درس زندگي 88 :به جاي مُدل موي آينده‌تان، پول بيشتري را بر روي رشد شخصي‌تان خرج کنيد

درس زندگي 88
به جاي مُدل موي آينده‌تان، پول بيشتري را بر روي رشد شخصي‌تان خرج کنيد
بيشتر افراد در جوامع غربي هيچ شکي درباره‌ي استفاده از پولي که به سختي بدست آمده ندارند- و غالباً براي پرداخت پول براي خريد آخرين مبلمان‌ها، لباس‌ها، ماشين‌ها و کالاهاي برقي قرض بالا مي‌آورند. آن‌ها حتي وسايل و خرت و پرت‌هايي که کاملاً هيچ چيزي را به خوشبختي و رضايت آن‌ها اضافه نمي‌کند، خريداري مي‌کنند. اما آيا آن‌ها حاضرند مقداري از پول‌شان را براي خريد محصولات آموزشي خرج کنند که مي‌تواند به آن‌ها کمک کند تا در زندگي موفق‌تر باشند؟ تجربه‌ي من اين بوده است که بيش از 95% درصد افراد حاضر به انجام اين کار نيستند.
اگر شما هيچگاه اين کار را انجام نداده‌ايد، در يک رويداد انگيزشي دو يا سه روزه خيلي زود حضور پيدا کنيد. يک چيز در ميان غالب سخنگويان موفق خودنمايي مي‌کند: همه‌ي آن‌ها خواهند گفت که موفقيت‌شان بدليل کتاب‌هايي است که خوانده‌اند، سمينارهايي است که در آن‌ها حضور به هم رسانده‌اند و مشاوران يا معلماني است که با آن‌ها کار کرده‌اند. به طرز شگفت انگيزي، بيشتر افراد همچنين مي‌پذيرند که آن‌ها شکست‌هاي سختي را در اوايل زندگي‌هاي‌شان پذيرا شده‌اند.
براي مثال، جان آسارف را در نظر بگيريد. وقتي نوزده ساله بود، او رهبر يک گروه خياباني بود. آسارف مي‌خواست زندگي‌اش را تغيير دهد اما نمي‌دانست چگونه. آسارف مي‌گويد: «من در فروش املاک شغلي بدست آوردم و خوشبختانه شخصي مرا به سمينار آموزش فروش برد.» از آن زمان تا به امروز در عرض 25 سال، او بيش از 500000 دلار در سمينارها و جلسات آموزشي خرج کرده است. اين ظاهراً يک سعادت است و تا زماني که شما بفهميد ارزش خالص پولي او در حال حاضر بيش از 1 ميليارد دلار است همچنان يک سعادت خواهد بود! بازگشت سرمايه‌گذاري آسارف در بخش آموزش تقريباً 2000 درصد بوده است.
اگر مي‌خواهيد در زندگي موفق‌تر باشيد، بيش از آنکه بر روي نوع مدل موي بعدي خود پول خرج کنيد بر روي رشد و توسعه‌ي شخصي‌تان پول خرج کنيد. اين واقعيت را قبول کنيد که شما بايد درصد خاصي از درآمدتان را بر روي پيشرفت شغلي‌تان، آموزش خود و رشد شخصي‌تان خرج کنيد.
هارو اِکر، نويسنده‌ي کتاب «رازهاي ذهن ميليونر»، توصيه مي‌کند که شما بايد 10 درصد درآمدتان را به آموزش خود اختصاص دهيد. تلقي من از عدد 10 درصد اين است که اين عدد مي‌تواند درصد مناسبي از پول‌تان باشد به ويژه اگر شما بيش از يک ميليون دلار در سال بدست مي‌آوريد. من 5 درصد درآمد خود را به آموزش شغلي و شخصي‌ام اختصاص داده‌ام که به خوبي براي من اثرگذار بوده است.
خواه از طريق يک کتاب باشد يا يک مقاله در يک مجله، يک سمينار، سفر به کشورهاي ديگر يا صحبت با افراد کاملاً موفق و خواه هر کار مثبت ديگري، هميشه مراقب گسترده کردن تجارب خود و آموزش‌تان باشيد. اين جدا از اينکه چه تعداد مدرک دانشگاهي به نام خود داريد، به کار مي‌رود. جيم روهن مي‌گويد: «آموزش رسمي زندگي‌تان را مي‌سازد؛ آموزش خود براي‌تان خوشبختي مي‌سازد.» اين تجربه‌ي من بوده است که محصولات آموزشي مناسب همچون کتاب‌هاي انگيزشي، حضور در سمينارها و سي‌دي‌ها مي‌تواند بسيار ارزشمندتر از مدرک MBA براي رسيدن به موفقيت باشد. من به خوبي مي‌دانم که داراي مدرک MBA هستم و عملاً هيچ چيز ديگري ارزش داشتن اين مدرک را برايم نداشته است. با اين حال، من کتاب‌هاي انگيزشي، سمينارها و سي‌دي‌ها را منابع زندگي براي يادآوري آنچه که به من کمک کرد تا به عنوان يک نويسنده و ناشر موفق باشم، يافتم.
البته شما نبايد تمامي توصيه‌هاي شغلي و شخصي را همچون کتاب مقدس بپذيريد. شما نيازي نداريد تکنيک‌هاي بدست آمده از مقولات فوق‌الذکر را تا سر حد مرگ انجام دهيد و مجبور هم نيستيد تمامي توصيه‌ها را انجام دهيد. نصيحت يک حقيقت شخصي خاص و ديدگاه جهان را منعکس مي‌کند. ايده‌هاي مفيدي را که براي پيشرفت شغلي و رشد و توسعه‌ي شخصي‌تان نياز است در نظر بگيريد و آن‌ها را انجام دهيد. هر کتاب، سمينار يا جلسه‌ي آموزشي بايد حداقل يک ابزار، استراتژي يا بينش مهم داشته باشد. آنچه که براي‌تان خوشايند است بپذيريد و همان را انجام دهيد. همزمان آنچه که براي شما اثرگذار نيست، دور بيندازيد.
ذهن خلاق شما بزرگ‌ترين دارايي‌تان است و شما بايد براي ارتقاي آن پول خرج کنيد. جدا از مقدار پولي که براي رشد و توسعه‌ي شغلي و شخصي‌تان اختصاص مي‌دهيد، اين نکته‌ي کلي مهم است: پولي که در حساب آموزشي‌تان قرار مي‌دهيد سرمايه‌گذاري بر روي خود است که مي‌تواند بازگشت‌هاي مالي غيرقابل باوري داشته باشد. بهترين ابزارهاي موجود براي توسعه‌ي ذات خلاقانه‌تان را جستجو کنيد، خود را بر روي آن‌ها متمرکز کنيد و خود را در جهت رسيدن به موفقيت حقيقي هدايت کنيد. اين ابزارها ممکن است براي شما هزينه‌ي زيادي داشته باشد اما آن‌ها زمان را براي شما صرفه‌جويي مي‌کنند و باعث مي‌شوند شما پول بيشتري در بلند مدت بدست بياوريد.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *