چطور تغییرات را بپذیریم ؟

چطور تغییرات را بپذیریم ؟
تصور کنید که یک شرکت برق قصد دارد از ملک شما یک خط برق پرصدا را عبور دهد که باعث بدمنظره شدن ملک شما می شود. آنها از شما می پرسند که چقدر به شما پول دهند تا شما اجازه دهید این اتفاق بیفتد؟ احتمالا پول زیادی را مطالبه خواهید کرد. حالا تصور کنید که این خط برق قبلا در ملک شما وجود داشته و حالا این شما هستید که از شرکت برق می خواهید که این خط را از ملک شما بردارد حالا شما چقدر به شرکت برق پول می دهید تا از شر این خط برق خلاص شوید؟ آیا همان مبلغ را می دهید یا کمتر؟

اکثر افراد پول بیشتری را برای ایجاد این خط برق درخواست می کنند ولی برای برداشتن آن پول کمتری را حاضرند بپردازند. این تفاوت به دلیل یک ویژگی شناختی است که در اکثر افراد وجود دارد. زمانیکه ما با تغییراتی مواجه می شویم که نمی دانیم برای ما چه چیزی را به ارمغان می آورند، معمولا ضررهای آن را بیشتر از منافعش می بینیم. البته این گرایش از نظر روانی کاملا قابل فهم است ولی متاسفانه می تواند شما را از پیشرفت کردن و جلو رفتن عقب بیندازد و مانع شما شود.
تغییرات در همه جای زندگی ما وجود دارد. مثلا در تغییرات شغلی ما آمادگی بیشتری داریم در یک مطالعه اخیر که وزارت کار آمریکا انجام داده است یک شخص به طور متوسط در سالهای بین ۱۸ و ۴۶ سالگی ۱۱ شغل عوض می کند که به این معنی است که هر ۲ سال و نیم یکبار هر فردی شغل خود را تغییر می دهد.
در دنیای گسترده تر، تغییرات اقتصادی، جمعیتی و تکنولوژی ما را مجبور به پذیرفتن هر گونه تغییری می کنند چه بخواهیم و چه نخواهیم. بحران مالی سال ۲۰۰۸ یک اتفاقی که فقط یکبار در طول عمر اتفاق می افتد نبود، بلکه از سال ۱۹۸۶ تا سال ۲۰۰۸ این بحران یکی از ۶ بحران مالی بود که اتفاق افتاد. در یک بعد زمانی وسیعتر، پیر شدن جمعیت در ژاپن و روسیه باعث کند شدن رشد اقتصادی شد، در صورتیکه در برزیل و چین رشد جمعیتی نقش کلیدی را در پیشرفت اقتصادی آنها داشت. در عین حال در این ۳۰ سال گذشته با رشد متداوم کامپیوتری شدن جوامع، تغییرات در اکثر عرصه های زندگی افراد ایجاد شده است ؛ تغییراتی در خرید کردن، یاد گیری، و معاشرت کردن.
بنابراین چطور می توانیم از این تغییرات سریع دنیا، منفعت خود را ببریم؟ شما در مقابل این اتفاقات بیرونی آسیب پذیر خواهید بود چراکه خارج از کنترل ما هستند؛ در عین حال اگر هم بخواهیم هر جا که باد وزید ما هم به باد تکیه دهیم باد ما را خواهد برد. بنابراین چطور می توان تغییرات را پذیرفت و در عین حال در برابر برخی چیزها ایستادگی کرد؟
پذیرش تغییرات
با بالا بردن گزینه ها و انتخابات خود، آماده هر گونه تغییر در شغل خود باشید تا آمادگی واکنش به هر چه که دنیا برای شما دارد را داشته باشید. فعال باشید. در محل فعلی کار خود به دنبال فرصت های بکر برای رشد سازمان خود باشید. اگر در ابتکارات جدید اولین باشید خودتان هم آن را رهبری خواهید کرد.
با هر گونه نامعلومی و تردید راحت باشید. مهم نیست که در حال حاضر خط کاری شما چیست شما می توانید تصمیمات هوشمندانه تری را با دانستن این مسئله که آینده نامعلوم است اتخاذ کنید. از طرح هایی که از واقعیت های گذشته استفاده می کند اگاه باشید تا فروشها و سودهایی که در آینده وجود دارد را پیش بینی کنید. به دقت مدلهای ریاضی را که از فرضیات گذشته استفاده می کند بررسی کنید به طور مثال بیشتر مدلها برای امنیت پشتیبانی وام های بانکی در نیمه دهه ۲۰۰۰ برا ساس نقص هایی بنا نهاده شد که از دهه های قبل ایجاد شده بود .
ایستادگی در برابر دو اصل ثابت
اگرچه تغییرات در بیشتر جنبه های دنیا وارد شده و نفوذ پیدا کرده است ولی دو اصل در طول قرنها ثابت مانده است: اصول اقتصادی و کمال انسانی . رفتن در میان گرایشات جدید و همهمه های روزمزه راحت است ولی این اصل ها برای راه کارهای طولانی مدت بنیادی هستند. در هر نسلی، به نظر می رسد گروهی از شرکت ها این اصل های پایه ای اقتصادی در مورد سودها و زیان ها را نادیده گرفته اند. در اواخر دهه ۱۹۹۰ شرکت های دات کام وجود داشتند که اکثر آنها ظرف مدت کوتاهی از کار بیکار شدند. در آینده نزدیک برخی شرکت های رسانه ای اجتماعی نیز به همین سرنوشت دچار می شوند. با این حال که با رشد سرمایه و جذب ایده ها می توان علاقه عموم را به دست آورد، ولی در نهایت اگر سودی در شرکتها در گردش نباشد نمی توانند در بازار کار دوام بیاورند.
همین حالت در مورد دوستان، همکاران، صاحبکاران، و مشتریان وجود دارد به این صورت که آنها به اعتبار و انسانیت شما ارج می نهند. متأسفانه این عبارت کاملا درست است که «۲۰ سال طول می کشدکه یک اعتبار ایجاد شود و ۵ دقیقه طول می کشد که به باد رود.»
بنابراین پایه گذاری کردن یک کد اخلاقی مشخص، حیاتی است. نه فقط به قدرتهای اخلاقی بلکه به ضعفهای اخلاقی نیز فکر کنید. به طور خلاصه آماده یادگیری مهارت های جدید باشید، از گرایشات جدید بهره ببرید و خود را با بحران های پیش بینی نشده وفق دهید ، در غیر این صورت دنیا تغییر می کند و شما از این تغییرات جا می مانید. اما هرگز از اصول بنیادی اقتصادی و مخصوصا کمال انسانی خود غافل نباشید.
منبع:http://www.havakhori.com/

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در روانشناسی

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *