راهکارهایی برای ترک عادات نادرست

راهکارهایی برای ترک عادات نادرست
عادت‌های نادرست از جمله بدترین دشمنان زندگی ما هستند چرا که عادت عملی است که بارها تکرار می‌شود. شاید ما گه‌گاه مرتکب عمل اشتباهی شویم اما عادات نادرست را مرتبا تکرار می‌کنیم. گاهی یک اشتباه می‌تواند زندگی را نابود کند. تصور کنید تکرار یک عادت بد چه عواقبی در پی خواهد داشت. مساله‌ای که کار را دشوارتر می‌کند این است که معمولا ما خودمان متوجه عادت نادرستمان نیستیم. ما گمان می‌کنیم که به زندگی عادی خود مشغولیم در حالی که ناآگاهانه عادت‌های نادرستی را تکرار می‌کنیم.

راهکارهایی برای ترک عادات نادرستاولین قدم در ترک عادات نادرست شناسایی آنهاست. در این‌جا به دو راه برای شناسایی عادات نادرست اشاره می‌کنیم:
– زندگی کنونی خود را با زندگی ایده‌آلتان مقایسه کنید
آیا در جهت مسیر ایده‌آل زندگیتان حرکت می‌کنید یا از آن منحرف شده‌اید؟ زمانی که دست به کاری می‌زنید که در جهت دستیابی به اهداف زندگیتان نیست، بدانید که مرتکب اشتباه شده‌اید. پس دنبال عواملی بگردید که شما را از مسیر زندگی ایده‌آلتان منحرف می‌کنند. مسلما عادات بد شما در این گروه قرار می‌گیرند.
– زندگی خود را با زندگی فردی که الگوی شماست مقایسه کنید
گاهی اوقات مقایسه زندگیتان با زندگی فردی که الگوی شماست، بسیار ساده‌تر از اجرای یک برنامه ایده‌آل‌گرایی دشوار است. بنابراین، افراد موفقی را پیدا کنید که می‌توانند الگوی مناسبی برای شما باشند.
سعی کنید رموز موفقیت آنها را در زندگی خودتان به کار ببرید. ببینید چه کارهایی را آنها انجام نمی‌دهند، ولی شما مکررا انجام می‌دهید. مثلا فردی که الگوی شماست هیچ وقت بدقولی نمی‌کند اما شما فرد بدقولی هستید. پس بدقولی عادت بد شماست که باید آن را ترک کنید.
.
.
و اما راهکارهایی در جهت ترک عادات نادرست:
– عادت‌های بدتان را تغذیه نکنید.
تصور کنید دو نیرو درون شما در جنگند. یکی عادت‌های خوب و دیگری عادات بدی دارد. به نظر شما کدام یک در جنگ پیروز می‌شوند؟ پاسخ ساده است: نیرویی که شما حمایتش کنید. بنابراین ترک عادات نادرست کار چندان سختی نیست. فقط کافی است عادات بد خود را حمایت و تقویت نکنید. عادات نادرست خود را تغذیه نکنید. بگذارید عادت بد شما از گرسنگی بمیرد و از زندگی شما دور شود. برای روشن‌تر شدن مساله مثالی می‌زنم. اگر سیگار می‌کشید این کار را دلیلی برای رفع ناراحتی‌هایتان جلوه ندهید. به خود تلقین نکنید که سیگار می‌تواند به بهبود وضع روحی و یا آرامش شما کمک کند.
راهکارهایی برای ترک عادات نادرست- عادات خوب را جایگزین عادات نادرست کنید.
عدم حمایت از عادات نادرست ضروری است اما کافی نیست. باید عادت‌های پسندیده را جایگزین آنها کنید. در غیر این صورت جای عادت بدی که آن را ترک کرده‌اید در زندگی شما خالی می‌ماند و عادت بد جایی برای بازگشت پیدا می‌کند. به عنوان مثال اگر عادت دارید منفی‌بافی کنید مثبت‌اندیشی را جایگزین آن کنید.
اگر به مسایل منفی فکر می‌کنید از این پس به مسایل خوشایند بیندیشید. به محض این که تفکری منفی به سراغتان آمد آن را نشانه‌ای جهت شروع اندیشیدن به مسایل مثبت در نظر بگیرید. یا اگر عادت به خوردن غذاهای ناسالم دارید آن را با خوردن غذاهای سالم جایگزین کنید. فقط جایی برای بازگشت عادت بدتان خالی نگذارید.
– کار را شروع کنید و به نتیجه کارتان امیدوار باشید.
سخت‌ترین مرحله در ترک عادت‌های نادرست شروع آن است. همان‌طور که یک سفینه فضایی برای بلند شدن از زمین به نیرو و انرژی زیادی نیاز دارد، تصمیم به ترک عادت‌های نادرست و اولین قدم در جهت رفع آن نیز محتاج نیروی اراده بالایی است. سفینه پس از ترک زمین به انرژی کمتری نیاز دارد. مشابه همین امر، پس از برداشتن اولین قدم در جهت ترک عادت قبلی، با صرف انرژی کمتری می‌توانید به عادت جدید خود بپردازید. مرحله اول سخت‌ترین مرحله است. اما با گذشت زمان، کار ساده و ساده‌تر می‌شود. بنابراین هر وقت سختی کار به شما فشار آورد به این فکر کنید که زمان زیادی طول نمی‌کشد فقط باید به جلو حرکت کنید.
– در برنامه‌تان هیچ استثنایی نگذارید.
زمانی که تصمیم به ترک عادتی دارید مصمم باشید. به هیچ دلیل، استثنایی برای بازگشت، به عادت قبلی خود نگذارید. اگر چه کار ساده‌ای نیست اما اگر می‌خواهید مدت زمان ترک عادت را راحت‌تر سپری کنید، عدم وجود استثنا بسیار ضروری است. استثنا قایل شدن درست مثل این است که سفینه فضایی دوباره به زمین بنشیند. مسلما در صورت بازگشت به عادت قبلی، برای ترک مجدد آن به نیروی بسیار بالاتری نیاز خواهد بود، پس مراقب باشید.
راهکارهایی برای ترک عادات نادرست- در تقویم یا یک دفتر دفعات تکرار عادت خود را یادداشت کنید.
بنویسید چه زمان‌هایی آن عمل را انجام می‌دهید. در آن زمان به چه چیزی فکر می‌کردید و چه احساسی داشتید؟ یادداشت کردن سطح آگاهی شما را نسبت به دلیل و زمان انجام آن عمل بالاتر می‌برد. یادداشت‌های خود را بخوانید و ببینید این عادت به راستی چه کمکی به شما می‌کند. آیا واقعا در بهبود کسالت، ناراحتی و استرس به شما کمک می‌کند و یا این که شما این گونه خواستید؟!
– مچ خود را بگیرید!
سعی کنید هنگامی که ناخودآگاه در حال انجام آن عمل هستید مج خودتان را بگیرید و همان موقع را جایگزینی را که انتخاب کرده بودید به کار ببندید. هدفگذاری کنید که در شروع حتما حداقل هفته‌ای یک بار از روش جایگزین کردن استفاده کنید و کم‌کم دفعات آن را بیشتر کنید.
در پایان دو نکته را فراموش نکنید:
۱- صبور باشید. عادت‌ها ناخودآگاه تکرار می‌شوند و جز با تمرین متوجه انجام دادن آنها نمی‌شوید.
۲- با خودتان مهربان باشید. سرزنش کردن خود، خود از عادت‌های نادرستی است که باید ترک شود.
منبع:
مجله موفقیت

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *