هیپنوتیزم درمانی، تنها تلقین کردن نیست!

هیپنوتیزم درمانی، تنها تلقین کردن نیست!

هیپنوتیزم درمانی، تنها تلقین کردن نیست!خلسه هیپنوتیزمی، حالتی شبیه به خواب یا به اصطلاح‌ ”خوابواره‌“ است که در جریان آن فرد هیپنوتیزم شده‏ در شرایط تلقین‏پذیری شدیدی قرار می‏گیرد. از این‏شرایط تلقین‏پذیری یا حرف‌شنوی ذهنی شدید، فرد درمان‏گر برای درمان بیماری یا تغییرهای مناسب ‏رفتاری، یک خلسه سبک یا متوسط هیپنوتیزمی وارائه‏ٔ تلقین‏های لفظی یا کلامی کافی است ولی استفاده‏ از روش‏های پیشرفته‏تری که فرد هیپنوتیزم‌شونده، به‏جای ‌”شنیدن مطالبی‌“ به ‌”مشاهده مناظری‌“ نائل‏ می‏شود از تأثیرهای بیشتری برخوردار است برای نمونه:

– در ‌”ان.ال.پی‌“ که می‏توان آن را علم یا روش رسیدن به‌ ”شادکامی و موفقیت“ تلقی کرد؛ اگر با تشویق تلقین و استفاده از قدرت تصور یا تجسم، کاری کنیم که فرد خود را در اوج موفقیت و یا در آستانهٔ رسیدن به هدف ‏احساس کند احتمال رسیدن او در زندگی واقعی و یا درآستانه‏ٔ رسیدن به هدف احساس کند، احتمال رسیدن او در زندگی واقعی به آن هدف دل خواه، بیشتر می‏شود به ‏این تکنیک ‌”COMPELLING FUTURES“ گفته می‏شود. باکمک هیپنوتیزم، این امکان وجود دارد که با سادگی نسبی، فرد خود را در شرایط اوج موفقیت ‌”مشاهده‌“ کند و در نتیجه، انگیزه و انرژی بسیار زیادی برای رسیدن به هدف ‏پیدا کند.
برای نمونه زن یا مرد بسیار چاقی که در روابط اجتماعی با مشکل‏هائی همراه هستند ممکن است درخلسه‏ٔ هیپنوتیزمی (در جریان یک میهمانی یا عروسی) خودشان را در اوج تناسب و برازندگی مشاهده کنند، طوری که عده‏ٔ زیادی با تحسین و تمجید به آنان بنگرند و درباره‏ٔ راز موفقیت آنان پرسش‏هائی را مطرح سازنددر شرایط کنونی رفتن به دانشگاه و اخذ مدرک دانشگاهی، یک آرزوی بزرگ است در شرایط خلسه هیپنوتیزمی، این امکان بوجود می‏آید که یک دانش‏آموز دبیرستانی، خود را در جشن فارغ‌التحصیلی دانشگاه در شرایطی ‏احساسی مشاهده کند که لباس فارغ‌التحصیلی را پوشیده ‏و کلاه مخصوص را بر سر نهاده است.
ایجاد رویا یا خواب دیدن برای پی‌بردن به مشکل‏های‏نهفته و پوشیده‏ٔ بیمار، روش جذابی است که می‏توان به‏خوبی از آن در هیپنوتیزم درمانی استفاده کرد. در عمق ‏مناسبی از خلسه‏ٔ هیپنوتیزمی قرار گرفته، در ارتباط با هدف‏های درمانی، خاطره‏ای را ایجاد کرد.
– می‏توان در شرایط خلسه، مدادی به‌دست بیمار داد تا در ارتباط با مشکلی که دارد مطلب‏هائی را بنویسد و یا نقاشی کند.
● نتیجه‏گیری پایانی در زمینه‏ٔ هیپنوتیزم ‏درمانی
هیپنوتیزم درمانی، روشی است که در جریان درمان یک ‏بیماری یا مشکل رفتاری، از هیپنوتیزم هم استفاده ‏می‏شود هر چند در بسیاری از موارد تنها مقتضیات لفظی ‏یا کلامی کفایت می‏کند ولی در برخی از موارد می‏توان از روش‏های تخصصی‏تر و پیچیده‏تری مانند سیر قهقرائی در زمان، برگشت به سال‏های گذشته‏ٔ زندگی، القاء خواب ‏یا رویا تداعی آزاد، خیره شدن به گوی بلورین یا آئینه نقاشی یا طراحی هیپنوتیزمی، داستان‏پردازی، خاطره‏مصنوعی و… هم استفاده کرد. استفاده از این روش‏ها درشرایطی ممکن است که فرد هیپنوتیزم درمان‌گر از این‏روش‏ها اطلاع و در انجام آن‏ها تجربه و مهارت داشته باشد و فرد مراجعه کننده هم از استعداد هیپنوتیزم‏پذیری کافی، بهره‏مند باشد آشنائی با خلسه‏ٔ هیپنوتیزمی و رسیدن به‏خلسه‏های عمیق، در طی چند جلسه هیپنوتیزم شدن‏ حاصل می‏شود استعداد هیپنوتیزم‏پذیری افراد جامعه بایکدیگر متفاوت است.

منبع : مجله شادکامی و موفقیت

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *