“والد ” درون “کودک”(و_1)

“والد ” درون “کودک”(و_1)
هر کودکی در سالهای اولیۀ زندگی یاد می گیرد که قوانین و مقرراتی وجود دارد که باید از آنها پیروی کند. این قوانین و مقررات معمولا به وسیلۀ ماد و پدر اعمال می گردند.

برخلاف افراد بزرگسال، یک کودک دارای قدرت منطقی نیست که بتواند به بررسی این قوانین و مقررات بپردازد و ببیند آیا پیروی کردن از آنها درست است یا نه.در عوض،او به سادگی می داند که باید از آنها پیروی کند. لیکن اغلب اوقات اشتیاقی برای پیروی از آنها ندارد. بنابراین کودک راههایی برای ترساندن و فریب دادن خودش به منظور اطاعت از این قوانین و مقررات پیدا می کند.

“اگر دعای شبانه ام را نخوانم. شیطان از درون شعله های آتش بیرون می آید و مرا با خودش می برد.”

“اگر تمام غذایم رانخورم،مادر از پیشم خواهد رفت مرا تنها می گذارد و هیچوقت برنمیگردد.”

“اگر رفتار خوبی داشته باشم،همه مرا دوست خواهند داشت.”

کودکان پیامهایی را که از والدین خود دریافت می کنند به همین شکل جادویی و غیرواقعی ذخیره می کنند. از آنجائی که این براشتها همه خیالپردازیهای کودک دربارۀ اشارات ضمنی پیامهای والدینش می باشد، آنها همگی در الگو به عنوان حالت نفسانی “والد” کودک گروهبندی شده اند. بعد ها در دوران بزرگسالی،شخص ممکن است به “کودک” درون خود مراجعه کند و به این پیامهای جادویی و غیرواقعی که “والد درون” “کودک” راتشکیل می دهد دست یابد.(و_1)

این بخش جادویی و غیر واقعی و خیالپردازی شده از والدین ممکن است به مراتب تهدید کننده تر و ترسناک تر از والدین واقعی باشد. حتی اگر والدین فرزند خود را دوست داشته باشند و تا آنجا که قادرند از آنها نگهداری کنند،کودک خردسال ممکن است آنها را به گونه ای که پیام های مخرب زیر را می دهند تصور کند.

“کپۀ مرگتو بگذار ،مرده شور برده!”

“انقدر هروهر نکن!”

” بچه قرار نیست انقدر فضولی کند!”

نویسندگان اولیۀ تحلیل رفتار متقابل اسامی متعدد ترسناکی برای بشان دادن این حالت سرسختی و خشونت داده اند(و_1). از قبیل “والد جادوگر ” ” والد وحشی” و ” عجوزه”.

لیکن خیالبافیهای بزرگ منشی کودک به همان نسبت که منفی است مثبت هم می تواند باشد.در این صورت “والد درون ” “کودک” با داستانهایی از قبیل مادر خواندۀ مهربان، ملکه شاه پریان و بابا نوئل که هر سال برای بچه ها هدیه می آورد،همراه است. به این دلیل ما اصطلاح “والد جادویی و غیرواقعی” را برای و_1 به کار می بریم.

برن و_1 را الکترود نامید. این حالت الکترود به روشی مربوط می شود که “کودک” تقریبا به صورتی اجباری به این تصورات جادویی و غیرواقعی از پاداش و تنبیه پاسخ می دهد.
منبع :abli2.persianblog.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *