موارد مصرف درمانی و سنتی گیاه میموسا پدیکا

موارد مصرف درمانی و سنتی گیاه میموسا پدیکا
گفته می‌شود هر قسمت از این گیاه، شامل بذرها، برگ‌ها، و ریشه‌ها ارزش درمانی زیادی دارد. مقاله‌ی ذیل، اطلاعات بیشتری درباره‌ی مصارف درمانی و سنتی میموسا پدیکا را ارائه می‌دهد.
خمیری که از برگ‌ها و ریشه‌های میموسا پدیکا ساخته می‌شود، به درمان هموروئید (بواسیر) کمک می‌کند.

گیاه حساس به لمس

تحریک لمسی سبب می‌شود تا برگ‌های گیاه میموسا پدیکا سریعاً به طرف داخل تا بخورند و پیچیده شوند. این واکنش مانند راهی برای دفاع گیاه به نظر می‌رسد زیرا در این حالت گیاه مرده به نظر می‌رسد و هر جانور گیاه خواری احتمالاً از خوردن گیاه مرده صرف نظر می‌کند. گیاه میموسا پدیکا، یک گیاه جاودانه و ابدی است که بومی آمریکای مرکزی است، و دارای موارد مصرفی است که در آیورویدا ثبت شده است – سیستم باستانی پزشکی هندی. اعتقاد بر این است این گیاه که به خاطر گل‌های جذاب خود که مانند پد پودر زنی هستند معروف است، اکسیری برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌های مزمن است. خمیر تهیه شده از ریشه‌ها‌ی آن یا مایع به دست آمده از برگ‌های این گیاه خواص ضد میکروبی از خود نشان ‌می‌دهد، و به همین دلیل است که گیاه میموسا پدیکا برای خواص و فواید بسیار خود گیاهی با ارزش شناخته می‌شود.
موارد مصرف درمانی و سنتی گیاه میموسا پدیکا
موارد مصرف درمانی

درد ناشی از هموروئید را تسکین می‌دهد

هموروئیدها می‌توانند درد شدیدی ایجاد کنند، اما یک درمان گیاهی که سابقه‌ی استفاده‌ی سنتی از زمان‌های قدیم را دارد می‌تواند برای رهایی یافتن از این مشکل ناراحت کننده مفید باشد. در چین، استفاده از این گیاه برای درمان هموروئیدها به زمان‌های قدیم مانند قرن 16 میلادی باز می‌گردد.
خمیری که از گیاه میموسا پدیکا به دست می‌آید برای کاهش علایم در هموروئیدها مفید واقع شده است. گفته شده است که این گیاه به عنوان قابض طبیعی، خواص ضد عفونی کننده از خود نشان می‌دهد، و هم چنین اثر خنک کنندگی دارد. خواص انقباضی آن به جمع شدن هموروئیدها کمک می‌کند، که در نتیجه سبب کاهش تورم می‌شود. استفاده‌ی ساده از این خمیر بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده می‌تواند به توقف خون ریزی و نیز تسکین درد کمک کند. این درمان طبیعی مطمئناً می‌تواند احساس سوزش و خارش را که همراه با هموروئیدها است، از بین ببرد. نوشیدن شیر محتوی پودر برگ‌ها و ریشه‌ی این گیاه نیز ممکن است برای بر طرف کردن این توده مفید باشد.
از ریزش مو جلو گیری می‌کند

استفاده از این درمان گیاهی می‌تواند از سرعت روند طاس شدن بکاهد و یا حتی در شروع آن را متوقف کند. اعتقاد بر این است که میموسا پدیکا سبب تقویت رشد سلول موی جدید می‌شود، که می‌تواند به پیش گیری از ریزش مو کمک کند. برای تقویت رشد مو، اغلب استفاده از شامپوهایی که محتوی عصاره‌ی این گیاه هستند توصیه می‌شود.
آرتریت (ورم مفاصل) را بر طرف می‌کند

گفته شده است این گیاه فعالیت ضد التهابی از خود نشان می‌دهد، که ممکن است به درمان مشکلات التهابی مانند آرتریت کمک کند. بنا بر این، افرادی که از مفاصل آماس کرده رنج می‌برند ممکن است با مصرف روزانه‌ی 1 – 3 میلی لیتر محلول رقیق شده‌ی میموسا پدیکا با آب، تسکین یابند. راه دیگر نوشیدن هر روزه‌ی یک فنجان چای گیاهی ساخته شده از برگ‌های این گیاه است.
تسکین دندان درد

گفته شده است ریشه‌ی این گیاه فعالیت ضد میکروبی از خود نشان می‌دهد. بنا بر این، شستن گلو (غرغره کردن) با عصاره‌ی ریشه‌ی میموسا پدیکا رقیق شده در آب، می‌تواند به درمان دندان درد کمک کند.
جلو گیری از خون ریزی

میموسا پدیکا فعالیت قابضی از خود نشان می‌دهد، که می‌تواند به توقف خون ریزی در جراحت‌ها و مشکلات پزشکی مانند التهاب کولون (روده‌ی بزرگ) همراه با زخم و خون ریزی زیاد در قاعدگی کمک کند.
درمان مشکلات ادراری

مصرف جوشانده‌ی ریشه‌ی میموسا پدیکا می‌تواند به درمان عفونت‌های ادراری، به خصوص سنگ‌های مثانه کمک کند.
میموسا پدیکا – گیاهی شناخته شده در طب هندی

ادعاهای سودمند درباره‌ی کار آمدی این گیاه و موارد مصرف درمانی آن در طب هندی ثبت شده‌اند. جای تعجب نیست که، طب هندی مصرف میموسا پدیکا را برای طیف وسیعی از مشکلات پزشکی مفید می‌داند که برخی موارد به شرح زیر است:
-اسهال خونی
-جذام
-یرقان
-برص، لک و پیس (ویتیلیگو)
-آسم
-مشکلات رحمی
-بیماری‌های خونی
-خستگی بیش از حد و مرضی
عصاره‌ی تهیه شده از برگ‌های آن می‌تواند به تسکین سیاه سرفه کمک کند. عصاره‌ی برگ‌های میموسا پدیکا و اسفارانتوس ایندیکوس (یک گیاه دیگر)، برای درمان هپاتیت ویروسی توصیه می‌شوند.
موارد مصرف این گیاه در سایر فرهنگ‌ها

مردم کوچائو، از تبار آمریکای جنوبی، برای بهتر خوابیدن در وقت خواب بالش را با این گیاه پر می‌کنند. اعتقاد بر این است که این گیاه اثر آرام کنندگی دارد، و درطی خواب احساس آرامش ایجاد می‌کند.
در هند، برای این گیاه اثر آرام کنندگی بر سیستم عصبی در نظر گرفته می‌شود، که به همین دلیل در درمان بیماری صرع از آن استفاده می‌شود. مشهور است که این گیاه خواص تقویت قوای جنسی دارد؛ گفته می‌شود دانه‌های این گیاه تحریک جنسی را بالا می‌برند.
بنا به گزارش‌ها مردم جوایمی که در ایالات غربی پاناما زندگی می‌کنند، دم کرده‌ی ریشه‌ی زمینی میموسا پدیکا را برای درمان آرتریت مصرف می‌کنند.
نکته‌ای که در این جا باید به آن اشاره کرد این است که هیچ کدام از فواید میموسا پدیکا توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تأیید نشده است. بنا بر این قبل از استفاده از این گیاه به عنوان یک درمان مکمل، با کار شناس بهداشتی خود مشورت کنید.
هشدار: اطلاعات ارائه شده در این مقاله منحصراً برای آموزش و اطلاع رسانی به خواننده است. و به معنی جای گزینی برای توصیه‌ی پزشک متخصص نیست.
منبع :راسخون

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *