محور کندالینی در ورزش پَرتوآ چیست؟

محور کندالینی در ورزش پَرتوآ چیست؟
در علم ورزش های تمرکزی ، اساتید این فن به این عقیده اند که از بَدو تولّد ، نیروی عظیم و خلاقانه ای در وجود انسان نهاده شده است که در محلی چون یک مخزن ( کندالینی ) قرار گرفته است.

آنها کندالینی را به شکل یک مار حلقه زده در انتهای ستون فقرات در چاکرای اول انسان می شناسند که به صورت خوابیده قرار دارد.
این در حالی است که دُم خود را در دهان گرفته و صورتش به سمت پایین است . این موضوع نشان دهنده انرژی مخفی و پنهان در شخص است .تعالی انسان در بیدارسازی این نیرو و حرکت دادن آن به سمت بالا است.
این نیروی ( کندالینی ) باید پس از فعال شدن از مسیرهای خاصی که در امتداد ستون مهره ها به نام چاکراه وجود دارند عبور کند و در طول مسیر همه چاکراه ها را یکی پس از دیگری فعال سازد و به یکدیگر مرتبط نماید و راهش را به سوی بالا یعنی چاکرای هفتم طی نماید.

نکته مهم و قابل توجه این است که تک تک این چاکراه ها یا مراکز انرژی باید قبل از جریان انداختن انرژی کندالینی آزاد و فعال باشند تا انرژی بتواند در آنها به جریان افتاده و از آنها عبور کند.
در واقع تئوری کندالینی رشد و تکامل است. مار سالیان طولانی به عنوان سمبل سلامتی ، تعادل و کمال برای هدف انسان تلقی شده است از این رو وقتی مریض می شویم می گوییم بی مار شده ایم.

همچنین اگر توجه کرده باشید سمبل علم پزشکی که می توانید در سر در داروخانه ها یا بیمارستان ها ببینید ماری است که به سمت بالا در حرکت است و در بعضی مکان ها نیز دو مار می بینید که نماد یکی شدن و از بین بردن دوگانگی و تضاد و رسیدن به کمال مطلق است.

این یکی شدن زمانی صورت می گیرد راه روشنایی (سو رَه ) را در پیش بگیریم و این تجربه را پدید آوریم .این موضوع در تعالیم اسلامی همان غلبه بر هفت نفس وجود آدمی است .

شاعران بزرگ ایران همچون مولانا ، نظامی ، عطار ، فردوسی و … نیز هر کدام در مسیر معنویت و کسب آرامش درونی به این موضوع بار ها اشاره کرده اند که با غلبه بر آنها ، انسان می تواند مراحل رشد و تعالی را در مسیر معنویت ، خودشناسی و خداشناسی طی نماید و آن نیروی عظیم درون خود را بیدار کند و در نهایت به رستگاری دست یابد.
منبع : سایت پَرثوآ وحدت ایرانیان

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *