تفاوت هایی که باعث تنبلی یا نظم می شوند

تفاوت هایی که باعث تنبلی یا نظم می شوند
شگفت انگیز است که چه تعداد از مردم در هنگام ساخت اهداف آموزشی خود مرتکب اشتباهات اساسی می شوند. این اشتباهات اساسی باعث می شوند که رسیدن به اهداف دشوارتر، و حتی غیرممکن، گردد. بسیاری از مردم؛ پس از برداشتن این گام های اشتباه در رسیدن به هدف، خود را مقصر می دانند. آنها فکر می کنند که در گذشته بسیار تنبل بودند و در آینده تلاش بیشتری خواهند کرد. همان بهانه های همیشگی! اما تغییرات ناچیزی در روش آنها ایجاد شده است. یک نقل قول قدیمی درباره ارتباط جنون، تلاش دوباره به وسیله همان روش همیشگی و داشتن انتظار برای نتایج متفاوت وجود دارد.

واکنش دیگر این است که به افراد دیگر نگاه و ادعا کنیم؛ توانایی آنها یک هدیه ذاتی است که در حل مسائلی مانند یادگیری زبان خارجی، باعث پیشرفت چشمگیر ایشان شده است. حتی اگر قبول کنیم که یادگیری دیگران یک هدیه ذاتی نیست، ممکن است خود را مجاب کنیم که آنها به صورت غیرطبیعی منظم هستند و همین باعث موفقیت ایشان در امور می شود.
این نوع رفتار در روانشناسی به نام «خطای بنیادی منتسب» یا «انحراف تشابه»، نام دارد و نوعی تعصب است که انسان، ویژگی های بنیادی شخصیتی را تقصیر رفتار میداند تا تاثیرات شرایط موجود؛ او موفق می شود، زیرا منظم است. من شکست می خورم، چون تنبل هستم. اشتباه در اینجا این است که متوجه تاثیر بسیار زیاد شرایط موجود نیستیم. او ممکن است که فرد باهوش با رفتاری متمرکز باشد، ولی کمک زیادی هم دریافت کرده است. ساختار روش و فشار او برای تولید نتایج، باعث اجتناب وی از اشتباهاتی که اغلب مردم مرتکب می شوند، می گردد و بنابراین؛ او از عقب نشینی در برابر موانعی که بیشتر مردم عادی انجام می دهند، رنج نمی برد.
در این مقاله میخواهیم در مورد یکی از آن موانعی صحبت کنیم که اجتناب از آن می تواند باعث افزایش موفقیت یادگیری شما در موضوعات جدید شود.

تمرکز، کلید کار است
یکی از ویژگی های افراد موفق در مورد چالش ها این است که آنها به روی موضوعات تمرکز می کنند، حتی اگر چالش نسبی آنها به حفظ یک موضوع که تاکنون یادگرفته اند، محدود شود. تمرکز، یک ضریب فزاینده برای نیروی گیرایی و اثربخشی شما به روی خود و دیگران است. رسیدن به چندین هدف ساده، در یک زمان، بسیار آسان تر از رسیدن به یک هدف مشکل است. یکی از بزرگ ترین اشتباهات خودآموزان؛ چیره نشدن بر جاه طلبی های خود است که در یک زمان، یک برنامه را دنبال کنند. تمرکز؛ هنگامی که یک برنامه را برای خود، بسیار روشن، مشخص کنید، کارآیی بهتری دارد.
برای نمونه؛ تقسیم یک زبان خارجی به برنامه های کوتاه تر و کوچک تر، این فرآیند را با دلهره کمتری به مرحله انجام می رساند. تجربه شخصی خود من، در مورد این ایده، هنگامی شکل گرفت که آموزشِ دانش کامپیوتر را به سی و سه کلاس جداگانه تقسیم کردم.

محسنات زیاد تمرکز
عدم تمایل به تمرکز در انسان قابل درک است، ولی شما منفعت زیادی از یادگیری تمرکز بدست می آورید. شما می توانید با یادگیری تمرکز، موضوعات بسیار زیاد بیشتری نیز بیآموزید. راه حل دو قسمتی است؛ اول، ساخت یک تمایز ذهنی میان تعهدات در برابر منافع. دوم؛ منافع متفاوت خود را، از مخالفت و تقابل به موازات و توافق تغییر جهت دهید.

تعهدات و محسنات
قانون تمرکز بدین معنا نیست که انسان بخواهد از هر چیز دیگری، خارج از موضوع اصلی، اجتناب کند. برای نمونه؛ در هنگام یادگیری زبان فرانسه به عنوان موضوع اصلی، در یک سفر به اروپا، می توان کمی آلمانی یا اسپانیایی هم یاد گرفت. در اینجا تفاوت در این است که یادگیری کمی از زبان های آلمانی و اسپانیایی، تعهد نیست. در صورت تمایل می توان آنها را نیز به عنوان سود بردن آموخت، ولی نیازی به فشار نیست. اعمال اراده، تنها برای انجام تعهدات در زندگی است.
نگه داشتن حداقل تعهدات در ازای داشتن منافع چندگانه به این معنی است شما هرگز تحت هیچگونه فشاری نیستید و همواره توانایی پیروی از کنجکاوی های خود را دارید وهمچنین، وادار به دنباله روی از چندین برنامه ریزی متفاوت، در حالات نامناسب عصبی، نخواهید بود.

تعهدات متوالی و موازی
راه دیگر موفقیت در برابر انجام دادن چندین برنامه ریزی متفاوت این است که آنها را، به جای هم زمان و موازی، به صورت سریال و متوالی انجام دهید. برای نمونه؛ در هنگام تحصیل دانش کامپیوتر می توانید به سود جستن از یادگیری یک زبان خارجی نیز بپردازید و تنها یک یاداشت ذهنی، به عنوان درخواست ویژه «بعد از این می توانم» کافی است. یکی دیگر از راه های دستیابی به پیشرفت های قابل توجه و انجام تعهدات در یادگیری موضوعات مختلف، به جای یادگیری هم زمان تمام موضوعات با هم، زمان بندی در یادگیری هر موضوع به صورت جداگانه است.

عدم تمرکز چیست
قانون تمرکز به زمان اختیاری و انرژی شما، یا تلاش هایی که شما توانایی انتخاب چگونگی انجام دادن آنها را دارید، مربوط می شود. برای برخی افراد، این بسیار چشمگیر و پرمعنا و برای برخی دیگر محدود و از روی ناچاری است. کار، خانواده یا مدرسه ممکن است که همواره بخشی از وقت و انرژی شما را، قبل از انتخاب اهدافتان، تلف کنند. تمرکز نیازمند چیزی بیشتر از انجام تعهدات غیر ارادی به بستگان و افراد دیگر است. اگر شما برای انجام کار یا تحصیلات خود، به طور خودکار، وقت زیادی صرف می کنید، پس مهم است که زمان آزاد خود را نیز به نحو احسن انجام دهید. متاسفانه، بسیاری از مردم زمان آزاد خود را نادیده میگیرند و به اشتباه فکر می کنند که وقت کافی ندارند.
تمرکز یک ترفند ناشناخته و غیرمعمول نیست، بلکه «کاربردی» است که به ندرت از آن استفاده می شود. ما از این این کاربرد، زمانی که بخواهیم یک زبان خارجی یا یک موضوع را یاد بگیریم، استفاده می کنیم. تمرکز، همچنین، ابزاری است که نمی خواهیم آن را به فراموشی بسپاریم.
منبع :thinkingacademy

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *