نقص در قدرت بینایی

به گزارش موسسه تجسم خلاق نقص در قدرت بینایی امروزه مشکل شایعی است. دلایل اصلی بروز نقص‌های چشمی خواندن در نور نامناسب (نور خیلی ضعیف یا نور خیلی زیاد)، خواندن بیش از حد، خواندن به هنگام حرکت قطار، اتوبوس یا ماشین، تماشا کردن بیش از حد تلویزیون، دیدن بیش از حد فیلم‌ها و خوردن غذاهای مصنوعی است. این عقیدۀ رایج که استفاده از عینک می‌تواند تمامی موارد نقص در قدرت بینایی را رفع کند بر اساس این فرض شکل گرفته است که این نقص‌ها بر اثر تغییرات دائمی در چشم‌ها به وجود می‌آیند. این فرض درست نیست، زیرا نقص در قدرت بینایی از اختلالات عملکردی در چشم‌ها ناشی می‌شود که می‌توان آن را توسط شیوه‌های طبیعی و سادۀ درمان برطرف کرد.

دلایل بروز نقص در قدرت بینایی

3 دلیل اصلی بروز نقص در قدرت بینایی فشارهای روحی و روانی، رژیم غذایی غلط و تغذیۀ نادرست خون و اعصاب است:

(1) فشارهای روحی و روانی: دکتر دابلیو. اچ. بیتس، موسس شیوه‌های انقلابی در درمان اختلالات چشم‌ها، فشارهای روحی و روانی را دلیل بروز تمامی نقص‌ها در قدرت بینایی می‌داند که باعث وارد آمدن فشارهای جسمی بر روی چشم‌ها، ماهیچه‌ها و اعصاب آن‌ها می‌شود. به اعتقاد او، نقص‌های چشمی که غالباً به دلیل فشارهای روحی و روانی به وجود می‌آید از کار بیش از حد، ترس و اضطراب و غیره ناشی می‌شود. به واسطۀ این فرضیه، دکتر بیتس تلاش‌های خود را بر روی شیوه‌های درمانی متمرکز کرده که فشارهای روحی و روانی را از بین می‌برد.

(2) رژیم غذایی غلط: چشم بخشی از بدن است و در نتیجه، در هر بیماری که بر بدن اثر می‌گذارد سهیم است. بیشتر بیماری‌هایی که در چشم‌ها رخ می‌دهد از سمی شدن بدن به دلیل وجود نشاستۀ بیش از حد و قند در رژیم غذایی و هضم پروتئین به وجود می‌آیند.به گزارش موسسه تجسم خلاق  ماهیچه‌ها و عروق خونی که در اطراف چشم‌ها قرار دارند به دلیل متابولیسم نادرست بدن که بر اثر استفاده از یک رژیم غذایی غیرطبیعی به وجود می‌آید دچار اختلال می‌شوند.

(3) تغذیۀ نادرست خون و اعصاب: چشم‌ها باید به شکل صحیحی توسط خون و نیروی اعصاب برای داشتن قدرت بینایی تغذیه شوند. هر عاملی که قادر به دخالت در عروق خونی یا اعصاب چشم‌ها باشد می‌تواند باعث نقص در قدرت بینایی شود. به گزارش موسسه تجسم خلاق ماهیچه‌هایی که بخش فوقانی ستون فقرات را در پشت گردن می‌پوشانند مهم‌ترین منزلگاه دخالت مکانیکی در خون و منبع اعصاب به چشم‌ها هستند.

درمان نقص در قدرت بینایی


تمرینات چشمی: تمرینات زیر ماهیچه‌های منقبض و خستۀ اطراف چشم‌ها را باز می‌کند:

(1) سر خود را ثابت نگه داشته و آرامش خود را حفظ کنید. به آرامی چشم‌های خود را 6 بار به بالا و پایین حرکت دهید. همین حرکت را 2 یا 3 بار در فواصل 2 ثانیه‌ای تکرار کنید. چشم‌ها باید به آرامی و به شکل منظمی تا جایی که می‌توانند به پایین و سپس تا جایی که می‌توانند به بالا حرکت کنند.

(2) چشم‌ها را تا جایی که می‌توانید بدون وارد آوردن هیچ گونه فشاری 6 بار به اطراف خود حرکت دهید. این حرکت را 2 یا 3 بار تکرار کنید.

(3) انگشت اشارۀ دست راست خود را حدود 8 اینچ در مقابل چشمان خود نگه دارید، سپس از این انگشت به هر شی‌ء بزرگ دیگری که 10 پا یا بیشتر از شما فاصله دارد – همچون در یا پنجره – نگاه کنید. از یک شی‌ء به شی‌ء دیگر 10 بار نگاه کنید. این تمرین را نسبتاً سریع انجام دهید.

(4) چشم‌ها را به آرامی به بالا به شکل مدور و سپس آن‌ها را به پایین در جهت برعکس حرکت دهید. این تمرین را 4 بار انجام دهید. برای 1 ثانیه استراحت کرده و سپس این حرکات را 2 یا 3 بار با استفاده از حداقل فشار ممکن بر روی چشم‌ها تکرار کنید. تمامی تمرین‌های ماهیچه‌های چشم را باید هنگامی که در یک حالت راحت نشسته‌اید انجام دهید.

تمرینات گردن: گردن را در حرکات دایره‌وار و نیمه‌ دایره‌وار بچرخانید.

(2) شانه‌ها را به سرعت در جهت عقربه‌های ساعت و بر خلاف جهت عقربه‌های ساعت حرکت دهید، آن‌ها را تا جایی که می‌توانید چند بار به بالا ببرید.

(3) به سر اجازه دهید که تا جای ممکن به عقب و جلو برود.

(4) سر را تا جای ممکن چند بار به چپ و راست بچرخانید. این تمرین‌ها به باز شدن ماهیچه‌های منقبض گردن که می‌تواند رساندن جریان خون را به سر محدود کند کمک می‌کند.

تمرین خیره شدن به خورشید: در حالی که چشم‌هایتان بسته است بر روی یک میز رو به خورشید بنشینید و چشمان خود را به آرامی چندین بار به مدت 18 دقیقه به این طرف و آن طرف حرکت دهید. حالا چشمان‌تان را باز کرده و حدود 10 بار به سمت خورشید چشمک زده و به شی‌ء سبزی نگاه کنید. این تمرین برای رفع التهاب چشم‌ها مفید است.

تمرین پاشیدن آب: آب عادی و سرد را چند بار بر روی چشمان بستۀ خود بپاشید. پلک‌های بسته شدۀ خود را برای 1 دقیقه با یک حولۀ تمیز بمالید. این تمرین چشم‌ها را آرام کرده و رسیدن جریان خون را به آن‌ها ارتقاء می‌بخشد.

تمرین کف دست: بر روی یک مبل یا یک کاناپه راحت بنشینید و در حالی که چشمانتان بسته است خود را آرام کنید. چشمان خود را با کف دستتان پوشانده به طوری که کف دست راست‌تان بر روی چشم راست و کف دست چپ‌تان بر روی چشم چپ باشد. با این حال، با کف دستان خود چشمان‌تان را فشار ندهید.به گزارش موسسه تجسم خلاق  در حالیکه چشمان‌تان کاملاً بدین شیوه پوشانده شده است، به آرنجتان اجازه دهید تا بر روی زانویتان که تا حدی به هم نزدیک است بیفتد. بنابراین، در حالی که چشمان‌تان بسته است، سعی کنید تا نقطۀ سیاهی را تصور کنید که سیاه و سیاه‌تر می‌شود. تمرین کف دست استرس را کاهش داده و چشم‌ها و بافت‌های اطراف آن را آرام می‌کند.

تمرین تاب خوردن: در حالی که پاهایتان 12 اینچ از هم فاصله دارد و دست‌هایتان آزادانه در اطراف بدنتان قرار دارد و کل بدن و ذهنتان نیز آسوده است بایستید. در حالی که فقط پاشنۀ پاهایتان کمی بالاتر از سطح زمین قرار دارد به آرامی بدن خود را از طرفی به طرف دیگر حرکت دهید. تصور کنید که پاندول ساعت هستید و به آرامی حرکت کنید. حرکت کردن باید در مقابل یک پنجره یا یک عکس انجام شود. شما شی‌ء در حال حرکتی را در جهت مخالف حرکت خود مشاهده خواهید کرد. هنگامی که در مقابل پنجره یا یک شی‌ء ایستاده‌اید، یکبار چشکم بزنید. این تمرین تاثیر زیادی بر روی چشم‌ها و دستگاه عصبی می‌گذارد.

رژیم غذایی  در درمان نقص در قدرت بینایی

غذاهای طبیعی و پخته نشده بهترین غذاها برای رفع نقص‌های چشمی هستند. این غذاها شامل میوه‌های تازه‌ای همچون پرتغال، سیب، انگور، هلو، آلو، گیلاس، سبزیجات سبز رنگی همچون کاهو، کلم، اسفناج و سبزیجات ریشه‌داری همچون سیب ‌زمینی، تربچه، هویج، پیاز و چغندر، آجیل‌ها، میوه‌های خشک و محصولات لبنی هستند.

مصرف غلات همچنین در درمان نقص در قدرت بینایی  ضروری است، اما آن‌ها را باید فقط در مقادیر کمی مصرف کرد. نان سبوس‌دار بهترین و مناسب‌ترین غذا در رفع نقص در قدرت بینایی است. بیمار باید از مصرف کیک‌ها، کلوچه‌ها، قند سفید، نان سفید، شیرینی‌جات، چای، قهوه و همچنین گوشت، ماهی یا تخم‌مرغ خودداری کند، زیرا این مواد غذایی نقش مخربی در فرایند هضم در بدن ایفا می‌کنند.

برای درمان بیماری نقص در قدرت بینایی ، ارزش ویتامین A برای بهبود قدرت بینایی باید در رژیم غذایی بیمار تاکید شود. مصرف مقادیر کافی از این ویتامین به عنوان یک درمان بر علیه نقص در قدرت بینایی یا تمامی بیماری‌های چشمی دیگر ضروری است.به گزارش موسسه تجسم خلاق  بهترین منابع این ویتامین روغن جگر ماهی، اسفناج خام، تربچه، خامه، پنیر، کره، زردۀ تخم‌مرغ، گوجه فرنگی، کاهو، هویج، کلم، سویا، لوبیای سبز، جوانۀ گندم، شیر تازه، پرتغال و خرماست.

تمرین‌های یوگایی جهت بیماری  نقص در قدرت بینایی

4 تمرین یوگایی که برای تقویت اعصاب چشمی تجویز می‌شوند و به تراتاکا معروف هستند و در بخش 7 زیر عنوان یوگا درمانی شرح داده شده‌اند را باید روزانه انجام داد.به گزارش موسسه تجسم خلاق  آساناهای یوگایی مشخصی همچون بوجانگاسانا، سالابهاسانا، یوگامودرا، پاسچیموتاناسانا و کریاهایی همچون جالانتی همچنین برای رفع اختلالات چشمی   و بیماری نقص در قدرت بینایی مفید هستند.


منتشر شده در
دسته‌بندی شده در طب سنتی

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *