روانشناسی رابطه عملکرد اجتماعی با مغز (3)

ادامه مبحث " روانشناسی رابطه عملکرد اجتماعی با مغز "

4- خط بريل را ياد بگيريد.        

بيشتر آسانسور هاي عمومي براي نابينايان يا اشخاصي كه از نظر بينايي دچار مشكل هستند.  مجهز به دستورالعمل هاي خط بريل مي باشند. درجهان امروز، افراد بينايي هستند كه از محروميت لامسه  رنج مي برند. از نوك انگشتانتان استفاده كنيد تا خط بريل را براي طبقه هاي مختلف ساختمان اداريتان يا كنترل در ها ي آسانسور ياد بگيريد.

با توجه به علم روانشناسی ، وقتي ياد مي گيريد خط بريل را بخوانيد، ياد مي گيريد با محرك هاي بينايي خاص ارتباط برقرار كنيد – ابتدا با يك حرف يا رقم – با صدا – سپس با كلمه و در نهايت با معني ارتباط برقرار مي كنيد. ياد مي گيريد، تصميم بگيريد و با انگشتان تان ارتباط برقرار كنيد. مانند ارتباط بين دو يا سه نقطه، با نواحي حسي. راه هاي جديد ارتباطي، نواحي شناختي قشر مخ تان را ( آن قسمت هايي كه وضعيت يك حرف يا رقم را مي دانند ) فعال مي كند. تا زمانيكه قادر مي شويد بخوانيد و فقط از نوك انگشتان تان استفاده مي كنيد، باعث گردش كاملا جديدي در قشر مخ تان مي شويد.

 

5-شخصي را در مدت كار روزانه تان به همراه بياوريد.

دوست، بچه، همسر و والدين را به محل كارتان بياوريد. هر چيزي را كه مي توانيد. عكس هاي درون راهرو ها،دستگاه هايي كه استفاده مي كنيد، همكارهاي آشنايتان را به شخص همراه نشا ن دهيد.

با توجه به علم روانشناسی ، آوردن فرزندانتان به سر كارتان نه تنها براي آن ها شگفت آور و تجربه جديدي است بلکه براي شبكه عصبي خودتان نيز تجربه هاي جديدي است. جلسه ساده معارفه، ارتباطات اجتماعي را پرورش مي دهد كه ما مي دانيم براي سلامت مغز ضروري مي باشند. معرفي فرزند انتان ( دوست و غيره ) به همكاران تان، توانايي هاي يتان را بكار مي گيرد كه همينطور كه پشت ميزتان نشسته ايد، نام آن ها را بخاطر بسپاريد.

6-     روش مشكل گشايي يعني يك ماشين ارتباطي

روش مشكل گشايي گروهي، فعاليت نوروبيكي است، بخاطر اينكه هدفش تقويت اشخاص است تا با يكديگر ارتباط برقرار كنند و از ارتباطات با همديگر سود ببرند.

آرتور B. وانگاندي متخصص روش مشكل گشايي، پيشنهاد مي كند گروه هاي 4 يا 6 نفري تشكيل دهيد و شخصي كه داوطلب است به عنوان راهنما( متصدي ) عمل كند. شخص راهنما مشكلات يا فرصت هايي را بيان مي كند. در موقعيت هاي سخت با نظر خواهي همه تصميم بگيريد و يا كمك كنيد. اشخاص آزاد هستند عقيده هاي بسياري را تا حد ممكن بيان كنند. مهم نيست عقيده ها چقدر بي ادبانه، احمقانه يا حساب نشده باشند. هيچ كس در مورد مساذل قضاوت نمي كند، آن ها را ارزيابي نمي كند  يا بر اين جلسه حاكميت نمي كند. در حقيقت شركت كننده ها انتخابي آزاد دارند تا پيشنهادات يكديگر را اجرا كنند. متصدي تمام پيشنهادات را روي تخته يا كاغذي مي نويسد و همه در ضمن سرحالي و بشاشي آن ها را مي بينند ( سپس افراد، مسئول هستند براي كاري عقيده ها را طبقه بندي كنند و آن هايي را كه بهتر هستند انتخاب كنند.

با توجه به علم روانشناسی ، كلمه تشويش فكري به خودي خود تصويري از چراغ چشمك زن را براي ما مجسم مي كند. چراغ هاي چشمك زن در مغز حقيقتا شبكه فلاش هاي الكتريكي بين نواحي مغزي هستند كه بندرت ارتباط برقرار مي كنند و منظور از كلمه تشويش ضبط كردن عقيده هايي مي باشد كه اين تمرين محيطي را ايجاد مي كند كه تعداد و عمق ارتباط هاي غير معمول را افزايش مي دهد.

با توجه به علم روانشناسی ، تكنيك موثر ديگري كه توسط طراحان و مسئولان هنر استفاده مي شود برقرار كردن ارتباطي است كه خلاقيت را تحريك كند. چنين تكنيكي بر اساس روشي مي باشد كه ابتدا در موسسه بتلهBatelle در فرانكفورت آلمان اجرا شد. كارها يا مشكلات را يادداشت كنيد و 2 يا چند ستون از ارتباطاتي را كه بهم ربط دارند، بنويسيد. براي مثال وظيفه شما نشان دادن چيز هايي است كه در تعطيلات در آلاسكا اتفاق مي افتد.ليست شما ممكن است :

مرخصي ها                           آلاسكا

اردوگاه توريستي                       سرما

ساحل دريا                           يخ

 گردش دريايي                        خرس قطبي

دوربين                             عقاب

عينك آفتابي                          خرس ها

چمدان ها                           ماهي آزاد

ماشين، هواپيما، ترن ها                  اسكيموها

آرام بخش                          چاه هاي نفت

استخر شنا                          طبيعت وحش

 خوراكي                          برف

خواب                           شكار

مطالعات                          ماهي گيري

نوشيدني ها                       سگ هاي سورتمه

بعد از برگشت شما تصميم مي گيريد عكس هايي كه از اسكيمو ها، خرس هاي قطبي كه ماهي هاي آزاد را مي گيرند يا خرس هاي قطبي كه با عينك آفتابي در صندلي ساحل دريا مطالعه مي كنند يا نوشيدني سرو مي كنند و توسط توريست ها گرفته شده نشان دهيد.

 

منبع " کتاب چگونه مغز خود را زنده نگه داریم ؟ با ترجمه دکتر آرام "

www.aram24.ir

 

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *