بوی بد دهان

بوی بد دهان به بوی بدی اطلاق می‌شود که از دهان خارج می‌شود و فقط نشانه یک بیماری نیست، بلکه یک معضل اجتماعی نیز محسوب می‌شود. این بیماری در برخی از افراد در تمامی زمآن‌ها و در همه افراد در برخی از زمآن‌ها دیده می‌شود. متاسفانه، اکثر افرادی که از این مشکل رنج می‌برند کاملاً از مشکل خود و ناراحتی که برای دیگران ایجاد می‌کنند ناآگاه هستند.

دلایل بروز بوی بد دهان

شایع‌ترین دلیل بروز بوی بد دهان شرایط نامساعد دندان‌ها و لثه است. پوسیدگی دندانی در  ریشه‌های دندان‌ها می‌تواند منجر به بروز آبسه در لثه‌ها شود که این امر باعث ایجاد چرک بدبویی می‌شود که در نهایت بوی بد دهان را به وجود می‌آورد. حتی یک سوراخ کوچک در دندان‌ها مکانی را فراهم می‌آورد تا میکروب‌ها در آنجا تکثیر پیدا کرده و بوی بد از خود ساطع می‌کنند.

دلایل دیگر ایجاد بوی بد دهان بیماری‌های اعصاب، گلو، دستگاه تنفسی و یا معده است که با عفونت‌های مزمن، اختلالات موضعی از یک نوع یا نوع دیگر مثل التهاب مزمن لوزه‌ها، بیماری‌های ریوی همچون برونشیت مزمن، التهاب مزمن معده و سینوس‌ها که منجر به ایجاد ترشحاتی در پشت گلو می‌شود مرتبط است.

شایع‌ترین دلایل بروز بوی بد دهان، با این حال، توسط بیماری‌های گوارشی، کم تحرکی روده‌ای و به خصوص یبوست مزمن ایجاد می‌شود. بوی بد دهان از مقدار بسیار زیادی از مواد زائدی که از ریه‌ها خارج می‌شود به وجود می‌آید. استفاده از تنباکو و کشیدن سیگار از دیگر علل ایجاد بوی بد دهان است. بیماری‌هایی همچون کم خونی نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل شود.

درمان بوی بد دهان

اگر بوی بد دهان را شرایط نامناسب دندان‌ها و لثه، التهاب لوزه‌ها، سینوزیت، سیگار کشیدن یا کم خونی به وجود آورده باشد، این‌ بیماری‌ها باید درمان شوند. زمانی که این بیماری‌ها درمان شدند، بوی بد دهان نیز از بین می‌رود. به طور مشابهی، اگر بوی بد دهان از بیماری‌های گوارشی به وجود آمده باشد، آن را می‌توان با موفقیت از طریق رفع این بیماری‌ها و پاکسازی سیستم گوارشی از مواد زائد درمان کرد.

بیمارانی که از بوی بد دهان رنج می‌برند باید از رژیم غذایی مناسب و متوازنی که شامل دانه‌ها، آجیل‌ها، غلات، سبزیجات و میوه‌ها می‌باشد و با تاکید بر سبزیجات و میوه‌های خام و پخته شده استفاده کنند. در مواردی که بیمار دچار یبوست نیز می‌باشد، تمامی تلاشش باید متوجه درمان بیماری  بوی بد دهان باشد. بیمار باید از مصرف غذاهای کربوهیدرات‌داری همچون قند سفید، نان سفید و همچنین محصولات درست شده از آن‌ها و همچنین از مصرف گوشت قرمز و تخم‌مرغ اجتناب کند. حتی نان سبوس‌دار نیز باید به مقدار کمی مصرف شود.

بیمار همچنین می‌بایست از خوردن بیش از حد از هر غذایی اجتناب کند. او باید ٦ تا ٨ آلوی خیس شده و چند عدد انجیر خشک و خیس شده را به عنوان صبحانه بخورد. او همچنین باید آبی که این میوه‌ها در آن خیس شده‌اند را نیز بنوشد. بیماری که از بوی بد دهان رنج می‌برد همچنین باید از مقادیر زیادی از مایعات استفاده کرده و روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشد. این کار به برطرف شدن بوی بد دهان کمک خواهد کرد.

دندان‌ها باید به طور منظم روزی دو بار به خصوص قبل از خواب تمیز شوند. ذرات غذایی که در لابلای دندان‌ها مانده‌اند باید به دقت با استفاده از خلال دندان برداشته شوند. بیمارانی که دارای دندان‌های پوسیده و لثه‌های متورم و همراه با خونریزی هستند، برای رفع بیماری‌های خود باید با یک دندانپزشک مشورت کنند. جویدن یک سیب یا میوه گویاو بعد از ناهار بسیاری از ذرات گیرکرده در میان دندان را برمی‌دارد. استفاده از تکه‌های کوچکی از شاخه‌های درخت مارگوسا به عنوان مسواک بهترین روش برای تمیز کردن دندان‌هاست.

درمان‌های خانگی بیماری بوی بد دهان

ثابت شده است که در بین درمان‌های مختلف خانگی برای رفع بوی بد دهان، استفاده از شنبلیله دارای بیشترین تاثیر می‌باشد. چای آماده شده از دانه‌های سبزیجات را باید به طور مداوم برای رفع این مشکل مصرف کرد. این چایی با ریختن یک قاشق چایخوری از دانه‌های سبزیجات در نیم لیتر آب سرد و دم کردن آن برای مدت ١۵ دقیقه بر روی شعله‌ای با حرارت پایین درست می‌شود. زمانی که چایی دم کشید، باید آن را صاف و سپس مصرف کرد.

با توجه به کتاب  راهنمای کامل درمانهای طبیعی از انتشارات تجسم خلاق  درمان مفید دیگری برای رفع بوی بد دهان استفاده از میوۀ آووکادو است که در مقایسه با هرمحلول دهانی یا هر درمانی برای رفع این مشکل سودمندتر است. اوکادو به شکل موثری مواد فاسد یا تجزیه شده موجود در روده را که یکی از مهمترین علل بروز بوی بد دهان است برمی‌دارد. گویاو کال و نرسیده برای درمان بوی بد دهان مفید است. این گیاه غنی از اسیدهای فسفریک، اگزالیک، مالیک و تنیک و همچنین کلسیم، اگزالات و منگنز است. جویدن گویاو بهترین تقویت کننده برای دندان‌ها و لثه‌هاست.

این ماده به واسطه توانایی در قطع خونریزی به درمان خونریزی لثه‌ها کمک کرده و باعث توقف بوی بد دهان می‌‌شود. جویدن برگ‌های نرم درخت گویاو نیز به توقف خونریزی لثه‌ها و در نهایت بوی بد دهان کمک می‌کند. جعفری نیز در درمان این اختلال بسیار ارزشمند است. دو فنجان آب باید جوشانده شده و چند فنجان جعفری که به شکل درشت درشت خرد شده را باید به همراه دو یا سه میخک کامل یا یک چهارم قاشق از میخک‌‌های کوبیده شده در آب ریخت.

این ترکیب را باید گهگاه تا هنگام خنک شدن به هم زد. سپس، این ترکیب باید صاف شده و به عنوان دهان شویه چندین بار در روز از آن استفاده شود. مصرف تمام عصاره‌های میوه‌ها و سبزیجات در درمان بوی بد دهان موثر است و باید فراوان توسط بیمار استفاده شود، به خصوص آب میوه‌هایی همچون سیب، گریپ فروت، لیموترش و آناناس و سبزیجاتی همچون گوجه فرنگی، هویج و کرفس در درمان بوی بد دهان مفید است.

فردی که از بوی بد دهان رنج می‌برد باید فراوان ورزش کند، چراکه یکی از علل اصلی یبوست که منجر به ایجاد بوی بد دهان می‌شود عدم داشتن تحرک کافی است.


منتشر شده در
دسته‌بندی شده در طب سنتی

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *