هيپنوتيزم دسته جمعي

هيپنوتيزم دسته جمعي همان اجراي آمرانه هيپنوتيزم نيست

هيپنوتيزم كننده هايي كه از روش آمرانه استفاده مي‌كنند، مي‌گويند: شما بايد همان كاري را كه مي‌گويم، انجام دهيد. اين امر از جهاتي با اصول توان بخشي هيپنوتيزم سازگار نيست. يك قرن طول كشيد تا تاثير اعمالي كه هيپنوتيزم كنندكان به روش آمرانه انجام داده بودند، تسكين داده شود. آنها اغلب براي سرگرم كردن مخاطبان، رفتار مسخره‌اي از خود بروز مي‌دادند.

هيپنوتيزم كنندگان اقتدار طلب، صرفا" توقع تمكين دارند و هيچ توصيه‌اي براي كسب بهترين گزينه به هيپنوتيزم شونده نمي‌كنند.

 نحوه اجراي القاي دسته جمعي

اين امر با توجه به نوع افراد حاضر در گروه فرق مي‌كند. هدايت فرد براي كسب توانايي و اقتدار با الفاظي ساده انجام مي‌شود تا او زمان زيادي براي واكنش دادن داشته باشد. وقتي با جواناني كه با پليس مشكل داشتند، صحبت مي‌كردم، اين طور سخنان خود را آغاز كردم:

خودتان بايد تصميم بگيريد كه آيا مي‌خواهيد به اين زندگي پر دردسر خود كه بدون عزت نفس و همراه با نگرش هاي ضد اجتماعي است، ادامه دهيد و يا اين كه توقع داريد به خاطر توانايي ها و فضيلت هايي كه داريد مورد احترام قرار بگيريد. اگر مي‌خواهيد به شخص محترمي تبديل شويد، تنها مانعي كه در برابرتان است، خودتان هستيد. هر دفعه كه حرف مي‌زنيد و يا فكر مي‌كنيد، بايد بدانيد كه هر يك از افكار و سخنان شما باعث بروز واكنشي از سوي مردم مي‌شود. موفقيت شما در زندگي به روشي بستگي دارد كه بر ديگران تاثير مي‌گذاريد. مي‌توانيد با تغيير طرز فكر خودتان وضع خود را بهبود بخشيد.

 

ايجاد يك برنامه شخصي

پس از مقدمه چيني، تكه كاغذي به هر يك از افراد شركت كننده مي دهم تا اصلي ترين مسئله مشتركي را كه در گروه وجود داشته است، روي آن بنويسند و غير از آن، يك مسئله خصوصي را كه آنها تمايل به حل آن دارند نيز مي‌نويسند؛ به اين ترتيب، افراد با هم مشاركت مي‌كنند و همكاري تحكيم مي‌شود و پس از آن كه تلقين‌ گروهي را تكميل مي‌كنم، در حالي كه آنها هنوز در حال هيپنوتيزم شده قرار دارند، از آنها درخواست مي‌كنم كه روي يكي از مسائل خصوصي خود متمركز شوند. اين شگرد باعث تقويت انگيزه و پذيرش دسته جمعي مسئله مي‌شود.

 

 پرسشهايي كه پيش از القا كردن، پاسخ داده مي‌شوند.

معمولا" پرسش هايي در مورد نحوه عملكرد هيپنوتيزم مطرح مي‌شوند و اين كه هدايت كننده گروه بايد  پيش از مطرح شدن هر نوع پرسش انحرافي، تلقين‌ها را بپذيرد و سوء تفاهم ها را برطرف سازد. نمونه برخي از پرسش هايي كه مطرح مي‌شوند به قرار ذيل است:

 

پرسش: آيا كسي وجود دارد كه نتوان او را هيپنوتيزم كرد؟

پاسخ: فقط افرادي كه ضريب هوش آنها آن قدر پايين باشد كه در درك اين روند، مشكل داشته باشند و مطمئن هستم كه هيچ كس در اينجا اين مسئله را ندارد.

پرسش: آيا هيپنوتيزم كننده مي‌تواند بعد از فرستادن من به حالت خلسه، من را وادار به انجام كاري كند كه تمايلي به انجام آن ندارم؟

پاسخ: نه؛ ذهن شما همواره آگاه و بيدار است و بر خلاف تلقيني كه خلاف عقيده شما باشد، رفتار نخواهد كرد.

پرسش: تفاوت بين هيپنوتيزم شدن و خودهيپنوتيزمي چيست؟

پاسخ: عده اي به آن نياز دارند كه با كمك ديگران اين موضوع را تجربه كنند تا بدانند كه بايد انتظار چه چيزي را داشته باشند. وقتي هيپنوتيزم شدن را فرا گرفتند، بهتر است كه خودشان اقدام به اين كار كنند.

پرسش: چه چيزي باعث مي‌شود كه هيپنوتيزم موثر واقع شود؟ فن تمدد اعصاب يا نيروي تلقين‌هاي مثبتي كه مطرح مي‌شوند؟

پاسخ: هر دو؛ فن تمدد اعصاب به شما كمك مي‌كند، ذهن خود را هيپنوتيزم كنيد و بعد بهبود وضع خود را مجسم مي‌كنيد و سپس اين تلقين‌ها، بذرهايي در ذهن ناخودآگاه شما مي‌كارد.

تفاوت بين مدي‏تيشن و هيپنوتيزم چيست؟

پاسخ: مدي‏تيشن براي تمدد اعصاب و رهايي ذهن و احساس ها از فشار روحي مفيد است. هيپنوتيزم فشار روحي را حل مي‌كند و آن را متعالي نمي‌كند.

 پرسش: تفاوت بين روانشناسي و اجراي هيپنوتيزم چيست؟

پاسخ: روانشناسي مطالعه رفتار انسان است (رابطه علت و معلولي)؛ ولي هيپنوتيزم همچون كاتاليزوري است كه رفتار ناخواسته انسان ها را تغيير مي‌دهد.

 

هيپنوتيزم همان سطح منقلب شده‌اي از آگاهي انسان است كه از طريق آن، انسان با ضمير ناخودآگاه خود ارتباط مي‌يابد. اين روند با آرا م كردن ذهن و كنار گذاشتن نگراني ها انجام مي‌شود. طبق پژوهش هاي انجام شده، هنگام اجراي هيپنوتيزم، تغييرات الكتريكي در ذهن روي مي‌دهند كه نواخت امواج مغز را تغيير مي‌دهند. امواج مغز از حالتي كه آن را بتا مي‌ناميم، به ضربان عميق‌تر و كندتري به نام ثتا تغيير مي‌كنند.

منبع " کتاب راهنمای کلی هیپنوتیزم پیشرفته با ترجمه دکتر آرام "

انتشارات تجسم خلاق

www.aram24.ir

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *