گل های باک

Bach Flower
گل های باک

edward bach(2)
گل­هاي باک توسط دکتر ادوارد باک (Edward Bach) انگليسي باکتريولوژيست، پاتولوژيست، ايمونولوژيست و هوميوپات در سال 1930 ابداع گرديد، که عمر خود را صرف تحقيق در حوزه خالص ترين شيوه هاي درمان کرده بود.

دکتر باک بعد از اتمام تحصيلات دبيرستاني در سن 16 سالگي به دليل احساس وظيفه­شناسي به خواست پدر به کارخانه ساخت ابزار و آلات برنجي در بيرمنگهام انگلستان که متعلق به پدرش بود رفت. او در قسمت تراشکاري کار مي­کرد و ساعت­هايي هم براي قراردادهاي تجاري خارج از کارخانه مي­رفت. او آن کار را دوست نداشت و از صداي داخل کارگاه نيز ناراحت مي­شد. او از بچگي داراي روح لطيفي بود و عقايد ذهن­گرا (mentalities) داشت و داراي حس درک اشراق و قدرت تمرکز بالا بود و اين هديه الهي در تجارت استفاده چنداني نداشت و به همين خاطر خيلي درکار موفق نبود و تقاضاي زيادي نداشت. او عاشق مردم بود و در معامله چنان قيمت­هاي خوبي به مردم مي­داد که پدرش نمي­توانست سود خوبي از کارش داشته باشد.

بعد از 3 سال جرأت پيدا کرد تا به پدر بگويد که مي­خواهد به تحصيل پزشکي بپردازد و پدر با اينکه دوست داشت او در صنعت به موفقيت برسد موافقت کرد و توانست در سال 1906 در سن 20 سالگي به دانشگاه برود.

ادوارد باک از بچگي با عشق به مردم و طبيعت بزرگ شده بود و با ديدن مردم در رنج و بيماري و حتي حيواناتي که بيمار بودند و درد مي­کشيدند دچار پريشان حالي مي­شد و اين حس باعث شد که او به يک درمانگر تبديل شود. او احساس مي­کرد بايد به کليسا بپيوندد زيرا اعتقاد داشت بزرگ­ترين درمانگر مسيح بود.

باک با وجودي که وضعيت سلامتي خوبي نداشت ولي با جديت تمام کار و مطالعه مي­کرد و هر روش و مطلبي راجع به درمان و سلامتي پيدا مي­کرد. مطالعه مي­نمود. او فهميده بود که يک دارو نمي­تواند همه افرادي را که يک نوع بيماري دارند درمان کند. او متوجه شد کساني که طبيعت و مزاج شبيه به هم دارند به يک دارو خوب پاسخ مي­دهند. به زودي متوجه شد که خصوصيات فردي مهم­تر از بيماري جسمي در درمان بيماري­هاست و احساس کرد عدم موفقيت در درمان به علت اين است که پزشک وقت کمي براي مطالعه بيمار مي­گذارد و بيشتر تمرکز خود را روي علائم جسمي گذاشته و به اين حقيقت که هر شخص تفاوت­هايي دارد اهميت نمي­دهند و متوجه شد که تمرکز اصلي روي بيماري نبايد باشد.

دکتر باک در سن 25 سالگي در سال 1912 فارغ­التحصيل شد. او در بيمارستان کار مي­کرد و علاوه بر آن وقت زيادي براي تحقيق مي­گذاشت. در طول جنگ جهاني اول در سال 1914 او مسئول درمان 400 مجروح بودو علاوه بر آن به تحقيقات خود ادامه مي­داد.

در سال 1918 شيوع آنفلوآنزا باعث کشته شدن هزاران نفر گرديد و دکتر باک با ساخت واکسن جان هزاران نفر را نجات داد و کار او مورد توجه قرار گرفت.

تا سال 1919 به طبابت در طب رايج مشغول بود و در آن زمان به بيمارستان هوميوپاتي در لندن به عنوان پاتولوژيست و باکتريولوژيست رفت و با مطالعه آثار هانمن کاشف هوميوپاتي به هيجان آمد و عقايد خود را شبيه هانمن ديد و تحت تأثير جمله هانمن treat the patient and not the disease (بايد بيمار را درمان کرد نه بيماري را) قرار گرفت.

باک احساس کرد با ترکيب کشفيات هانمن و خودش ، مي­تواند باعث توسعه هر دو روش شود او شروع به کار در تهيه واکسن از ارگانيسم­هاي روده­اي از طريق متد هوميوپاتي کرد و موفقيت­هاي بزرگي به دست آورد و به تحقيقاتش ادامه داد ولي او دوست داشت به جاي باکتري­هاي روده­اي NOSODE) (BOWEL از گياهان استفاده نمايد.

باک با توجه به اينکه درآمدي خوبي داشت اعلام کرد که مي­خواهد کارش را ترک کند و به جمع­آوري گل­ها بپردازد. دوستانش به او اعتراض کردند که تو هر چه بدست آورده­اي ترک مي­کني و مي­روي براي پيدا کردن گل­هاي وحشي؟ اين ديوانگي است!

باک به کمک حس اشراقي که داشت و تحقيقاتي که انجام داد ، متوجه شد شبنم گياهان داراي خاصيت درمانگري است و اين زماني بود که شروع به توانمند کردن گل هاي خود با قرار دادن گل­ها در ظرفي از آب چشمه در زير آفتاب کرد.

در سال 1930 در سن 43 سالگي لندن را ترک کرد. با فروش لوازم آزمايشگاهيش مقداري پول بدست آورد ولي کافي نبود. ادوارد باک درمان را هنر مي­دانست و از زماني که لندن را ترک کرد به ندرت براي درمان بيماران پول مي­گرفت اما گاهي هدايايي از آن­ها دريافت مي­کرد.

ادوارد باک خوشحال بود که 38 رمدي را پيدا کرده و احساس کرد زماني است که دنيا بايد راجع به آن بداند. او و همکارانش برنامه­ريزي چند سخنراني را دادند و اولين آن در سن 50 سالگي در سپتامبر 1936/24 بود. در انتهاي اکتبر او قدرت بدني خود را از دست داد و مجبور شد در بستر بماند. او به تعاليم چيزي که پيدا کرده بود ادامه داد و تصوير واضحي از آنچه انجام داده بود مشخص کرد کمي بهتر شد ولي در نوامبر 27/1936 در بستر درگذشت.

او ترس از مرگ نداشت و اعتقاد داشت مي­تواند به کارش در جهان ديگر ادامه دهد. ميراث باشکوهي از خود بجاي گذاشت و فهميد که خالق هستي که ما را آفريده گل­هاي دشت و صحرا را قرار داده تا بشر بتواند دردهاي خود را با آن درمان کند و آينده روشن و شادي داشته باشد.

علاقمندان برای مشاوره و راهنمایی گل های درمانی باک و تهیه آن ها و یا شرکت در دوره های آموزشی می توانید با مرکز تجسم خلاق 02188302523 تماس بگیرید.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

2 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *