اختلال شخصیت مرزی چیست

اختلال شخصیت مرزی چیست

مشکل افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (Borderline personality disorder) نوسانات خلقی است. آنها به علت وجود این نوسانات، تقریبا در تمامی جنبه های زندگیشان مشکلاتی را تجربه می کنند. به ویژه در حیطه ی روابط. این افراد اغلب نمی دانند که چه کسی هستند یا چه چیزی می خواهند. آنها همچنین اغلب به صورت تکانشی رفتار می کنند. این بیماران اغلب دچار طغیانهای عصبانیت و خشم می شوند و وقوع بحران در آنها کم نیست. افراد دارای اختلال شخصیت مرزی، نمی دانند که چرا خلقشان به این طرز غیرقابل کنترل در نوسان است.

این افراد به سرعت از کاه کوه می سازند و نتیجه ی کارها، آنها را اغلب هراسان می کند یا باعث خشمشان می شود. اگرچه بسیاری از افراد دارای اختلال شخصیت مرزی باهوش و خلاق اند، اما به ندرت می توانند این استعدادها را در خود شکوفا سازند. این افراد اغلب ترک تحصیل می کنند و وارد مشاغلی می شوند که بسیار پایین تر از حد توانایی هایشان هستند. آنها با خطر آسیب به خود مواجه هستند. پژوهش ها نشان می دهند که خطر خودکشی در این گروه، بالاتر از افراد مبتلا به سایر اختلالات شخصیت است. در ضمن، این افراد در تلاش برای فرونشاندن شدت هیجاناتشان، اغلب به سوء مصرف مواد مختلف (مانند مواد مخدر و یا مشروبات الکلی) روی می آورند.توصیف اختلال شخصیت مرزی از دیدگاه طرح واره درمانی ویرایش

طرح واره درمانی چنین فرض می کند که افراد در دوران کودکی شان، باورهایی را درباره ی خود، دیگران، و دنیای پیرامون شکل داده اند. این باورها به افراد آموخته است تا با موقعیت های مختلفی که در دوران بزرگسالی تجربه می کنند، چگونه برخورد کنند. اگر شما در دوران کودکی تان کمابیش حمایت یا هدایت نشوید(به عبارت دیگر از نظر هیجانی مورد غفلت قرار بگیرید) برایتان تقریبا غیرممکن خواهد بود که اطلاعات مهم مربوط به خود، دیگران و دنیای پیرامون را بیاموزید. اگر کسی بدرفتاری هیجانی، جسمی و یا جنسی را به این غفلت بیفزاید، احتمال اینکه رشد بهنجار مختل شود حتی افزایش می یابد. نتیجه اینکه فرد خودش را به صورت یکپارچه تجربه نمی کند. چون جنبه های متفاوتی از خوتان را رشد داده اید که به نظر می رسد خودشان را در زمان های مختلفی نشان می دهند. از این جنبه های مختلف با عنوان ذهنیت های طرح واره ای یا حالت های طرح واره ای یاد می شود.

طرح واره درمانی نوعی روان درمانی است که حاصل ترکیب رفتاردرمانی شناختی با عناصری از دیگر انواع درمان است. این درمان نه تنها متوجه مشکلات فعلی ای است که بیمار تجربه می کند، بلکه گذشته ی وی و منشا این مشکلات را نیز مورد ارزیابی قرار می دهد.

ذهنیت های طرح واره ای در اختلال شخصیت مرزی

بیشتر افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، پنج ذهنیت طرح واره ای دارند: کودک رهاشده/مورد بدرفتاری قرار گرفته، کودک عصبانی، والدتنبیه گر، محافظ و بزرگسال سالم. افراد دارای اختلال شخصیت مرزی دو ذهنیت دارند که مشخصه ی بدرفتاری با آنها و یا غفلت از آنها در دوران کودکی است.این ذهنیت های طرح واره ای رفتاری را بازنمود می کنند که بچگانه بوده و همراه با هیجانات شدید و اغلب غیرقابل کنترل و عقاید مطلق هستند. سه ذهنیت دیگر با ویژگی های بزرگسالانه تر ارتباط دارند. جنبه تنبیه گر و محافظ با آنکه در ظاهر مفید اند، اما در واقع هیچ سودی ندارند چون وجود این دو مانع تحول ذهنیت بزرگسال سالم است.انواع ذهنیت های طرح واره ای

کودک رهاشده و مورد بدرفتاری قرار گرفته

وقتی که شما در این ذهنیت هستید، احساس رهاشدگی، درماندگی، ترس و تهدید می کنید. شما گمان می کنید که در هرلحظه ی خاص، اتفاق ناگواری روی خواهد داد. کسی نیست که بتوانید به وی اعتماد کنید و هیچ امکانی برای کمک وجود ندارد.

کودک عصبانی

در مواقعی که از فرط عصبانیت کنترل خودتان را از دست می دهید، کودک عصبانی فعال می شود. شما احساس می کنید که با بی عدالتی و بی انصافی با شما رفتار شده است، طوری که حمله ی مستقیم را بهترین دفاع می پندارید. شما همچنین ممکن است به نشانه ی طغیان بر علیه یک دنیای فاقد عدالت، در ارضای خواسته ها و نیازهایتان بسیار تکانشی عمل کنید.

جنبه ی تنبیه گر

این جنبه عقاید یک یا چندنفر از مراقبین دوران کودکی تان که با شما بدرفتاری کرده اند را بر زبان می آورد. جنبه ی تنبیه گر با ابراز هیجانات مخالف است و فکر می کند که شما به خاطر تمامی اشتباهاتی که مرتکب شده اید مستحق تنبیه هستید، حتی اگر این اشتباهات از سر تصادف باشند. جنبه ی تنبیه گر به شما این احساس را می دهد که بد، کودن، تنبل و زشت هستید. گاهی اوقات این احساسات ممکن است آنقدر شدید باشند که احساس کنید حتی نباید وجود داشته باشید. جنبه ی تنبیه گر بر علیه تمام ذهنیت های کودک است.

محافظ بی تفاوت

هم جنبه های کودکی و هم جنبه ی تنبیه گر هیجانات بسیار شدیدی با خود به همراه دارند که گاهی اوقات ممکن است غیرقابل تحمل باشند. محافظ به شما کمک می کند تا از این احساسات دوری کنید. گاهی اوقات این عمل به شما احساس خلاء یا پوچی می دهد. در برخی موارد فرد نیز به سوءمصرف دارو (مواد مخدر یا مشروبات الکلی) پناه می برد تا از این احساسات خالی شود. محافظ بی تفاوت شما را از دیگران دور نگه می دارد تا کسی نتواند به شما آسیبی برساند.

بزرگسال سالم

این جنبه می تواند به خوبی هیجانات را اداره کند و بر مشکلات فائق آید. اما از آنجایی که در دوران کودکی تان بسیاری از کارها به خطارفته است، شما این جنبه را به اندازه ی کافی در خود رشد نداده اید و اغلب هنگامی که به آن خیلی نیاز دارید حضور ندارد.
منبع :dir.wikipg

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *