شایع‌ترین علل خستگی شما!

شایع‌ترین علل خستگی شما!
احساس خستگی می‎کنید؟ با این راهکار‎ها‎ی ساده بر احساس خستگی‎تان غلبه کنید.
آیا صبح‎ها‎ برای بیرون آمدن از تختخواب مشکل دارید؟ شاید علت این امر یکی از عوامل زیر باشد؛ مسائلی که شما تا به حال به آن فکر نکرده‎اید.
استرس‎تان بیش از اندازه کم است! همه ما می‎دانیم استرس می‎تواند به خستگی منجر شود؛ اما تحقیقات نشان می‎دهند که استرس نداشتن بیش از اندازه نیز می‎تواند شما را خسته کند! زندگی بدون برنامه و بدون هدف و علری از هرگونه مسئولیت سبب این مسئله می شود. در بازه های زمانی کوتاه، استرس نه تنها شما را تحریک می‎کند و به شما انرژی می‎دهد بلکه سیستم ایمنی بدن شما را نیز تقویت می‎کند. بنابراین سعی کنید یک فعالیت را که خارج از محدوده آسایش و راحتی‎تان است انجام دهید. همه چیز درباره استرس را اینجا بخوانید.

لوازم الکترونیک شما را خسته کرده‎اند! محققان در کشور سوئد متوجه شده‎اند که استفاده از تلفن همراه، یک ساعت قبل از خواب، می‎تواند با الگو‎ی خواب تداخل پیدا کرده و مدت مرحله عمیق خواب‎تان را کاهش دهد. بنابراین تمام ابزار‎ها‎ی الکترونیکی را خارج از اتاق خواب‎تان نگه دارید.
بدن‎تان دهیدراته شده است: دهیدراته شدن (کم آبی ) بدن حجم خون را کاهش می‎دهد، بنابراین قلب‎تان باید بیشتر کار کند و در نتیجه شما بیشتر احساس خستگی می‎کنید. شما باید روزانه به ازای هر کیلوگرم از وزن‎تان, 30 میلی‎لیتر آب بنوشید. برای نمونه: اگر 57 کیلوگرم وزن دارید باید 1710 میلی‎لیتر یا 1.71 لیتر آب بنوشید. از خواص شگفت انگیز آب بیشتر بدانید.
زندگی‎تان تعادل ندارد: وقتی که سبک زندگی‎تان متعادل نباشد، به اندام‎ها‎ی خاصی فشار بیشتری وارد می‎شود. به عنوان مثال فشار وارده به کبد و کلیه‎ها‎ بدن را دهیدراته کرده و سبب ایجاد احساس خستگی می شود. بنابراین سبک زندگی‎تان را در همه زمینه‎ها‎ سالم و متعادل نمایید.
کبدتان ضعیف است: محققان می‎گویند که کبد ضعیف می‎تواند مسئول خستگی غیر قابل توضیح باشد. کبد اندام اصلی سم زدا در بدن ماست. اگر بیش از اندازه کار کند یا درست کار نکند، بدن احساس بی‎حالی، خستگی، درد و تحریک پذیری خواهد کرد. مواد غذایی مفید برای کبد شامل کنگر فرنگی، چغندر، کلم بروکلی، سیر و پیاز است.
دچار کمبود ویتامین C هستید: زمانی که بر اثر یک استرس طولانی مدت، بیماری یا جراحی بسیار خسته‎اید، ویتامین C نقش مهمی ایفا می کند. غدد آدرنال می‎توانند در زمان خستگی از ما پشتیبانی کنند اما این غدد هم برای مبارزه با خستگی به ویتامین C نیاز دارند. مصرف روزانه ویتامین ث سفارش شده برای بزرگسالان 45 میلی‎گرم است؛ البته در بارداری نیاز بدن 60 میلی‎گرم و در شیردهی به 85 میلی‎گرم نیز سفارش می‎شود. منابع خوب این ویتامین شامل: سیب، کلم بروکلی، انواع توت‎ها‎، مارچوبه، کلم، گل کلم، سبزیجات با برگ تیره و گوجه فرنگی. برای نمونه، خوردن یک موز (10.3 میلی‎گرم)، یک سیب (12 میلی‎گرم) و یک گوجه فرنگی (25 میلی‎گرم) ویتامین C روزانه بدن را تأمین می‎کند.
دچار کمبود منیزیم هستید: سطح پایین منیزیم یکی از مشکلاتی است که اغلب نادیده گرفته می‎شود و موجب خستگی مزمن می‎شود. مصرف الکل و قرص‎های ضد بارداری نیز می‎توانند به کمبود این ماده مهم در بدن منجر شوند. بزرگسالان روزانه به 320 تا 420 میلی‎گرم منیزیم نیاز دارند. 100 گرم ماهی تن (64 میلی‎گرم)، 1 فنجان ماست ساده (42 میلی‎گرم)، نصف فنجان کلم بروکلی (16 میلی‎گرم)، یک ذرت متوسط (31 میلی‎گرم) و یک فنجان لوبیا سبز (99 میلی‎گرم) پتاسیم دارند.
مشکل از ساعت بیدار شدن‎تان است: این‎که هر روز در ساعت معینی از خواب بیدار شوید و هر شب در ساعت معینی به تختخواب بروید، در تنظیم چرخه خواب و بیداری مغز و بدن‎تان بسیار مهم است. به همین دلیل 1 ساعت بیشتر خوابیدن در آخر هفته می‎تواند سیستم خواب و بیداری‎تان را بهم بریزد. بهترین زمان برای بیدار شدن چیست؟ بر طبق مطالعات این زمان ساعت 7:22 دقیقه صبح تعیین شده است.
غده تیروئیدتان کم کار است: تیروئید شما سطح متابولیسم بدن‎تان را تعیین می‎کند (سوختن غذا‎ها‎ برای تولید انرژی). اگر خسته اید، به سرما حساسید، فراموشکار شده‎اید و وزن اضافه می‎کنید، از پزشک‎تان بخواهید یک تست تیروئید برای‎تان تجویز کند.
بیش از اندازه ورزش می‎کنید: ورزش موجب ترشح سروتونین و آدنوزین می‎شود که به تنظیم خواب کمک می‎کنند. ورزش نکردن یا کم ورزش کردن می‎تواند موجب کمبود این مواد و بهم خوردن آرامش خواب‎تان شود، اما ورزش زیاد هم، به خصوص قبل از خواب شبانه می‎تواند استرس را افزایش داده و با خواب‎تان تداخل پیدا کند.
منبع : www.bodyandsoul.com.au

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *