التهاب لوزه‌ها(گلو درد)

التهاب لوزه‌ها به آماس حاد لوزه‌ها اطلاق شده و به آن گلو درد نیز گفته می‌شود. التهاب لوزه‌های مزمن به مواردی گفته می‌شود که در آن لوزه‌ها در نتیجه عفونت‌های مکرر بزرگ می‌شوند.

لوزه‌ها دو عضو لنفاوی کوچک هستند که در دو طرف گلو قرار دارند. این دو عضو را می‌توان پشت زبان بین دو چین غشایی که به سمت کام نرم می‌رود مشاهده کرد. به طور طبیعی، آن‌ها به اندازۀ لوبیای لیما هستند، اما در صورتی که عفونی شوند، بزرگتر نیز می‌شوند. لوزه‌ها اندام‌های مهمی هستند که به طور انتخابی مواد را حذف کرده و عملکرد دوگآن‌های دارند. در درجه اول از گلو بر علیه میکروب‌های بیماری‌زا محافظت می‌کنند. ثانیا، مثل یک فشارسنج عمل کرده و زمانی که دردناک و متورم می‌شوند، نشان دهنده وجود در عفونت در بدن هستند.

علائم بروز التهاب لوزه‌ها

مهمترین علائم التهاب لوزه‌ها گلو درد، تب، سردرد، درد در تمامی بخش‌های بدن، دشواری به هنگام بلعیدن و ضعف عمومی بدن است. زمانی که دهان کاملاً باز می‌شود، لوزه‌ها متورم و قرمز هستند.

در بسیاری از موارد، چرکی نیز از آن‌ها خارج می‌شود. یکی دیگر از علائم التهاب لوزه‌ها (گلودرد) این است که غدد لنفاوی لوزه‌‌ای که پشت زاویه فک قرار دارند، دردناک و بزرگ می‌شوند. در موارد شدید، درد در گوش‌ها نیز ممکن است وجود داشته باشد.

دلایل بروز التهاب لوزه‌ها(گلودرد)

دلیل اصلی بروز التهاب لوزه‌ها  (گلودرد) شرایط سمی بدن است که با کاهش ناگهانی سرزندگی و نشاط در بدن که از قرار گرفتن در معرض سرما ناشی می‌شود به وجود می‌آید. هنگامی که مواد سمی نمی‌توانند از طریق مجاری طبیعی دفعی بدن همچون روده‌ها، کلیه‌ها و پوست از بدن خارج شوند، لوزه‌ها بزرگ و ملتهب می‌شود. از دلایل دیگر بروز التهاب لوزه‌ها  (گلودرد) می‌توان به یبوست مزمن اشاره کرد.

هنگامی که مواد سمی که باید به شیوه‌ای طبیعی از بدن خارج شوند به داخل جریان خون بازجذب می‌شوند، این امر باعث بروز مشکلاتی در بدن می‌شود.


درمان التهاب لوزه ها (گلودرد)

درمان التهاب لوزه‌ها (گلودرد)  بر اساس سیستم پزشکی مدرن هم می‌تواند مضر باشد و هم مفید. شیوه‌های درمانی پزشکی مدرن به از بین بردن مواد زائد از بدن که علت اصلی این مشکل است کمک نمی‌کند. در حقیقت، این درمان‌ها این مواد زائد را دوباره به بدن بازمی‌گردانند که این امر می‌تواند بعدها باعث بروز مشکلات بیشتری شود. شیوۀ صحیح درمان  بیماری  التهاب لوزه‌ها (گلودرد)  تمیز کردن بدن از مواد زائد و سمی بوسیلۀ رژیم غذایی صحیح و سایر شیوه‌های طبیعی است.

در کتاب راهنمای کامل درمانهای طبیعی از انتشارات تجسم خلاق آمده است در شروع، بیمار باید برای سه تا پنج روز روزه بگیرد تا علائم جدی  بیماری التهاب لوزه‌ها (گلودرد)   کاهش پیدا کند. هیچ چیزی به جز آب ساده و آب پرتغال نباید در طول این دوره مصرف شود. روده‌ها را باید در طول دوران روزه گرفتن با تنقیه با آب گرم تمیز کرد. کمپرس سرد را باید هر روز در فواصل دو ساعته بر روی گلو قرار داد.

گلو را می‌توان چند بار در طول روز با آب لیمو ترش غرغره کرد. این کار را همچنین می‌توان با شنبلیله نیز برای درمان موارد حاد انجام داد. برای درست کردن چنین غرغره‌ای، دو قاشق غذاخوری دانه‌های شنبلیله را باید با شعلۀ کم برای نیم ساعت با یک لیتر آب بر روی حرارت گذاشت و سپس، اجازه داد تا این جوشانده سرد شود. از این جوشانده باید به عنوان یک غرغره آرام بخش هر روز استفاده کرد.

استفاده از حمام نمک فرنگی با آب داغ هر روز یا هر یک روز در میان همچنین در درمان التهاب لوزه‌ها (گلودرد)   موثر و مفید است. بعد از آنکه نشانه‌های حاد بیماری التهاب لوزه‌ها (گلودرد)  کاهش پیدا کرد، بیمار باید از یک رژیم غذایی تماماً میوه برای سه یا چهار روز دیگر استفاده کند. در این رژیم، سه وعدۀ غذایی میوه‌های آبدار و تازه‌ای همچون سیب، انگور، گریپ فروت، پرتغال، گلابی، آناناس، هلو و خربزه را می‌توان مصرف کرد.

آب آناناس تازه در درمان تمامی اختلالات گلو از این نوع ارزشمند است. بعد از استفاده از رژیم غذایی تماماً میوه، بیمار می‌تواند به تدریج از یک رژیم غذایی متعادل و متوازن به شیوه زیر استفاده کند:

صبحانه: میوه‌های تازه یا هویج خام رنده شده یا هر سالاد خام دیگر و شیر. در صورت علاقه آلو خشک یا سایر میوه‌های خشک را نیز می‌توان به آن اضافه کرد.

ناهار: تمامی سبزیجات بخارپز شده در دسترس و نان چپاتی سبوس‌دار. سبزیجاتی همچون کدوی قلیایی تلخ و شنبلیله به ویژه در درمان این بیماری مفید هستند.

شام: سالادی از سبزیجات خام، دانه‌های جوانه زده شده‌ای همچون لوبیاها و دانه‌های یونجه، نان سبوس‌دار و کره یا پنیر لور.

مصرف عصاره سبزیجات خام همچنین در درمان التهاب لوزه‌ها (گلودرد)  ارزشمند است. عصاره هویج، چغندر و خیار را می‌توان هم به شکل جداگانه و هم در ترکیب با یکدیگر مصرف کرد. فرمول تهیه این ترکیب بدین گونه است که باید ٣٠٠ میلی‌گرم هویج، ١٠٠ میلی گرم چغندر و ١٠٠ میلی‌گرم خیار را با هم ترکیب کرد.

استفاده از مالش خشک و حمام لگن علاوه بر تمرینات تنفسی و انجام ورزش باید بخشی از رژیم سلامتی روزانه بیمار را تشکیل دهد. گرفتن حمام نمک فرنگی یک یا دوبار در طول هفته می‌تواند نتایج رضایت بخشی را برای بیمار به همراه داشته باشد.

بیماری التهاب لوزه‌ها (گلودرد)   را می‌توان با موفقیت با روش‌های فوق‌الذکر درمان کرد. انجام عمل جراحی برای برداشتن لوزه‌ها فقط در موارد بسیار نادر یعنی هنگامی که لوزه‌ها به شدت ملتهب شده‌اند و دارای ترشح چرک نیز می‌باشند ضروری است.


منتشر شده در
دسته‌بندی شده در طب سنتی

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *