گیاه گوار(کورکننده اشتها،دیابت،چاقی ، ضد یبوست )

نام گياه: گوار

گوار در کشورهاي هند، پاکستان و ايالات متحده مي‌رويد. اين گياه در ساخت مواد آرايشي، کاغذ و به عنوان فيلتر در عمليات معدن کاوي به کار مي‌رود.

نام رايج گوار همچنين شامل گونه سياموپوزيس پسوراليودز است. اين گونه بعضي مواقع به جاي سياموپوزيس تتراگونولوبوس به کار مي‌رود.

 

بخش‌هاي مورد استفاده ی گوار: دانه‌، غلاف

ويژگي‌های گوار: کور کننده اشتها، پايين بودن قند خون، ضد يبوست

كاربرد داخلي گوار : تصلب شرايين، يبوست، ديابت، کلسترول بالا، چاقي

نحوه کاربرد داخلي گوار : کپسول

گوار باعث پايين آمدن سطح کلسترول سرم خون (آب خون)، به ويژه چگالي ليپو پروتئين‌ها و سطوح گلوکوز خون، مي‌شود.  گياه گوار  سرعت جذب کربوهيدرات‌ها را نيز پايين مي‌آورد. همچنين ممکن است مجراي هاضمه را متورم ساخته و باعث ايجاد احساس سيري و در نتيجه کاهش گرسنگي شود.

كاربرد گوار در آشپزي: از اين گياه به عنوان ماده غليظ کننده در غذاهايي مثل پودينگ (دسر محتوي آرد برنج و تخم‌مرغ که شبيه فرني است) استفاده مي‌شود. همچنين از اين گياه به عنوان عامل پيوندي براي ساخت قرص استفاده مي‌شود.

طبع گوار: خنک

ترکيبات شيميايي گوار : پلي‌ساکاريدها، لعاب (اکثرا گالاکتومانان قابل حل در آب)

نکات لازم هنگام مصرف گوار : تنها به مقدار تجويز شده از گوار استفاده کنيد. اين گياه ممکن است باعث گرفتگي مري و روده‌ها و همچنين توليد گاز زياد و نفخ گردد. همراه با خوردن گياه گوار ، زياد آب بنوشيد. مصرف صمغ گوار ممكن است باعث کاهش نياز شخص ديابتي به انسولين شود. به همين خاطر افراد ديابتي بايد موضوع مصرف  گياه گوار  را به پزشک خود اطلاع دهند تا در صورت نياز بتوان مقدار انسولين را کاهش داد.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

8 دیدگاه

  1. سلام کجا میشه این گیاه دارویی را تهیه کرد؟ نحوه مصرف برای دیابتی ها به چه صورتی است؟

  2. سلام من دیابت نوع یک دارم و میخوام از این گیاه دارویی استفاده کنم لطفا منو راهنمایی کنید درباره طرز استفاده و اینکه چطور و از کجا میتونم تهیه کنم؟

    آیا امکان خرید اینترنتی  وجود داره؟از طریق چه سایتی؟

  3. این گیاه درمناطقی از شهرستان چابهار (دشت باهوکلات) استان سیستان وبلوچستان کشت وکار می شود. (عمومیت نداشته وفقط بعضی کشاورزان در تناوب هندوانه خارج فصل کشت وکار می نمایند. وبه نام ماش یا لوبیای محلی یا گوار معروف است.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *