مزایای مطالعه دسته جمعي

مزایای مطالعه دسته جمعي

براي اکثر ما مطالعه دسته جمعي فقط به معني وقت تلف کردن است. اين صرفاً بهانه‌اي است که اوقات خوشي با دوستان داشته باشيم در حالي که ادعا مي‌کنيم در حال مطالعه هستيم. به همين دليل است که امروزه اکثر والدين نمي‌خواهند کودکانشان دسته جمعي مطالعه کنند.

ولي يکي از راههاي بهتر مطالعه کردن مطالعه دسته جمعي است. منظور من اين است که يک گروه 4 الي 5 نفره از محصلان هم زمان روي يک موضوع واحد مطالعه کنند.

در مکان مطالعه نبايد هيچ وسيله‏اي براي پرت کردن حواس محصلان وجود داشته باشد و مطالعه کنندگان نيز بايد در نيت خود صادق باشند. وقتي اين دو شرط را در نظر داشته باشيم، مطالعه گروهي صد درصد موفقيت آميز خواهد بود.

 

 

در حال حاضر شيوه‌هاي مختلفي براي مطالعه دسته جمعي وجود دارد. يکي از بهترين روشها آموزش متقابل است. هر وقت مي‌خواهيد يک فصل خاص از کتاب را فرابگيريد، آن را به قسمتهايي تقسيم کنيد. هر يک از اعضاي گروه يک قسمت را مي‌خواند. سپس آن شخص بايد قسمت خوانده شده را براي ديگران توضيح دهد. وقتي قسمتي را به عهده مي‌گيريد، آن را کاملاً بخوانيد. معاني واژگان مشکل را در فرهنگ لغت پيدا کنيد. همچنين شبکه اينترنت را جستجو کنيد و از کتابهاي ديگر نيز استفاده كنيد تا بتوانيد بهتر توضيح دهيد.

مطالعه دسته جمعي در خصوص برخي موضوعات نيز روش خوبي است. زيرا اکثر ترديدها و شک و شبهه‌هاي شما را ديگران برطرف خواهند کرد. هيچ وقت دو نفر در يک موضوع تسلط يکساني ندارند و همين امر در مطالعه دسته جمعي مفيد واقع مي‌شود.

حل کردن اوراق به طور دسته جمعي نيز خيلي مفيد و مؤثر است. بايد تواناييهاي خود را بروز دهيد و لذا نيازي نيست که شما در اواسط کار انصراف دهيد. مي‌توانيد پرسشنامه را به نوبت آماده و تهيه کنيد. به اين ترتيب تسلط شما بر موضوع بيشتر خواهد شد. مي‌توانيد پاسخها را معاوضه و تصحيح کنيد. هميشه در گروه رقابت پيش مي‌آيد و همه مي‏خواهند بدانند چه کسي اول خواهد شد. دوستان صميمي خود را انتخاب کنيد و يک گروه در مکان و زمان مشخصي براي مطالعه کردن تشکيل دهيد.

راهنمايي:

براي گروه خود يک سرپرست تعيين کنيد. او بايد بر اعمال گروه نظارت کند. شما مي‌توانيد رهبري گروه را تغيير دهيد ولي رعايت انضباط اجباري است.

کاربرد عملی

به پنج نفر فکر کنيد که مي‌توانند بخشي از گروه مطالعاتي شما باشند.

1. …………………………………………………………………………………………….

2. …………………………………………………………………………………………….

3. …………………………………………………………………………………………….

4. …………………………………………………………………………………………….

5. …………………………………………………………………………………………….

اين اشخاص را براي تشکيل دادن گروه دعوت کنيد. اگر فقط تعدادي از آنها اين امر را قبول کردند باز هم خوب است.

 

چه نوع موضوعاتي را مي‌توانيد به صورت دسته جمعي بهتر مطالعه کنيد؟ موضوعاتي را انتخاب کنيد که حاوي مباحثه و حل مسأله باشد.

1. …………………………………………………………………………………………….

2. …………………………………………………………………………………………….

3. …………………………………………………………………………………………….

4. …………………………………………………………………………………………….

5. …………………………………………………………………………………………….

برنامه‌اي از جلسات خود با توافق اعضا تهيه کنيد.

 

تاريخ و زمان

مکان

موضوع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع " کتاب یادگیری آرام  اثر دکتر آرام "

انتشارات تجسم خلاق

www.aram24.ir

 

 

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *