شگفتی های انرژی درمانی

شگفتی های انرژی درمانی
پزشكی مدرن در دهه های اخیر رنج ها و دردهای انسان را كاهش داده و در موارد متعددی آن را به طور كامل مهار كرده است. اما همواره این سؤال مطرح بوده كه بیمار صرفاً باید پذیرنده درمان باشد یا اینكه خود می تواند در درمان و پیشگیری از بیماری، ایفاگر نقش مهم باشد.
پاسخ به این سؤال زمانی ضرورت می یابد كه به عوارض ناشی از انواع روشهای درمانی و دارویی مدرن و نیز گرانی این نوع خدمات توجه كنیم.

در چنین شرایطی است كه انرژی درمانی به عنوان یك روش درمانی ارزان، مؤثر و كم خطر مطرح می شود اما پیرامون این روش نیز سؤالاتی مهم وجود دارد كه دكتر شهریار اسلامی تبار، محقق و مدرس دانشگاه و نیز معاون دفتر حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به آن پاسخ می گوید. گفت وگو با او پیش روی شماست.

• علم با فرضیه های اثبات شده و روشهای مستند سروكار دارد و در خارج از این حوزه فقط «معجزه» را كه در انحصار پیامبران است به رسمیت می شناسد. به این ترتیب هرگاه كسی بگوید از نیروی فوق العاده بهره مند است ممكن است متهم به خرافه گویی یا تردستی شود. ولی آیا واقعاً باید وجود نیروهای خارق العاده را نفی كرد؟
•• من این سؤال را اینگونه پاسخ می گویم كه به هرحال «نوع بشر امروزی» پس از آنكه سالها به خاطر دردهای جسمی رنج كشید، توانست به لطف هوش و ذكاوت خدادادی و با استفاده از طب رایج، روشهای درمانی و داروهایی ابداع كند تا امراض و دردهایش را تسكین ببخشد. با این وصف برخی دردها و رنج ها هرگز به مدد استفاده از داروهای شیمیایی، جراحی و سایر روشهای درمانی امروزی تخفیف نیافت و این گونه بود كه برخی از دانشمندان با استفاده از متون كهن، باردیگر به نوعی از طب سنتی روی آوردند.
از این طب به عنوان طب مكمل هم یاد می شود و طبق تقسیم بندی سازمان بهداشت جهانی شامل دو گروه عمده است: ارتعاشی و غیرارتعاشی. ارتعاشی مانند طب سوزنی، همیوپاتی، موسیقی درمانی، نوردرمانی، انرژی درمانی و … غیرارتعاشی نیز مانند طب گیاهی، طب تغذیه، انواع ماساژها، آب درمانی و … تعدادی از رشته های زیرمجموعه طب مكمل مورد تأیید قرارگرفته وبقیه در مراجع قانونی تحت بررسی است. در حالت كلی كاركرد این نوع طب، گسترده و شگفت انگیز بوده اما این همه آن چیزی نیست كه در پیرامون طب اتفاق افتاده است.

• بفرمایید تاریخچه انرژی درمانی چیست؟
•• انرژی درمانی یا لمس درمانی یا هیلینگ سابقه جالبی دارد. خداوند در وجود همه انسانها، انرژی را به ودیعه گذاشته است و حتی حیوانات نیز از این نعمت الهی بی بهره نیستند. به طوری كه وقتی یك حیوان متولد می شود و چهار دست و پا روی زمین می افتد به طوری كه قدرت بلندشدن ندارد، مادر آن حیوان، فرزند خود را «لیس» می زند و با انتقال نوعی انرژی به او كمك می كند تا برخیزد.
درواقع می توان گفت شروع بیماری زمانی است كه تعادل انرژی در یك نقطه بدن به هم می خورد، انرژی درمانگر با انتقال انرژی به آن نقطه از بدن سبب بازگشت تعادل شده و در نتیجه به بهبودی كمك می كند.

• یعنی وجود انرژی در موجودات غریزی است و نیاز به اكتساب آن نیست؟
•• ببینید! انرژی اولیه در وجود همه موجودات به صورت ذاتی نهفته است. با این تفاوت كه میزان آن در برخی افراد زیاد است و به دلایلی نیروی ذاتی بیدار شده یا نشده، و در عده ای دیگر اندك. این انرژی را می توان با شیوه های مختلف از جمله تمرین و ممارست بالا برد و یا آن را قابل به كارگیری كرد. اما این كه انرژی از كجا آمده این بحثی هست كه با توجه به یكی از احتمالات، انرژی منشأ كهكشانی و ماوراءالطبیعه می تواند داشته باشد و موضوع مهمتر اینكه كسانی می توانند این انرژی را در خود بالا ببرند كه بر خودشان مسلط باشند. تسلط داشتن برخود، مقدمه آن است كه بتوان انرژی را به دیگران انتقال داد و انرژی درون سلولی را متعادل ساخت همانطور كه حضرت علی (ع) می فرماید: «ای انسان فكر نكن تو جرم كوچكی هستی. بلكه دنیای بزرگتر از دنیای بیرون در درون تو نهفته است. دوای تو در توست، نمی بینی رستگاری در توست، نمی دانی.»
حال، این انرژی در مراتب بسیار بالاتر «معجزه» یا شفادادن بیماران نام دارد كه خداوند فقط به معدودی از بهترین انسانها یا همان پیامبران عطا كرده است.
یكی از معروفترین تئوریها و فرضیه ها این است كه: «انرژی اساس زندگی را تشكیل می دهد» و همه مخلوقات، چه جامدات و چه نباتات، هاله ای از انرژی را اطراف خود دارند كه با استفاده از دستگاههایی قابل ثبت می باشد، بطوری كه در سال ۱۹۷۱ دانشمندی به نام «دنیس گابور» با ساختن اولین هالوگرام موفق به دریافت جایزه نوبل شد. حال به بحث اول برمی گردیم هر وقت تعادل انرژی از بین برود، بیماری ایجاد می شود. یعنی هر سلولی برای بقا رشد یا استقامت بافتی خود، نیاز به انرژی درونی یا نیروی حیات بخش دارد. اما نكته ای را در اینجا می خواهم بگویم. دانشمندی به نام «نیجل ریچموند» در سال ۱۹۳۵ در آزمایش بسیار ساده ولی در عین حال مهم، یك قطره از آب بركه ای حاوی مقداری پارامسی (موجودات تك سلولی) در ظرفی مشبك ریخت و زیر میكروسكوپ گذاشت. سپس به این موجودات كه یكی از ریزترین جانداران روی زمین هستند انرژی داد با این نیت كه به سمت چپ ، سپس راست و یا برعكس در ظرف مذكور بروند و این اتفاق افتاد. این یكی از آزمایشهای اولیه مربوط به تأثیر انرژی است و نشان داد كه می توان روی یك موجود دیگر با استفاده از انرژی تأثیر گذاشت. این آزمایش افق های نوینی در پیش روی پژوهشگران گذاشت.

• اما كسانی كه نیرو درمانی و انرژی درمانی را مطرح می كنند از نقش «باور» به كرات سخن می گویند. یعنی فرد انرژی گیرنده باید به «باور» برسد تا انرژی در او اثر كند. حال اینكه این آزمایش نشان می دهد «پارامسی ها» بدون آنكه قدرت «باورپذیری» داشته باشند، انرژی گرفته اند!
•• «تلقین» در موضوع «انرژی» چندان تأثیری ندارد. برای روشن تر شدن بحث باید بیماران را به سه دسته تقسیم كرد. نخست، بیماران روحی كه درصدی از آنها كسانی هستند كه نزد هر پزشك یا شخص انرژی درمانگر یا هر شخصی كه به او اعتقاد دارند مراجعه و با او گفت وگو كنند، خوب می شوند. این بحث روانی قضیه است.
اما دسته ای از افراد بیمار روحی ـ جسمی هستند. مثل بچه ای كه از مادر دور است و مدام سرما می خورد و وقتی نزد مادر می رود، مشكلات او تا حد زیادی حل می شود. یعنی دوری از مادر سبب شده بود ایمنی بدن كودك پایین بیاید و به كرات سرما بخورد. بسیاری از انواع افسردگی ها، اضطراب ها، التهاب ها و زخم های معده و … از این نوع هستند.
دسته سوم بیماران جسمی (سوماتیك) مانند بیماران دیابت، هپاتیت، میگرن، آرتروز، دیسك كمر، سرطانها M.S و … هستند كه مشكل آنها بیشتر جسمی است. این بیماران چه فرد درمانگر را «باور» كنند یا خیر، فرقی ندارد و این پزشك امروز است كه باید مشكل او را به نوعی كنترل و مرتفع كند.

• آقای دكتر ! شما گفتید انرژی در نزد همه موجودات نهفته است و با ممارست می توان آن را تقویت كرد و به دیگران انتقال داد. اتفاقاً برخی از كسانی كه امروزه در ایران در این وادی مشهور شده اند می گویند آنچه ما انجام می دهیم نیرو درمانی است و نه انرژی درمانی. درواقع مدعی اندكه نیرو درمانی یك مرحله بالاتر از انرژی درمانی است!
•• «ادعا» یك راه بدون بن بست است! آنچه در جهان امروز شاهد آنیم این است كه انرژی درمانی از چند دهه پیش آغاز شده و راه تعریف شده ای است و ما امروز اگر می خواهیم در این مسیر گام برداریم، باید به تجربه های پیشینیان توجه كنیم. انرژی یك علم است كه به روشهای مختلف می شود به دست آورد. همانطور كه رانندگی یا نقاشی یك علم است. هر چند استعداد ذاتی در كیفیت آن مؤثر است. باید دانست انرژی درمانی، مراتب و شاخه های بسیار مختلفی دارد و از «آرزو درمانی» [همان كاری كه در مورد موجودات تك سلولی انجام شد] و «دعادرمانی» شروع می شود و به شیوه های مختلف امروزی تا سبك های طبقه بندی شده كه در دانشگاههای معروف جهان تدریس می شود، ادامه می یابد.
مثلاً هم اكنون در دانشگاه U.C.L.A در آمریكا، انرژی درمانی و كلاً طب مكمل در رشته های گوناگون و در مقاطع مختلف تحصیلی تدریس می شود و برای مثال در برخی از سبك ها به فرد انرژی درمانگر یاد داده می شود كه اگر كسی خون دماغ شد چگونه به سرعت و با انرژی، اورژانسی خون دماغ او را قطع كنند. یا حتی در مورد سردرد شدید هم همینطور است. اما اینها درمان نیست! و در رسته اولین كارهای انرژی درمانی است. انرژی درمانی، سطوح مختلفی دارد و در ایران هم نسبت به استعدادشان افرادی هستند كه به صورت آكادمیك و یا با تمرین و ممارست این فن را آموخته اند.
آنچه می خواهم بگویم این است كه انرژی درمانی یك بحث كاملاً علمی و تعریف شده است و می توان با داشتن استعداد آن را نزد استادآموخت تا به بیراهه نرفت و از آنجا كه قدرتهای تأثیرگذاری از ضعیف تا شدید نسبت به عاملان آن وجود دارد، لذا انرژی درمانگر توانمند صاحب انرژی جامعی است كه اصطلاح به كار رفته «نیرودرمانی » را می پوشاند.

• عالی ترین سطح انرژی درمانی چیست و با استفاده از آن چه بیماریهایی را می توان علاج كرد؟
•• بسیاری از بیماریها را می توان با انرژی درمانی به همراه طب رایج امروزی درمان كرد. فرد انرژی درمان نسبت به استعداد درك و فراگیری می تواند به قدرتهای تأثیرگذاری متفاوتی برسد و حتی از انرژی مؤثر خود در جهت درمان، بازسازی و ترمیم سلولهای آسیب دیده استفاده كند و برخی از صاحب نظران اعتقاددارند با انرژی می توان جراحی های بدون خونریزی انجام داد.

• انتقال انرژی و درمان با چه روشهایی می تواند صورت بگیرد؟
•• روشها متفاوت است. انرژی با سرعت بالا همانند سرعت نور می تواند حركت و از یك نقطه به نقطه دیگر منتقل شود. به طوری كه با دست، نگاه چهره به چهره، تمركز، فكر كردن و… انتقال می یابد.

• یك انرژی درمانگر می تواند «اسكن » كند و بیماری را تشخیص دهد!
•• بله، این هم ممكن است ولی بحث خاص خود را دارد.

• پس آنچه كه الآن در ایران برخی در پیش گرفته اند، یك كار «ممكن» و به لحاظ علمی «درست » است؟
•• ببینید! با شتر هم می توان تا خارج از كشور رفت! اما با هواپیما سرعت این سفر بسیار «كمتر » می شود و ایمنی آن هم بالا می رود. لازم است كسانی كه در ایران انرژی درمانی می كنند پس از آزمایشات تكنیكی و كسب مجوزهای لازم این كار را علمی و قانونمند كنند.

• ولی ما شاهد بودیم كه وزارت بهداشت نه تنها در این مسیر گام نگذاشته بلكه در سال گذشته علیه برخی انرژی درمانگرها كه شهرت ملی و جهانی یافته اند شكایت كرد و اتفاقاً دادگاه هم فرد «انرژی درمانگر » را تبرئه كرد. شما به عنوان یكی از مدیران این وزارتخانه فكر نمی كنید اگر تعللی صورت گرفته متوجه مسؤولان است و نه «انرژی درمانگرها»؟
•• آن شكایت با توجه به ماده ۳ قانون سال۱۳۳۴ صورت گرفت كه به صراحت می گویدتنها كسانی می توانند اقدام به درمان كنند كه پزشك باشند. اكنون هم شكایتهای بسیار زیادی در خصوص اقدام افراد فاقد صلاحیت وجود دارد كه عوارض غیرقابل برگشت ایجاد كرده اند. بنابراین از آنجا كه موضوع انرژی درمانی به طور قطع موردتأیید این وزارتخانه نیست و آن را در دست بررسی دارد، وظیفه خود می داند كه با افراد متخلف در این زمینه برخورد كند.

• یعنی انرژی درمانگر نمی تواند قدرت تشخیص داشته باشد؟
•• اما فقط بعضی از آنها قدرت تشخیص دارند. اما حرف من است كه گفتن حرفهای عمومی نباید با ارزش جلوه كند. باید از این افراد سؤال كرد تا به حال چند نفر و چه بیماریهایی را با این روشها درمان كرده اید و آیا مشكلات قبل از درمان وبعد از درمان ثبت شده یا خیر؟

انرژی مدیشن

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *