جلوه*هايي از انرژي حياتي، پرانا

جلوه*هايي از انرژي حياتي، پرانا
انرژي حياتي، جنبة ناديدني هستي* است که جهان را شکل مي*دهد و همه چيز را به جنبش درمي*آورد. اين انرژي قابل ديدن و لمس کردن نيست، اما مانند هوايي که تنفس مي*کنيم ما را دربرگرفته و موجب ايجاد توازن در روح، روان و جسم ما مي*شود. انرژي حياتي به اشكال مختلف ظهور مي*كند و همة جامدات و موجودات جهان فيزيك و پدپده*هاي روحي و رواني را شامل مي*گردد. هرچه انرژي حياتي متراكم*تر شود، به ماده و جهان فيزيك نزديك*تر است و هرچه رقيق*تر باشد به تجليات روح.
مذاهب، مکاتب، فرهنگ*ها و نژادها همواره از وجود اين انرژي آگاه بوده و آن را به اسامي مختلفي ناميده*اند. مسيحيان آن را «ايت» مي*نامند كه در همه*جا نافذ و سيال است و كاهنان پُلي*زيري و هاوايي آن*را «مانا» مي خوانند. نزد صوفيان اين نيرو به «بركت» شناخته مي*شود. از طرفي پژوهش*گران روسي اين انرژي را به نام «پلاسماي حياتي» مي*شناسند. همچنين «نوميا» به گفتة پاراسلوس، «انرژي حياتي و کيهاني» به گفتة برونلر، نام*هايي *است كه به انرژي حياتي اطلاق شده است. همة اين اسامي اشاره به انرژي مادر و بنيادين هستي* دارند كه همه چيز را شكل داده و در همه چيز نفوذ مي*كند. در شماره*هاي پيش به انرژي ارگن به گفتة ويلهم رايش و نيروي اديك كشف رايشن باخ پرداختيم، در اين شماره نيز به* جلوه*اي ديگر از انرژي حياتي، درالفباي باطني هندوها يعني «پرانا» مي*پردازيم:
در مناطق مختلف، مطالب زيادي با تعابير و كلمات بومي و فرهنگ خاص محل، در مورد نيروي حياتي وجود دارد. تقريبا تمام روش*هاي باطني، بسياري از روش*هاي درماني، ورزش*هاي رزمي، تانترا، به نوعي با نيروي حياتي در ارتباط مستقيم قرار دارند. در بعضي از اين روش*ها از لفظ پرانا استفاده مي*كنند، بعضي با تعابير ديگري اشاره به همان مفهوم دارند . تا مدت*ها، مطالب زيادي در علوم تجربي در اين*باره وجود نداشت و از ديد آنان، اين مبحث يك نظريه يا باور قديمي درنظر گرفته مي*شد. اما بررسي*ها و تحقيقات انديشمندان و متفكران و پيشرفت*هايي كه در زمينه*هاي مختلف از جمله فراروان*شناسي به عمل آمد، ديدگاه آنان را نيز تغيير داد. اكنون شواهد و مدارك عملي زيادي در تأييد آن از طرف كساني كه زماني آن را نمي*پذيرفتند، اقامه مي*شود.
پرانا در اصل يك لغت سانسكريت است كه در الفباي باطني هندوها اشاره به گوهر حيات، نيروي حياتي و يا نيروي خلاقة درون دارد. روشن بينان، آن را به صورت ذراتي متحرك از جنس نور كه منشأ حركت و حيات و آگاهي در جهان مادي*ست مشاهده و تعريف كرده*اند. «پرانا، ماده را به حركت و جنبش در مي*آورد. پرانا همان چيزي*ست كه به*عنوان نيروي جاذبه و يا به*عنوان خاصيت آهن*ربايي تظاهر مي*يابد. پراناست كه به*عنوان جريانات عصبي يا به*عنوان نيروي تفكر و انديشه ظاهر مي*شود. از ديد فلسفة يوگا، از تفكر و انديشه گرفته تا پست*ترين اعمال، همگي صرفا تجلي پراناست

پرانا و کاربردهای آن: پرانا تمامی انرژی*های ذهنی و جسمی را نمایان می*سازد. با انجام فعالیت*های گوناگون، پرانا از بین رفته و مجدداً از طریق هوا و غذا، جذب می*گردد. انجام مرتب تمرینات تنفسی، افزایش پرانا را در بدن باعث شده و شخص را قادر می*سازد با انجام تکنیک*های نسبت به انتقال آن به افراد دیگر برای شفادهی بیماران اقدام نماید. جذب ماده حیات یا همان پرانا تنها از طریق آگاهی بر روی تنفس امکان*پذیر است.

رابطه پرانا با تمرکز: هر چقدر پرانا را از طریق تمرینات تنفسی بیشتر جذب کنیم تمرکز و بودن در لحظه بیشتر شده، و در نهایت منجر به افزایش تمرکز فکر می*گردد.
جذب پرانا در بدن از طریق ”نادی*ها“ یا کانال*های عبور انرژی انجام می*گیرد، ۳ کانال اصلی عبور پرانا در بدن وجود دارد که عبارتند از: ”پینگالا یا خورشید“، ”آیدا یا ماه“ و ”سوشومنا یا کانال اصلی“.
انرژی*های گرم از سمت راست بدن و از طریق کانال ”پینگالا“ جریان پیدا می*کند، انرژی*های سرد بدن از سمت چپ و از طریق کانال آیدا به*حرکت در می*آید در انتهای ستون*فقرات نیرو یا انرژی عظیمی به نام کندالینی شاکتی وجود دارد که آن*را به*صورت مار خفته*ای تشبیه کرده*اند. این انرژی از طریق کانال سوشومنا که در امتداد ستون*فقرات قرار دارد به*تدریج به حرکت درآمده و از ۷ چاکرا که از انتهای ستون*فقرات شروع و به تاج سر ختم می*شود عبور کرده و فرد را به فرا آگاهی می*رساند.
نکته: برای بیدار کردن این نیروی عظیم معنوی که به سال*ها تمرین نیاز دارد تنها یک راه وجود دارد و آنهم انجام تمرینات مرتب یوگا، مدیتیشن و پیروی از رژیم*غذائی مناسب می*باشد.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *