تأثیر ورزش بر سلامت روانی

تأثیر ورزش بر سلامت روانی

ورزش و تحرک جسمانی عاملی برای رشد ، سلامت و نشاط انسان است . منع تحرّک نیز باعث افسردگی ، بروز رفتار ناهنجار و از دست رفتن شور و نشاط زندگی می شود . ورزش در همه ی جوامع به شیوه های گوناگونی اجرا می شود . رشد و تکامل دستگاه عصبی و دستگاه حرکتی با یکدیگر در ارتباطند و هر چه ارتباط دستگاه عصبی با دستگاه حرکتی بیشتر و گسترده تر شود حرکات بدنی پیچیده تر و هدفمند تر می شوند .

ورزش های امروزی گونه های مختلفی از فعالیت های بدنی است که در چارچوب نظام تعلیم و تربیت هر جامعه و همراه با ارزش های فردی و اجتماعی آن ، موجبات پرورش فکری وجسمی نسل آینده را فراهم می کند .

ورزش باعث توسعه ی مهارت های روانی – حرکتی ، افزایش آمادگی و راهی برای ارتقای بهداشت روانی دانش آموزان است . مفاهیمی مانند تندرستی ، بهداشت ، رشد فردی و اجتماعی و سلامت روانی ؛ ارتباط نزدیکی با ورزش دارد . جامعه مترقّی و مدرن همواره به نقش و اهیمت ورزش توجه دارد و از آن به عنوان ابزاری در پرورش جوانان خود و آماده کردن آن ها برای مشکلات فردی و اجتماعی استفاده می کنند . پرداختن به ابعاد سازنده ورزش می تواند در جهت سلامت جسمانی ، روانی ، اجتماعی و فرهنگی نسل جدید نقش مهمی را ایفا کند و سبب افزایش فاکتورهای روانی مانند مانند خود پنداره و عزت نفس دانش آموزان شود .

ورزش سبب کاهش استرس ، اضطراب ، افسردگی ، افزایش اعتماد به نفس و تقویت خود پنداره می شود که هسته اصلی شخصیت جوانان و نوجوانان است .

ورزش سبب اجتماعی شدن ، ایجاد کفایت و مهارت ، استحکام روابط خانوادگی ، سهولت دوست یابی و ارتباط سالم با همسالان می شود . فعالیت های ورزشی فرصتی برای یادگیری مهارت ها ، همکاری ها ، انضباط ، سازگاری ، احترام به مسئولان ، رقابت سالم ، جوانمردی ، اعتماد به نفس ، شکست و پیروزی است .

ورزش های شادی آور ، خستگی روحی و فشارهای عصبی را از بین می برد و هیجانات را کنترل می کند .

ورزش منظم باعث افزایش طول عمر ، شادابی و نشاط در افراد می شود . علاوه بر این ورزش بهترین وسیله برای پیشگیری از برخی بیماری های شناخته شده است .

ورزش پیکاری زیبا برای مبارزه با سستی و تنبلی است .

کارشناسان می گویند : کسانی که مرتباً ورزش می کنند ، در فشارهای عصبی راحت تر خود را کنترل می کنند و تصمیمات بهتری می گیرند . انجام تمرینات ورزشی سبب تنظیم فشار خون و افزایش توان سیستم های عصبی می شود تا بدین صورت بدن بتواند کنترل بهتری در شرایط بحرانی و فشارهای روحی داشته باشد . همچنین ورزش به عنوان یک عامل مهم فرهنگی در سالم سازی و گسترش زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی می تواند نقش اساسی در توسعه و تحکیم اجتماع ایفا نماید .

منبع : نشریه پیوند

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *