نمی شوند. به عبارت دیگر مدیتیشن مغز شما را بزرگتر، سریعتر و جوانتر می کند. می توان اینطور گفت که مدیتیشن یک ورزش ذهنی قوی است که می تواند ساختارهای فیزیکی مغز را تغییر دهد.
دستورالعمل :
اگر با وسیله نقلیه عمومی تردد می کنید به مدت ۱۰ دقیقه چشم خود را ببندید و از این زمان استفاده کنید. اگر رانندگی می کنید بعد از اینکه به محل کار خود رسیدید قبل از اینکه از ماشین پیاده شوید ۱۰ دقیقه مدیتیشن کنید. از هر تصویر خاص مانند آبشار، دریا یا درخت استفاده کنید و سعی کنید که روی آن تمرکز کنید. اگر افکار دیگری مزاحم تمرکز شما شدند آنها را به کنار بگذارید. این کار را یکبار یا دوبار در روز انجام دهید. هدف این است که به ذهن خود اجازه دهید به حسی از آگاهی آرام شده دست پیدا کند.
۲- پالس
روانشناسی به نام اندرس اریکسون که به واسطه تحقیق و نظریات خود در زمینه تخصص مشهور است در این زمینه می گوید تمامی کسانی که در عرصه های مختلف مانند موسیقی، ورزش، علم مشهور می شوند تمایل به کار کردن در یک دوره ۹۰ دقیقه ای را دارند و بعد استراحت می کنند. ما اینطور طراحی شده ایم که بین مصرف کردن و دوباره انرژی بدست آوردن حرکت کنیم. به این حالت پالس می گویند، پالس ساده ترین، آسانترین و فوری ترین راه برای ایجاد استراحت در طول روز است.

دستورالعمل :
طوری در طول روز برنامه ریزی کنید که هر ۹۰ دقیقه استراحت ذهنی داشته باشید مثلا نرم افزارهای خاص مانند break-reminder از قبیل Scirocco یا Healthy Hints را دانلود کنید و طوری آنها را تنظیم کنید که هر ۹۰ دقیقه آلارم بدهد. به شدت روی کاری که انجام می دهید تمرکز کنید و سپس قدم بزنید، با همکار خود صحبت کنید یا به موسیقی گوش دهید. هر کاری که انرژی شما را تجدید کند انجام دهید حتی اگر فکر می کنید به آن نیازی ندارید. ۵ دقیقه بعد به سر کار خود برگردید.
۳- پیاده روی همراه با رویا پردازی
چیزی که این روش را از مدیتیشن جدا می کند این است که در مدیتیشن شما ذهن را خالی می کنید ولی در این روش ذهن را پر از افکارهای مختلف و درهم و برهم می کنید. ترفندی که در این روش وجود دارد این است که شما کاری می کنید که به اندازه کافی برای تشخیص خلاقیت های ناگهانی هوشیار و آگاه بمانید.
دستورالعمل:
این کار را به این صورت آغاز کنید که دو روز در هفته در خلال استراحت نهاری ۲۰ دقیقه را اختصاص دهید و به هر چیزی که می خواهید فکر کنید از قبیل کار، تعطیلات، خانه رویای خودتان و بازی کردن رویایی در تیم ورزشی محبوبتان و هر چیز دیگر.
منبع :http://www.havakhori.com/

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *