انسان شناسی ، استرس و سرطان

انسان شناسی ، استرس و سرطان
پروفسورGary D. James استاد انسان شناسی دانشگاه Binghamton امیدوار است که کتابش استرس را از پژوهش هایی که در مورد استرس است، دور کند.
پروفسورGary D. James استاد انسان شناسی دانشگاه Binghamton امیدوار است که کتابش استرس را از پژوهش هایی که در مورد استرس است، دور کند. این راهنمایی ها درباره ی موضوعات مختلف از جمله، چگونه جمع کردن بزاق و ادرار برای کار کردن با برخی جمعیت ها از جمله زنان باردار و سالخوردگان می باشد. دکتر جیمز انتظار دارد که کتاب به دانشجویان و متخصصان کمک کند که میدان های تحقیق و روش های جدیدی را برای اندازی گیری استرس بیابند.

او با همکاری یکی از دانشجویان سابقش به نام Gillian H. Ice تحقیق اندازه گیری استرس در انسان ها را انجام داده است. این پژوهش، میدان تحقیق کاربردی جدیدی را برایاارزیابی استرس معرفی می کند. شناسایی تکنیک های کم استفاده ی که در خارج از لابراتوارها استفاده می شود. او همچنین امیدوار است که به پژوهشگران کمک کند تا دقیقا بدانند درباره ی چه چیزی مطالعه می کنند.

پرفسور جمیز می گوید:« به مثابه یک انسان شناس اعتقاد دارم که چرا هنگامی که مردم را می توانیم در طی زندگی روزانه مورد بررسی قرار دهیم، در لابراتوارها سعی کنیم زندگی حقیقی را مورد تقلید قرار دهیم.»

این کتاب به انسان شناسان و زیست شناسان انسانی که اعتقاد دارند، استرس یک مرحله ی پویا در زندگی انسان می باشد و ارزیابی همه جانبه و کلی این مراحل می تواند آگاهی انسان نسیت به استرس را بیشتر کند، کمک زیادی می کند. این روش پژوهش ممکن است هنوز در گام های اولیه باشد. اما پرفسور جیمز مفاهیم این نوع پژوهش را در نزد پزشکان، روانشناسان بهداشت و سلامت ، جامعه شناسان و انسان شناسان مشاهده کرده است. تحقیقات دکتر جمیز در رابطه با استرس به زمانی بر می گردد که از دانشگاه ایالت پنسیلوانیا فارغ التحصیل شد. در آن زمان بر روی قسمتی از پروژه ی مهاجرت Samoan کار می کرد، در آن پروژه در پی یافتن آن بودند که آیا مهاجرت و گذار فرهنگی استرس زا است؟ این اولین بار بود که جیمز مدلی را برای اندازه گیری استرس طراحی می کرد. جیمز می گوید:« در آن زمان باید به نقشه ای را طرح می کردم تا بتوانم این کار را انجام بدهم زیرا تا آن هنگام کسی آن را انجام نداده بود.»

بعدها در کالج پزشکی Weill دانشگاه Cornell دکتر جیمز در تحقیقات اولیه ی “مانیتور سیار فشار خون” شرکت داشت. در این پژوهش دستگاه اندازه گیری فشار خون را به فرد وصل می کردند که آن هم به ابزار کوچکی وصل بود که در طی ۲۴ ساعت، هر ۱۵ دقیقه فشار خون را اندازه گیری شده را ضیط می کرد.

این مطالعه نشان داد که اندازه گیری فشار خون توسط پزشکان فشار خون نرمال را نشان نمی دهد چرا که فشار خون در طی روز متغیر است همانگونه که در تمام طی دوران زندگی متغیر است. زمانی که مانتیور سیار فشار خون، جهت تشخیص و درمان فشار خون توسعه یافت، جیمز از این ابزار جهت کاربردهای دیگر نیز استفاده کرد.

او می گوید:« من متوجه توانایی این دستگاه در ارزیابی فشار خون در زندگی واقعی شدم. بر این باور هستیم ، رفتارهایی را که در کل موجب استرس و در نهایت افزایش فشار خون می شود جمع آوری کنیم تا متوجه شویم، چگونه در نهایت موجب حمله های قلبی می شوند.و باید متذکر شوم که این یک روش انطباقی است نه روش پرشکی.» جیمز در اوخردهه ی ۱۹۹۸۰ یکسری از زنان شاغل را مورد آزمایش قرار داد و مشاهده کرد، هنگامی که این مادران در خانه با کودکانشان به سر می برند فشار خون بالاتری از آنها ثبت می شود تا زمانی که در محیط کار هستند.

او می گوید:« من حتما باید یک روش و مفهوم سازی جدیدی ابداع کنم تا متوجه شوم، پاسخ های بیولوژیکی انسان ها به استرس های وارد شده به آنها چیست؟ تصمیم دارم این مطالعه را در محیط زندگی واقعی آنها انجام دهم نه در آزمایشگاه، تا بتوانم پاسخ های بیولوژیکی استرس را روی کارهایی که انجام می دهند ارزیابی کنم. زیرا سرانجام از دیدگاه سلامتی و بهداشت این ها مواردی هستند که در مرگ و میر انسان ها موثر هستند.»

جیمز اخیرا متوجه ی رابطه ی استرس با سرطان، بویژه سرطان سینه شده است ژنتیک، احتمالا ۱۰ درصد علت سرطان سینه را مشخص کرده است و هنوز ۹۰درصد آن مبهم است. از هنگامی که مشخص شد که، استرس بر روی عملکرد سیستم امنیتی ،بدن تاثیر دارد و همچنین سرطان عوامل ویروسی نیز دارد. او چنین فرض کرد که استرس با دگرگون کردن عملکرد سیستم امنیتی بدن در پیشرفت سرطان تاثیر دارد. زیرا موجب می شود زنان در مقابل عوامل ایجاد سرطان سینه بی پناه و محافظ بمانند.

جیمز با همکاری محققان دانشکده پزشکی Mount Sinai در شهر نیویورک نشانه های بیولوژیکی استرس را مورد مطالعه قرار داده است تا دریابد، آیا این نشانه ها، در زنانی که پیشینه ی خانوادگی سرطان سینه دارند متفاوت هستند؟

این مطالعه نشان داد، در حقیقت پاسخ استرس های هورمونی و غددی در زنانی که مادر یا یکی از خویشان آنها سرطان سینه دارند مشخص تر و بیشتر است.
منبع :آفتاب

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *