با اضطرابمان چه کنيم؟

با اضطرابمان چه کنيم؟
هر کسي لحظات اضطراب، نگراني و ترس را در زندگي تجربه کرده است. شايد شما هم با من هم عقيده باشيدکه يکي از مهم‌ترين عواقب زندگي ماشيني امروز، افزايش ترس و دلهره و اضطراب است…

اگر تاکنون با رييس‌تان در مورد چيزي مخالفت کرده باشيد بهتر از هر کسي مي‌دانيد که چگونه درونتان متلاطم مي‌شود و به جوش مي‌آيد و يا اينکه هنگامي که همسرتان يا فرزندتان دير به خانه مي‌آيد موجي از اضطراب شما را وادار مي‌کند که در خانه و محل کار بهترين باشيد اما وقتي که نگراني يا ترس شما به خاطر وقايعي که هنوز رخ نداده باشد، ترس و نگراني شما يک تصوير خيالي به خود مي‌گيرد و در عمل شما نيز ديده مي‌شود و شما را از منطق و استدلال دور مي‌کند، حتي ممکن است که شما علت رنج و فشار رواني خود را نفهميد و يا علت اضطراب در مقايسه با واکنش شما خيلي کوچک به نظر برسد. اين نوع اضطراب مي‌تواند نشانه يک بيماري رواني باشد. اضطراب متداول و دايمي که بر روند زندگي روزمره تاثير جدي بگذارد را مي‌توان اختلال اضطرابي ناميد. اختلال اضطرابي معمول‌ترين و رايج‌ترين اختلال رواني است. خانم‌ها و آقايان به يک اندازه از اين اختلال متاثر مي‌شوند. بعضي از شخصيت‌ها استعداد بيشتري براي ابتلا به اختلالات اضطرابي دارند و اين اختلال به صورت ارثي ادامه مي‌يابد. اضطراب ممکن است به بيماري ديگري ارتباط داشته باشد، مثلا بيماري تيروييد يا بيماري قلبي. اختلالات اضطرابي يا رواني معمولا همراه با افسردگي روي مي‌دهند. حدود نيمي از اشخاص افسرده از هيجاني بودن يا اضطراب شديد رنج مي‌برند و وقتي که افسردگي آنها درمان شود هيجان رواني آنها هم بهبود مي‌يابد. يکي از رايج‌ترين شکل اختلالات اضطرابي، اختلال اضطرابي است. اکثر اوقات شما بدون دليل مشخص احساس اضطراب مي‌کنيد و به خاطر اعتماد به نفس پايين، بي‌نتيجه ماندن کارها، داشتن احساس آزاردهنده در مورد چيزهايي که اتفاق خواهد افتاد، احساس هيجان و اضطراب داريد. در مورد بچه‌هايتان، کارتان و سلامتي خود نگران هستيد و ممکن است همه وقت عصبي و نگران باشيد و اين نگراني، عملکرد شما را چه در خانه و چه در محل کار کاهش مي‌دهد. روش‌هاي زير را در ارتباط با هر چيزي که همه روزه باعث اضطراب شما مي‌شود، انجام دهيد.

توجه نکردن: سعي کنيد با خاطرات گذشته زندگي نکنيد و به آن چيزي که مي‌توانيد تغيير دهيد، فکر کنيد و مابقي را در مسيرش به حال خود رها کنيد. تکنيک رها کردن يکي از بهترين راه‌هاي کاهش اضطراب شماست.

شکستن چرخه اضطراب: وقتي که احساس اضطراب داريد، تند و سريع راه برويد يا به دنبال يک سرگرمي باشيد. به اين صورت چرخه اضطرابتان شکسته مي‌شود.

مراقبت از خود: شايد شما هم اين جمله را زياد به کار برده يا شنيده‌ايد که «مراقب خودت باش». شايد کمتر به معني آن فکر کرده‌ايد. براي مراقبت از خودمان بايد به اندازه کافي استراحت کنيم. رژيم متعادل غذايي داشته باشيم، ورزش کنيم، براي استراحت‌مان وقت تعيين کنيم و از مصرف دخانيات بپرهيزيم تا اضطراب کمتري را تجربه کنيم.

صحبت کردن با ديگران: مشکلات خود را با دوستانتان در ميان بگذاريد يا با کسي که باعث ايجاد ژرف‌شدگي در شما مي‌شود مشورت بکنيد. مطمئن باشيد اضطراب کمتري را تجربه خواهيد کرد و از سلامت رواني بيشتري بهره‌مند خواهيد شد.

منبع: هفته نامه سلامت

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *