تقویت اعتماد به نفس و ایجاد روحیه مثبت اندیشی در کودکان

تقویت اعتماد به نفس و ایجاد روحیه مثبت اندیشی در کودکان

تقویت اعتماد به نفس و ایجاد روحیه مثبت اندیشی در کودکان
چطور و با چه کیفیتی باید بچه ها را پرورش داد تا شانس آنها در برخورداری از یک زندگی معنی دار و رضایتمندانه افزایش پیدا کند؟ اگرچه جواب این سوال بی نهایت و بدون پایان به نظر می رسد ولی بسیاری از متخصصان می گویند بزرگ ترین و بهترین هدیه ایجاد نگرش «من می توانم» در فرزند خواهد بود…
حقیقت این است که احتمالا هیچ عاملی نمی تواند نقشی قوی تر از عامل «خودباوری» در تعیین خودکارآمدی، هویت فردی، خودارزشمندی و مهارت برقراری روابط بین فردی داشته باشد. و البته خبر خوب این است که همیشه لحظات پایان ناپذیری برای والدین وجود دارد که آنها بتوانند این نوع مثبت اندیشی را در بچه هایشان پرورش دهند.

۱) استعدادهای منحصر به فرد فرزندتان را کشف کنید
فرصت های بی شماری وجود دارد تا شما بتوانید به فرزندتان کمک کنید که استعدادهای ویژه اش را کشف کند. شما می توانید دفترچه ای داشته باشید و علایق و نقاط قوت فرزندان تان را در آن یادداشت کنید. مثلا اینکه در چه ورزشی قوی هستند یا به چه نوع آلت موسیقی علاقه دارند و در رسیدن فرزندتان به استعداد خاص اش کمک کنید.

۲) دستاوردها و تلاش های ویژه اش را جشن بگیرید
هیچ چیز به اندازه موفقیت نمی تواند باعث به وجود آمدن باورهای مثبت در فرد شود. پس چنین دستاوردهایی سزاوار تشویق و جشن هستند.
یک راه این است که دفترچه ای با عنوان «کارنامه پیروزی ها» برای فرزندتان تهیه کنید و هر دفعه که او به هدفی خاص – مثل یادگیری دوچرخه سواری یا یادگیری مسایل ریاضی رسید از او بخواهید دستاوردش را در دفترچه توصیف کند و تاریخ آن را یادداشت کند.
این کتابچه می تواند هدیه ای بسیار ارزشمند از دستاوردهای فرزندتان بشود و او می تواند تا سال ها این کار را ادامه دهد. برای فرزندتان که هنوز خواندن نمی داند، می توانید عکس هایی از لحظات مهم تهیه کنید و در کتابچه بچسبانید. همچنین به فرزندتان یاد بدهید تا چگونگی موفقیت هایش را بررسی کند و بتواند در خودش ایجاد انگیزه کند برای رسیدن به موفقیت دیگر به جای اینکه همیشه منتظر شما باشد تا در عوض موفقیت هایش جایزه دریافت کند.

۳) روی فعالیت ها و اعمال آنها تمرکز کنید به جای ظاهرشان
بررسی های اخیر نشان داده اکثر دخترهای ما اصل اعتماد به نفس و خودباوری شان را روی ظاهرشان بنا نهاده اند به جای کارهایی که می توانند انجام دهند. این نوع نگرش برای خودباوری آنها بسیار خطرناک است. پس به دخترتان کمک کنید تا بیشتر روی فعالیت ها و کمتر روی ظاهرش تمرکز کند و به جای اینکه بیشتر در مورد نوع ظاهر او صحبت کنید از فعالیت ها و اهدافش صحبت کنید. برای او نقش الگو را داشته باشید و از دستاوردهایتان به عنوان افتخارات تان در زندگی بگویید. این گونه به دخترتان کمک خواهید کرد تا خودباوری اش را روی دستاوردها و فعالیت هایش پایه گذاری کند.

۴) از پاداش های خاص برای پرورش باورهای مثبت درونی استفاده کنید
هر کسی پاداش گرفتن را دوست دارد و بچه ها از این قاعده مستثنا نیستند ولی به خاطر داشته باشید گذشتن از هر سربالایی کوچکی منجر به رشد خودباوری نمی شود. دریافت پاداش برای کارهایی که باعث ایجاد خودباروری می شوند ۳ شرط دارد: اول اینکه دستاورد باید سزاوار پاداش باشد، دوم اینکه باید دستاوردی خاص باشد و سوم اینکه تکرار شدنی باشد.
و حالا چگونه از این رموز برای کمک به فرزندمان در پیدا کردن توانایی و استعداد خاصش استفاده کنیم:
برای شروع در فرزندتان به دنبال استعداد، مهارت یا شور و عشقی خاص بگردید که سزاوار اذعان کردن باشد. مثلا ممکن است شما دریابید فرزندتان دارای مهارت های هنری خاص است.
سپس لحظه ای را دریابید که فرزندتان واقعا استعدادش را بروز دهد. آن موقع است که می توانید مهارت خاصش را تصدیق کنید.
از کلماتی در صحبت های تحسین آمیزتان استفاده کنید که فرزندتان دقیقا متوجه شود چرا فعالیت اش سزاوار پاداش است. مثلا اینکه «دخترم تو واقعا هنرمند هستی به خاطر اینکه از چنین رنگ ها و جزییات شگفت انگیزی در نقاشی ات استفاده کرده ای.» و همیشه کلماتی مانند «هنرمند، موسیقی دان، خوش قلب» را برای توصیف استعداد و مهارت خاص فرزندتان به کار ببرید.
دلیل آوردن برای ستایش مهارت فرزندتان پاداشی که او دریافت می کند را همیشه خاص جلوه می دهد.
پس به استعدادها و مهارت های همانندش که در هفته ها و بارها تکرار می شوند پاداش اختصاص دهید تا فرزندتان به خوبی پیامتان را دریافت کند و این استعدادش را به عنوان باور جدیدی از خودش قبول کند.
به خاطر داشته باشید این رفتار شما در برابر استعداد فرزندتان حداقل تا ۲۱ روز باید ادامه داشته باشد و برای بچه ای که اعتماد به نفس کمتری دارد، باید بیشتر ادامه پیدا کند تا به عنوان باوری درونی در او پذیرفته شود. همچنین می توانید عکسی از او تهیه کنید که در آن استعداد خاصش دیده شود. سپس عکس را جایی بگذارید که فرزندتان همیشه آن را ببیند و برایش یادآوری شود.

۵) روی مثبت ها تاکید کنید تا منفی ها از بین بروند
یک راه موثر برای اینکه خودباوری محکم و استواری در فرزندتان ایجاد کنید این است که به او یاد دهید تا با خودش صحبت های مفیدی داشته باشد و بهترین راه برای آموزش، الگو قرار دادن است. مثلا وقتی کاری مثبت انجام می دهید با صدای بلند خودتان را تشویق کنید. نکته مثبت تان را تکرار کنید و به فعالیت تان افتخار کنید: «عاشق این هستم که اینقدر غذاهایم خوب از کار درمی آید» یا «به خودم افتخار می کنم که همیشه در انجام برنامه ورزشی ام پشتکار دارم، تا به حال ۵۰۰ گرم وزن کم کرده ام.» با این کار به فرزندتان یاد می دهید بیشتر توانایی هایش را ستایش و آنها را باور کند.

۶) «من می توانم» را شعار خانوادگی تان قرار دهید
منفی گرایی به سرعت می تواند به یک عادت تبدیل و به مرگ نگرش «من می توانم» منجر شود. پس هر نوع تفکر منفی را قبل از اینکه در فرزندتان شروع به رشد کند محو کنید. وقتی یکی از فرزندان می گوید که «نمی تواند» بقیه اعضای خانواده می توانند به او بگویند که «موفقیت پشت سر توانستن می آید نه نتوانستن» یا اینکه «خواستن توانستن است» و این جملات را شعار خانوادگی خودتان قرار دهید. این راهی ساده ولی بسیار تاثیرگذار است که فرزندتان را تشویق می کند تا به خودش مثبت تر فکر کند.

۷) مثل یک شبکه امنیتی نباشید
هیچ پدر و مادری دوست ندارد فرزندش از ناامیدی رنج ببرد و اغلب اولین غریزه بزرگسالی ما این است که تلاش کنیم و مشکل آنها را برایشان حل کنیم. ولی توجه کنید: این طور عمل کردن مثل دزدیدن فرصت های آنها برای فکر کردن و پیدا کردن راه حل هایشان است و این دقیقا باعث می شود آنها همیشه محتاج باشند حتی وقتی مستقل شده اند. پس به جای آنکه راه حل برایشان پیدا کنید وقتی واقعا به شما نیاز دارند در کنارشان باشید و به آنها ثابت کنید که می دانید می توانند و به آنها ایمان دارید تا خودباوری را در خودشان بسازند.

۸) به آنها کمک کنید از اشتباهات شان بیاموزند
بچه ها باید بیاموزند که اشتباه کردن به معنی شکست خوردن نیست و این مهم ترین درسی است که باعث توسعه نگرش «من می توانم» می شود. وقتی فرزندتان اشتباهی مرتکب شد او را قضاوت نکنید. فقط به او کمک کنید تا بتواند روی چیزی که می خواهد به آن برسد تمرکز کند. می توانید از او بپرسید: «چطور می خواستی به نتیجه برسی؟» یا اینکه با آرامی بپرسید «چه کاری می خواهی انجام دهی که دفعه بعد به نتیجه متفاوتی برسی؟» و بالاتر از همه اینها به او کمک کنید تا باور کند که با تلاش کردن می تواند به موفقیت برسد. «من می دانم تو می توانی آن را انجام بدهی. قطعا به نتیجه خواهی رسید.»
نویسنده: میشل بربا
متخصص کودکان، نویسنده و مشاور تحصیلی
منبع:salamat.ir

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *