خنده درمانی

خنده درمانی
چه قدر به این جمله که خنده بر هر درد بی درمان دوا است اعتقاد دارید ؟ آیا واقعا” خنده می تواند جای دارویی مثل آنتی بیوتیک ومسکن ها را بگیرد ؟ آیا می تواند تاثیری در کاهش درد داشته باشد؟

نتیجه تحقیقات دانشمندان نشان میدهد که شوخی و خندیدن توان انسان را برای مقابله با درد افزایش میدهد.

با خندیدن نه تنها افراد در زندگی احساس آرامش بیشتری می کنند بلکه خنده برای سلامت جسم ؛ از بسیاری ازداروها مفید تر است. شوخ طبعی یکی از ویژگیهای افراد سالم است وحتی در افراد بیمار هم موجب کاهش درد وناراحتی آنها میشود . خیلی ها می خندند وعادت به شوخی دارند اما به تاثیر فوق العاده خنده بر بدن خود آگاه نیستند . خندیدن نوعی ورزش برای عضلات صورت است . ماهیچه های دهان ؛ بینی؛ گونه ها واطراف چشم موقع خنده حرکت می کنند حتی دیافراگم ؛ ماهیچه های شکم و شش ها هم هنگام خندیدن فعال می شوند .

با خندیدن با حالت هیجانی و قهقهه ؛ شش ها از هوای بیشتری پر می شوند و اکسیژن گیری بهتر می شود .

همچنین در این حالت ؛ ضربان قلب هم افزایش پیدا می کند و خون رسانی به بدن بهتر می شود . پوشش عروق خونی پس از دیدن یک فیلم خنده دار به میزان قابل توجه ای منبسط می شود و مقداری از مواد شیمایی که برای بدن مفید هستند ؛ آزاد می شوند این مواد التهاب و بسیاری از واکنش های مضر را کاهش میدهد . در حالی که در هنگام انقباض پوشش عروق مقداری از هورمونهای استرس نظیر کورتیزول آزاد میشوند که در دراز مدت اثرات قلبی – عروقی مخربی را برای بدن دارند . خندیدن وشوخی کردن ؛ روش های مثبتی برای ابراز احساس و هیجانات خوشایند است و تاثیر بسیار خوبی بر روح و روان می گذارد؛ اضطراب و استرس

را کم میکند و ترس وتردید را کاهش می دهد. در دورانی که مشکلات انسان ها اعم از اقتصادی و اجتماعی بسیار زیاد است و ته تنها ارتباطات عاطقی افراد یا یکدیگر بلکه سلامت جسمی وروانی آنها نیز تحت تاثیر این عوامل قرار می گیرد ؛ خنده درمانی یکی از موثرترین روشها در برطرف کردن اختلالات رفتاری است.

خنده درمانی یکی از موثرترین روشهای درمانی ثبت شده است . بیماران افسرده و کسانی که دید منفی در زندگی دارند با خنده درمانی روحیه ای قوی تر و پر امیدتر به زندگی پیدا می کنند . دانشمندان اعتقاد دارند ؛ خنده و شادی ؛ قرت سیستم ایمنی بدن را بالا می برد و سلامتی و شادابی را به همراه می آورد . بسیاری از آسایشگاهها و بیمارستانها؛ از دلقک ها برای خنداندن بیماران استفاده می کنند افرادی که با دیدن فیلم های کمدی به شدت می خندن ؛ بعد از پایان فیلم تحمل درد در آنها بیشتر می شود و مقاومت بدنشان به دردهای شدید افزایش پیدا میکند . همه اینها به دلیل این است که در هنگام خندیدن هورمون های شادی آور در بدن ترشح می شود . اندروفین هورمونی است که وقتی ما خیلی شاد هستیم در بدنمان ترشح می شود و موجب ایجاد آرامش و افزایش تحمل درد می شود . به نظر می رسد که خندیدن یک اثر ضد درد را داخل دندان ها و نیز در مغز داشته باشد . در واقع خندیدن تحمل ما را در برابر درد افزایش می دهد . پژوهشگران سوئیسی معتقدند که پس از هر خنده و یا فعالیت شادی بخش تا نیم ساعت قدرت دفاعی بدن بیشتر میشود. در بدن افراد شاد ایمنوگلوبولین که از عوامل دفاعی بدن است ؛ بیشتر تولید می شود . این ماده بدن را در برابر عفونتهای تنفسی محافظت میکند . ضربان قلب با خنده افزایش یافته و در این صورت اکسیژن گیری مغز هم بیشتر شده وشخص احساس آرامش روحی و جسمی بیشتری می کند .

همچنین محققان دانشگاه واندربیلت معتقدند که خندیدن موجب سوختن مقداری از کالری های

بدن میشود و هرچه میزان و تعداد دفعات خندیدن بیشتر باشد مقدار کالری که سوزانده می شود

نیز بیشتر خواهد بود که این موجب کاهش وزن می شود . این محققان 45 جفت از افرادی که

دو به دو با یکدیگر دوست بودند را جهت تماشای فیلم های خنده دار وارد اتاقی کردند . هر داوطلب به یک مانیتور اندازه گیرنده ضربان قلب متصل بود و خود اتاق به یک وسیله ای که میزان کالری سوزانده شده هر داوطلب را اندازه گیری را اندازه می گرفت ؛ مجهز شده بود .

در پایان این تحقیق ؛ محققان متوجه شدند که خندیدن میزان ضربان قلب را در حدود 10تا 20ضربه و میزان کالری مصرفی را در حدود 3/1 کالری در دقیقه افزایش می دهد ؛ یعنی شبیه به همان میزانی که در حالت انجام فعالیتهایی نظیر تایپ کردن ؛ سوزانده میشود . در ادامه ؛ این دانشمندان در اندازه گیریهای خود متوجه شدند خندیدن به مدت 15 دقیقه در طول روز موجب کاهش وزن بدن تا 8/1 کیلوگرم در سال می شود.

به چه بخندیم : درست است که با وجود مشکلات فروان و نوسانات روحی وشرایط زندگی موضوعاتی که سبب خنده ما می شوند کمی کمتر شده اند اما همیشه هم نباید نگران باشیم و به خاطر مشکلاتمان مدام غصه بخوریم . چیزهای زیادی در دنیا هست که می تواند ما را شاد وخندان کند. دیدن فیلم های کمدی ؛ شوخی و مزاح با خانواده و دوستان ( البته اینها نباید با مسخره کردن و بی حرمتی طرف مقابل اشتباه گرفته شود .) و خواندن بعضی کتاب ها و دیدن فیلم های شاد می تواند ما را بخنداند .

آیا می دانستید خنده……..

1- در بهبود روابط انسان ها موثر است . عمر طولانی می کند . سن افراد را کمتر نشان می دهد.

2- موجب خروج گاز دی اکسید کربن از بدن می شود و جذابیت ایجاد می کند . خنده شادی می آورد ؛ همان طور که شادی ؛ خنده به دنبال دارد.

3- قدرت یادگیری را افزایش می دهد . در بسیاری از کلاسهای درسی و آموزشی ؛ خندیدن و خنداندن یادگیری را بیشتر می کند .

4- خنده نوعی تخلیه روانی است و تنش ها و احساسات سرکوب شده را رها می سازد.

خندیدن ؛ دویدن بدون تحرک است . خندیدن موجب می شود تا به دندان هایمان توجه کنیم ؛ و در نظافت آن کوشا باشیم . با خندیدن دوستانمان بیشتر می شود .

5- خنده موجب ریزش اشک از چشمان می شود که این خود نوعی واکنش بدنی است و فشار خون مغزی کمی کاهش پیدا می کند .

6- 5 دقیقه خندیدن از ته دل موجب می شود افراد تا 5 ساعت درد کمتری را احساس کنند.

7- خندیدن چین و چروک صورت را از بین می برد و بهترین کرم برای پوست صورت است.

8- خنده نشانه اعتماد به نفس ؛ سلامت روان و احساس امنیت است .

9- خنده خستگی را بر طرف می کند و چهره را زیباتر می کند . چهره خندان همیشه در ذهن می ماند.

10- خنده در برابرعصبانیت مثل آب روی آتش است . خوب است بدانیم که تبسم و لبخند نوعی درایت و باهوشی است و به قول یک ضرب المثل فرانسوی ؛ جدی ترین آدم ها کسانی هستند که می خندند و می توانند بخندانند. خداوند برای غلبه بر مشکلات 3 شیوه را در اختیار انسان قرار داده است : خواب ؛ امید و خنده .
منبع :moshavereh.kiau.ac

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *