آب درمانی” چیست؟!

آب درمانی” چیست؟!
در یک تعریف ساده، هرگونه معالجه و مداوا به کمک آب را “هیدروپاتی”
(Hydropathy) یا “آب درمانی” می گویند.
امروزه، آب درمانی روشی نوین، مجرب، و تایید شده در درمان پاره ای از بیماریهاست. این روش درمانی دارای فلسفه عمیقی است که از شعور ذاتی پدیده های عالم هستی پیروی می کند.

آب درمانی بر درمان طبیعی بیماریها (طبیعی درمانی)، و اصل نظافت و پاکسازی عمیق جسم از تمام سموم و عوامل بیماری‌زا استوار است و بیمار به صورت کاملاً طبیعی و بدون استفاده از هیچ داروی شیمیایی و یا اعمال جراحی درمان می شود؛ خصوصاً بیماریهای لاعلاجی مانند پسوریازیس (نوعی بیماری پوستی) که پزشکی رایج این بیماری را رسماً غیر قابل علاج اعلام نموده است.

“هیدروتراپی اغلب به شیوه ای از معالجه گفته می شود که در آن اجرای حرکات و نرمشهای خاص در آب مورد نظر باشد. اساس این نوع معالجه سبک شدن بدن هنگام غوطه وری در آب است و به همین دلیل است که بیمار قادر است با صرف نیروی کمتر عضلات و اندامهای خود را به حرکت در آورد و همچنین چون فشار بدن روی مفاصل کاهش می یابد در اجرای حرکات نیز درد کمتری احساس می شود. علاوه بر اینکه آب با خاصیت نشاط انگیزی و فرح بخشی که دارد ، شوق لازم برای تمرین تکرار و اجرای حرکات را ایجاد می کند
دکتر حسن جلالیان، مروج و متخصص این شیوه درمانی در ایران، در مقدمه کتاب” آب درمانی، راهی به سوی سلامت جسم و روح” می نویسد: ” تمام آفریده های هستی به آب نیاز دارند، و خون که مایه اصلی حیات انسان است نیز ۷۰درصد از آب و ۳۰درصد از املاح گوناگون می باشد و ملاحظه می کنید که آب اصل حیات می باشد و این اب برای درمان بیماریها هم مفید است، زیرا در داروهای شیمیایی اعم از قرصها، کپسولها، سرمهای گوناگون، آمپولها،به نوعی از ترکیبات آب استفاده شده است و گیاهان گوناگون که خواص دارویی دارند، باز هم اساس آن گیاهان از آب است و سایر مکاتب درمانی مانند شکوفه درمانی، لجن درمانی، گیاه درمانی، هومیوپاتی، رنگ درمانی نیز محتاج به آب هستند، و آب در آن روشهای درمانی نیز وجود دارد، و اما علاوه بر همه آنچه بیان شد آب به تنهایی و بدون هیچ ترکیبی با سایر چیزها، در درمان بیماریهای بسیار سخت نقش مهمی دارد، و برای نظافت از سموم و ذخایری که برای بدن بسیار مضر است، تنها راه می باشد، و آب درمانی شیوه ای نوین و بسیار عالی در درمان است.”
در کتاب یاد شده، از سرگذشت بیماری به نام علی نقی پور که به انواع امراض مبتلا بوده، و با انجام آب درمانی، سلامت خویش را باز یافته است، سخن به میان آمده است.
تاریخچه ی ” آب درمانی”
“معالجه و مداوا با آب، از قرنها پیش به عنوان یک شیوه پذیرفته شده علمی در پزشکی به کار گرفته می شود ودر میان مردم بصورت تجربی و با استفاده از آبهای معدنی رواج داشته است. درمان با آب در یونان وروم باستان و چین سابقه ای طولانی دارد. از قرن ۱۸ استفاده از آب در پزشکی رواج یافت و اصطلاح “هیدروتراپی” متداول گشت ودر قرن ۱۹ اولین مطب آب درمانی در اروپا گشایش یافت. در قرن بیستم خواص آب و مداوا توسط آب گرم و سرد اثبات شد. نتایج تحقیقات نشان می داد ، آب وسیله ای بسیار مؤثر و قطعی در بهبود برخی بیماریها یا تخفیف و حتی ریشه کن کردن دردهای عضلانی و مفاصل ، مداوای نارسائیهای جسمی، سرعت بخشیدن به کاهش طول دوران نقاهت ناشی از صدمات استخوانی ، تقویت عضلات، به کار گیری عضلات غیر فعال، تسریع گردش خون در عروق و حتی تسکین بیماران روحی و روانی و… می باشد.”

روشهای “آب درمانی”
هیدروتراپی به روشهای مختلفی انجام می شود؛ که شایعترین آنها عبارتند از:
۱٫ پرهیز از تمام غذاها و آشامیدن آب خالص برای یک دوره زمانی مشخص
۲٫ استحمام و شستشو در آب
۳٫ انجام پاره ای حرکات و ورزشهای آبی
۴٫ در برخی روشها، به کمک دوش از سوراخهای ریز آن، آب با فشار به اعضاء و اندامها برخورد می کند و باعث تحریک اعصاب، حرکات عضلات و تسهیل جریان خون در عروق می شود.

قرآن و “هیدروتراپی”
قران کریم در خلال داستان حضرت ایوب علیه السلام، به این شیوه درمانی تلویحا اشاره و آنرا تجویز کرده است.
ماجرا به اختصار از این قرار است که وی داراى اموال و فرزندان و امکانات بسیار بود و همواره خدا را سپاس مى‏گفت. شیطان به خداوند عرضه داشت که اگر ایّوب را شاکر مى‏بینى به خاطر نعمت فراوانى است که به او داده‏اى، اگر این نعمت‏ها از او گرفته شود او بنده‏ى شکرگزارى نخواهد بود.
خداوند به شیطان اجازه داد بر دنیاى ایّوب مسلّط شود. او ابتدا اموال و گوسفندان و زراعت‏هاى ایّوب را دچار آفت و بلا کرد امّا تأثیرى در ایّوب نگذاشت. سپس بر بدن ایّوب سلطه یافت و او چنان بیمار گشت که از شدّت درد و رنجورى اسیر بستر گردید، امّا با این حال از مقام شکر او چیزى کاسته نشد.
چون ایّوب از این امتحان سخت الهى به خوبى برآمد، خداوند دوباره نعمت‏هاى خود را به او بازگرداند و سلامت جسمش را بازیافت.( نک: تفسیر نمونه، ذیل آیه ۴۳سوره صاد)؛ به این ترتیب که به وی فرمان داد که: ارْکُضْ بِرِجْلِکَ هَذَا مُغْتَسَلُ بَارِدٌ وَ شَرَاب ( پاى به زمین زن (زد و چشمه آبى پدید آمد، گفتیم) این آبى است سرد براى شستشو و نوشیدن (در آن شستشو کن و از آن بیاشام تا از هر درد و الم بیاسایى). (صاد/۴۲)

اهل لغت (مغتسل ) را دو گونه معنا کرده اند:
۱٫ آبی که در آن غسل کنند.۲٫ محل شستشو
نکته اول:
اتصاف این آب به وصف” بارد” (خنک) می تواند اشاره ای باشد به خواص و تاثیر بیماری زدایی آب سرد، چنانکه یافته های پزشکی امروز نیز بر آن تاکید می ورزد.
نکته دوم:
از کلمه” شراب”(آشامیدنی) نیز می توان دریافت که علاوه بر شنا و پا کوبیدن در آب سرد، نوشیدن آن نیز می تواند دارویی شفابخش برای پاره ای برای بیماری های جسمی و پوستی باشد.

آب درمانی در رفع خستگی
شاید آسان‌ترین ، راحت‌ترین و ارزان‌ترین وسیله‌ای که ورزشکاران و مردم برای رفع خستگی، کسالت و به دست آوردن آرامش و راحتی از آن استفاده می کنند ، آب باشد.
گرفتن دوش آب گرم پس از ورزش و مسابقه ، یا پس از انجام کارهای سنگین روزانه ، تقریبا یک امر طبیعی و عادی است که تمام بازیکنان و افراد ، آگاهانه یا بدون آگاهی از آن استفاده می‌کنند.
آب درمانی ، یک روش عامه پسند است و به خلاف اکثر روشهای دیگر ، رفع خستگی عضلانی با رضایت و خوشنودی ورزشکاران توام می‌شود. با تمام مزایا در مورد آب درمانی، باید گفت: “با شناخت و آگاهی از تاثیرات فیزیولوژیکی و درمانی آب ، به آسانی و راحتی می‌توان از آن استفاده کرد”.
“هیدرو تراپی” به معنای آب درمانی در گذشته توسط ایرانی‌ها، مصری ها، یونانی‌ها و ژاپنی ها، با توجه به خواص درمانی آب ، به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گرفت . هیدروتراپی یا آب درمانی به شکل امروزی آن را شاید بتوان مدیون دکتر ” جان فلویر” انگلیسی دانست.
شاید استفاده از آب در موارد درمانی و رفع خستگی در ورزشکاران وبه دست آوردن آرامش جسمی و روحی ، قدمتی معادل قدمت زندگی بشر داشته باشد.
مزایا و خصوصیات استفاده از آب درمانی برای تسکین دردها وآفرینش آرامش، یعنی در موارد درمانی و رفع خستگی در ورزشکاران وبه دست آوردن آرامش جسمانی – روحی ، متعدد است.
در دسترس بودن آن برای همه ، ارزان بودن نسبت به روش‌های دیگر ، اندازه‌گیری درجه حرارت آب به آسانی ، سبک شدن وزن بدن در آب و عامه پسند بودن آن برای همه ، از جمله مزایای آب درمانی است.
آب درمانی چگونه باعث رفع خستگی ورزشکاران می‌شود؟
برای شناخت و آگاهی از چگونگی عمل و علل رفع خستگی ورزشکاران ، متعاقب استفاده از هیدروتراپی باید تاثیرات فیزیولوژیکی آب درمانی را نیز بررسی کرد . به طور کلی ، در هنگام قرار گرفتن در آب ، تغییرات زیر در بافت‌ها و اندام‌های بدن رخ می‌دهد:
‪ افزایش درجه حرارت بدن بر حسب میزان و مقدار گرمای آب ، درجه حرارت بدن هم تغییر می‌کند . در اغلب موارد که درجه حرارت آب استخر بین ‪ ۳۴تا ‪ ۳۷درجه سانتیگراد باشد ، دمای بافت‌ها و عضلات ورزشکار نیز مقداری افزایش می‌یابد.
‪افزایش سوخت و ساز بافت ها در اثر افزایش حرارت بافت‌های مختلف بدن ، میزان سوخت وساز یا متابولیسم عمومی بافت‌ها نیز زیاد می‌شود.
‪ اتساع عروق بالا بودن حرارت آب منجر به بالا رفتن حرارت بدن و متعاقب آن ، متسع شدن عروق و مویرگ‌ها می‌شود. در ضمن ، اتساع عروقی می‌تواند ناشی از افزایش سوخت و ساز سلول‌ها باشد که نیاز به اکسیژن اضافی و دفع بیشتر مواد حاصل از سوخت و ساز دارند.
‪ افزایش جریان خون افزایش درجه حرارت بدن موجب زیادتر شدن سوخت و ساز سلول‌ها می‌شود که برای جبران کردن این امر ، بدن به افزایش جریان خون بافت‌ها روی می‌آورد. بنابر این ، میزان جریان خون نیز متعاقب قرار گرفتن در آب گرم افزایش می یابد.
‪ افزایش میزان فعالیت قلب به‌دنبال اتساع عروق خونی و زیاد شدن میزان جریان خون ، میزان خون وارده به قلب نیز زیادتر می‌شود و طبق قانون فرانگ استارلینگ (هرچه خون وارده به قلب زیادتر شود ، خون خارج شده از آن نیز زیادتر می‌شود ) میزان برون ده قلبی نیز افزایش می‌یابد و فعالیت قلبی هم بیشتر می‌شود . به‌دنبال ایجاد تاثیرات فیزیولوژیکی فوق در بافت‌ها و اندام‌های بدن، یک سلسله تاثیرات درمانی در فرد مشاهده می‌شود، از جمله: در اثر افزایش جریان خون و بهبود وضع تغذیه در اندام‌ها و دفع سریع مواد زاید ، گرفتگی و اسپاسم عضلات فرد ، بر اثر وقوع تغییرات مذکور ، این درد و ناراحتی ورزشکار از بین می‌رود . به‌طور خلاصه می‌توان گفت که تاثیرات درمانی آب به واسطه اثری است که آب روی پوست بدن دارد . در آب درمانی ، پوست بدن به عنوان یک عضو مهم و اساسی است، زیرا بر اثر برخورد جریان آب ، گیرنده‌های عصبی پوست تحریک می شوند. تحریکات ایجاد شده از طریق اعصاب ، بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارند و این تاثیرات سیستم عصبی مرکزی است که باعث به وجود آمدن اثرات درمانی آب می‌شود.
استفاده از آب درمانی روی جریان خون ، سوخت و ساز بدن ، سیستم عصبی، ترکیب خون، و میزان ترشح غدد نیز تاثیر می‌گذارد و در نهایت ، تجمع این تاثیرات روی روان فرد منعکس می‌شود.

موارد کاربرد آب درمانی در ورزش
از هیدروتراپی به غیر از رفع خستگی و آرامش در ورزشکاران ، در موارد دیگری نیز می‌توان استفاده کرد . مهم‌ترین کاربردهای آب درمانی شامل موارد زیر است:
به عنوان قسمتی از درمان فوری ضایعه ورزشی که باید از آب سرد با درجه حرارت حدود ‪ ۱۲/۸درجه سانتیگراد استفاده کرد . برای مثال ، قرار دادن مچ پا یا دست ضایعه دیده در ظرف آب سرد ، باعث جلوگیری از ایجاد تورم و التهاب در موضع صدمه دیده می‌شود و درد را کاهش می‌دهد.
‪ در درمان ضایعات ورزشی مزمن مثل کوفتگی ، رگ به رگ شدن و پیچ خوردن مفاصل ، التهاب و تورم تاندون یا زرد پی می‌توان از آب درمانی استفاده کرد. برخی از متخصصان عقیده دارند که در هر مرحله از ضایعات سیستم عضلانی – استخوانی می‌توان از آب درمانی استفاده کرد . البته توصیه می‌شود که در اوایل وجود ضایعه حاد و شدید ، از آب گرم نیز استفاده کرد.
‪ بعد از عمل جراحی در صدمات ورزشی ، برای به دست آوردن دامنه حرکتی مفاصل می‌توان از آب درمانی استفاده کرد . از موارد مهم دیگر، کاربرد آب درمانی در ورزش برای تحرک و انعطاف پذیری در عضلات و مفاصل است . در این حالت نیز عضو مورد نظر را در یک وان یا ظرف مناسب قرار می‌دهیم . در صورت امکان می‌توان از استخر آب گرم استفاده کرد. گرمای آب باعث نرم شدن بافت‌ها و عضلات و مفاصل می‌شود و این امر کیفیت انجام حرکات در عضو صدمه دیده را بهبود می‌بخشد.
به عنوان قسمتی از برنامه آمادگی ورزشکاران هم می‌توان از آب درمانی استفاده کرد . منظور این است که برای گرم کردن عضلات بدن ، افزایش جریان خون در بافت‌ها ، بهبود وضع تغذیه سلول‌ها ، قبل از شروع تمرینات و حرکات جهت تقویت و آماده کردن بدن ، می‌توان از آب درمانی استفاده کرد.
‪از جمله موارد دیگری که هیدروتراپی در ورزش کاربرد دارد ، تمیز و برطرف کردن مواد خارجی از روی زخم‌ها ، خراشیدگی‌ها ، تاول‌ها و دیگر صدمات ورزشی است که در پوست بدن به وجود می‌آید.
موارد استفاده نکردن از آب درمانی
اگرچه استفاده از آب درمانی یک روش بدون خطر و بی‌عارضه است و می‌توان آن را برای اکثر ورزشکاران تجویز کرد ، بهتر است در هنگام استفاده از آن به نکاتی چند توجه داشت :
‪ در هنگام وجود اختلال حسی در ورزشکاران ، باید در درجه حرارت آب دقت زیادی به عمل آورد، زیرا امکان ایجاد ضایعه ، پس از استفاده از آب گرم در ورزشکارانی که دچار اختلالات حسی هستند ، وجود دارد.
‪ هم‌چنین ورزشکارانی که اختلالات گردش خون ، عفونت حاد ، زخم باز و وسیع ، نارسایی قلبی یا نارسایی تنفسی و اختلالات غدد دارند ، نباید از هیدروتراپی استفاده کنند. در صورت به کار بردن آن نیز باید دقت بسیار زیادی به عمل آورد. در هنگام استفاده از آب گرم ، چون فشار خون پایین می‌آید، بنابراین در ورزشکارانی که نارسایی قلبی دارند ، استفاده از آب درمانی ممنوع است.
‪ همچنین در آن دسته از ورزشکاران زن که دوران قاعدگی را می‌گذرانند ، نباید از هیدروتراپی استفاده کرد . دوش گرفتن ورزشکاران شاید اکنون شایع‌ترین روش استفاده از تاثیرات درمانی آب ، دوش گرفتن باشد. برخی از تاثیرات مورد نظر آب درمانی را می‌توان با دوش گرفتن به دست آورد. میزان درجه حرارت آب دوش به صورت درجات سرد ، ملایم ، گرم و داغ تقسیم بندی می‌شود. چنانچه بازیکنان بعد از مسابقه از دوش آب گرم (‪ ۳۳/۹تا ‪ ۳۶/۷درجه سانتیگراد) ولرم ( ‪ ۲۶/۷تا ‪ ۳۳/۹درجه سانتیگراد ) و داغ ( بیشتر از ‪ ۳۷/۲درجه سانتیگراد ) استفاده کنند ، علاوه بر تمیز شدن بدن ، باعث ایجاد آرامش هم می‌شود.
برخی از ورزشکاران ترجیح می‌دهند که از دوش سرد استفاده کنند . این عمل نیز باعث تقویت و نیز نیرو بخشیدن به بدن می‌شود . برخی از افراد هم ازدو نوع دوش گرم و سرد به طور متناوب استفاده می‌کنند.
نکات مورد توجه در هنگام دوش گرفتن
چون اکثر بازیکنان و ورزشکاران در حال حاضر تنها وسیله‌ای که برای رفع خستگی در دسترس دارند ، همین دوش آب گرم می‌باشد، لازم است به نحو صحیح از آن استفاده کنند ، پس جا دارد چند نکته را تذکر دهیم:
‪ورزشکارانی که پس از یک تمرین یا مسابقه سنگین فرصت انجام تمرینات و حرکات سبک را پیدا نکرده‌اند ، می‌توانند برخی از حرکات و نرمشها را زیر دوش انجام دهند . همان طور که می‌دانیم ، هدف عمده از دوش آب گرم ، رفع خستگی و دفع مواد زاید مثل اسید لاکتیک از بدن است . حال اگر ورزشکار زیر دوش آب گرم حرکات سبک و تمرینات ملایم را انجام دهد ، میزان رفع خستگی بیشتر و مواد زاید سریع تر دفع می‌شود.
‪چنانچه فشار آب زیاد و فاصله دوش با بدن ورزشکار هم زیاد باشد ، تاثیرات درمانی آب افزایش می‌یابد . اعتقاد بر این است که هرچه فاصله دوش با بدن ورزشکار زیاد و فشار آب هم قوی تر باشد، بر اثربرخورد مرتب و مداوم ذرات آب با پوست ورزشکار ، حالتی مانند ماساژ برای فرد احساس لذت و شادابی پدید خواهد آمد.
‪ استفاده از دوش آب سرد برای ورزشکارانی که سابقه استفاده از دوش سرد ندارند ، توصیه نمی‌شود زیرا امکان سرما خوردگی زیاد است . این افراد می توانند به تدریج از آب سرد استفاده کنند تا بافت‌های بدن با آب سرد تطابق یابند.
‪ هم‌چنین ورزشکاران باید کلیه نکاتی را که در رابطه با موارد استفاده ، عدم استفاده و احتیاط در زمینه هیدروتراپی گفته شد ، رعایت کنند، ازجمله این که مدت زیادی زیر دوش آب گرم قرار نگیرند، از آب بسیار داغ مدت زیادی استفاده نکنند و پس از دوش گرفتن فورا در معرض هوای سرد قرار نگیرند.
‪باید در هنگام خشک کردن بدن ، از کشیدن محکم حوله روی پوست بدن خودداری کرد زیرا همانطور که می‌دانیم ، سطح پوست بدن محل انتشار گیرنده ها و پایانه‌های مختلف عصبی است. بر اثر کشیدن محکم حوله به پوست، معمولا گیرنده‌های عصبی تحریک می‌شوند و این تحریکات به سیستم عصبی منتقل می‌شود. در نتیجه ، تاثیرات مثبت دوش یا از بین می‌رود یا کاهش می‌یابد.
‪بهتر است متعاقب دوش گرفتن یا استفاده از روش‌های دیگر آب درمانی ، ورزشکار به مدت کافی استراحت کند و یا بخوابد . این کار باعث افزایش تاثیرات دوش و آب درمانی می‌شود.
کاهش وزن با آب درمانی
در رژیمتان روزی ۸ لیوان آب باید بنوشید . آب درمانی خواص خود را دارد . برای کاهش وزن باید کالری کمتر دریافت کنید و نیز مواد مغذی لازم هم به بدن شما برسد.در ضمن هیچیک از وعده های غذاییتان را حذف نکنید .سعی کنید خوابتان را تنظیم کنید.
* ما به وسیله ی آب می توانیم …
۱) هضم غذا را در بدن خود بهبود بخشیم.

۲) اجابت مزاج خود را فعال سازیم.

۳) جریان ادرار را منظم کنیم.

۴) پوست را پاک کنیم و منافذ را برای تعریق باز نگه داریم.

۵) تعریق را کم کنیم، وقتی که بیشتر از حد باشد.

۶) خواب طبیعی و سالم داشته باشیم.

۷) درجه حرارت را به هنگام تب کم کنیم.

۸) درجه حرارت را در شرایط لرز زیاد کنیم.

۹) جریان خون را تسریع نماییم.

۱۰) التهاب و احتقان را در هر جای بدن کاهش دهیم.

۱۱) از چرکی شدن هر قسمت ملتهب جلوگیری کنیم.

۱۲) در هنگام بیماری تشنگی را مرتفع سازیم.

۱۳) تمام ضایعات از قبیل زخم، بریدگی، سقوط، شکستگی ها، سوختگی ها و … را ترمیم کنیم.

۱۴) درد را به شیوه ای طبیعی، بدون داشتن اثرات ناگوار شایع داروهای سمی آرام کنیم.

۱۵) به طبیعت در ریشه کن ساختن ناخالصی ها، سموم و … از بدن کمک برسانیم.

۱۶) آسیب های کبد، یرقان، سنگ صفرا، یبوست، قولنج، کهیر، چاقی و بیماری های تحلیل برنده را شفا بخشیم.

۱۷) اختلال در آشامیدن، تپش قلب، روماتیسم، نقرس، ضعف جنسی و … را بهبود نماییم.

۱۸) بیماری هایی از قبیل گال، کورک و دمل، کیست سرطان، زخم های خورنده، خنازیر، لوپوس، سل، جذام و … را التیام دهیم.

۱۹) از افراد ضعیف و خسته مراقبت کنیم و آنها را با طراوت و سرپا نگه داریم.
ده خاصیت مهم مصرف آب

* سلامت پوست:
رطوبت پوست مانع پیری می شود و پوست سالم تر می ماند.

* سردرد:
۷۵ درصد مغز هر فرد از آب تشکیل شده است. بنابراین کمبود آب بدن، باعث سردرد می شود.

* کمر درد:
این ناراحتی بر اثر کمبود مایعات در بدن به وجود می آید. دیسک های موجود در قسمت کمر هر انسان پر از مایعات است و مانند کمک فنر عمل می کند، فعالیت بدنی منظم و میزان کافی مایعات، دیسک ها را آب رسانی کرده و به آن ها اجازه می دهد تا قسمت فوقانی بدن را حمایت کنند.
معمولا مایع درون دیسک در تحمل ۷۵ درصد وزن بدن نقش دارد در حالی که خود اسکلت دیسک تنها در تحمل ۲۵ درصد وزن بدن نقش دارد. افت مایعات، اسکلت را مجبور می کند وزن بیشتری را تحمل کند و در نتیجه درد و ناراحتی به وجود می آید.

* کاهش عفونت:
سیستم لنفاوی موجود در بدن وظیفه دفع ضایعات را دارد. این سیستم قبل از ورود سموم به جریان خون، آن ها را می شکند. آب ناکافی در سیستم لنفاوی در بدن اختلال ایجاد می کند و در نتیجه مقاومت بدن را در مقابل عفونت های خطرناک کاهش می دهد.

*تمرکز:
آب می تواند سموم موجود در بعضی از فرآورده های غذایی مانند افزودنی ها و مواد نگه دارنده را از کبد دفع کند و باعث فعال تر شدن فرد و افزایش تمرکز می شود.

*آرتروز:
آب در نرم کردن مفاصل بین استخوان ها نقش اساسی دارد. کمبود آب، سایش بین سطح غضروف ها را افزایش می دهد و در نتیجه باعث درد و ورم مفاصل می شود.

* بوی دهان:
بوی نامطبوع دهان نشانه بارز کمبود آب بدن است. آب دهان در از بین بردن باکتری های موجود در دهان و آب رسانی به زبان نقش موثری دارد.

* گرفتگی عضلات:
اکسیژن از طریق خون به عضلات منتقل می شود. در صورت نرسیدن اکسیژن به خون، عضلات اسیدلاکتیک ترشح می کنند که گرفتگی عضلانی به وجود می آورد. آب کافی یعنی تامین اکسیژن خون.

* آسم:
مشکل قوه هاضمه و حالت تهوع صبحگاهی را با مصرف آب کافی پیش گیری و یا درمان کنید.

* فشار خون بالا:
تقریبا ۸۵ درصد حجم خون از آب تشکیل شده است. بنابراین حجم خون با مصرف آب ارتباط تنگاتنگی دارد. به محض افت حجم خون، مویرگ های کم تر فعال بسته می‌شود تا قسمت های فعال تر به خون کافی دسترسی داشته باشند. با بسته شدن رگ ها، به عضلات فشار وارد می آید و مصرف آب می تواند فشار وارد بر عضلات را تسکین دهد.

مصرف منظم آب به مغز کمک می کند تا دمای بدن را کنترل کند. برای حفظ رطوبت چشم ها، بینی و دهان، بدن به آب نیاز دارد. آب علاوه بر نرمی مفاصل، از اعضای بدن محافظت می کند.

شصت درصد وزن بدن از آب تشکیل شده است که هر روز مقداری از آن از طریق عرق کردن، ادرار و نفس کشیدن از دست می رود. اگر چه مصرف روزی ۸ لیوان آب «MSN» به گزارش توصیه شده است اما در واقع مقدار آب مورد نیاز بدن به عوامل مختلف از جمله جنسیت، سن، فعالیت بدنی، آب و هوا، ابتلا به بیماری و … ارتباط دارد.
یک فرد سالم و فعال با یک رژیم غذایی سالم می تواند آب مورد نیاز بدن را تامین کند.
نکات زیر درباره نوشیدن آب خواندنی است:

* قبل از احساس تشنگی، آب بخورید.
* به هنگام فعالیت بدنی آب را قبل از فعالیت، در حین آن و پس از ورزش کردن بخورید.
* آب را به نوشیدنی های دیگر ترجیح دهید.
* آب بدن را از طریق میوه هایی مانند گوجه فرنگی، هندوانه، طالبی، کرفس و خیار تامین کنید.
خوب است بدانید که زمان دقیق مصرف آب اهمیت زیادی دارد و حداکثر تاثیر را روی بدن خواهد گذاشت.
* مصرف ۲ لیوان آب، ناشتا، اعضای داخلی بدن را فعال می کند.
* مصرف یک لیوان آب نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی، به هضم غذا کمک می کند.
* خوردن یک لیوان آب قبل از حمام به کاهش فشار خون کمک می کند.
* برای جلوگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی، قبل از خواب یک لیوان آب بخورید.
منبع :.pazhoheshkade

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *