درس زندگي 12: دانستن و انجام ندادن همان ندانستن است

درس زندگي 12
دانستن و انجام ندادن همان ندانستن است
فکر مي‌کنيد خيلي زياد مي‌دانيد؟ يکبار ديگر فکر کنيد. در جوامع غربي غالباً پذيرفته شده است که دانش قدرت است. نه ضرورتاً چنين نيست! دانش فقط زماني قدرت است که شما از آن استفاده کنيد- يعني درست استفاده کنيد. به عبارت ديگر، به دنيا درباره‌ي دانش و آگاهي‌تان چيزي نگوييد اگر از آن براي چيزي جز صحبت کردن استفاده نمي‌کنيد.
بودايي‌ها ضرب‌المثلي دارند با اين مضمون: «دانستن و انجام ندادن هم چنان ندانستن است.» نيازي به گفتن نيست، دانش و خرد بي‌فايده است اگر از آن‌ها براي رسيدن به چيزي ارزشمند در زندگي خود استفاده نکنيد. اگر شما تغييرات مهمي در اين دنيا انجام دهيد، بايد دانش معتبر خود را در هماهنگي با عميق‌ترين ارزش‌ها و باورها قرار دهيد و آنچه که حقيقتاً از زندگي مي‌خواهيد را دنبال کنيد.
حقيقت اين است که عمل صداي بلندتري از حرف دارد- حتي عمل بسيار کم ارزش به مراتب بيشتري از يک دنيا حرف دارد. اين عبارت قديمي را به ياد بياوريد: «حرف ارزان است چون عرضه هميشه بيش از تقاضاست.» ايده‌هاي بزرگ و دانش مقوله‌هايي هستند که از آن موفقيت زيادي حاصل مي‌شود. با اين حال، ايده‌هاي بزرگ و دانش به تنهايي باعث موفقيت انسان نخواهند شد.
شما مي‌توانيد با تماشاي ديگران چيزهاي زيادي ياد بگيريد اما زمان‌هايي پيش خواهد آمد که شما بايد براي رضايت خود کاري انجام دهيد. نشستن و تماشا کردن جهان به هيچ عنوان براي‌تان رضايت و خشنودي به همراه نمي‌آورد. در مقابل، اين يک روش کاملاً موثر براي رسيدن به ناخشنودي است- و چه کسي به ناخشنودي نياز دارد؟
شما بايد در مسير عمل گام برداريد اگر مي‌خواهيد تاثير خود را بر اين جهان بگذاريد. بودايي قرن ششم راهبه بودهيدهاراما بر اين باور است که: «همه روش آن را مي‌دانند. اما تعداد کمي حقيقتاً آن را انجام مي‌دهند.» مشخصاً، حرف را بايد در مرحله‌ي عمل قرار داد. شما از خود متنفر خواهيد شد اگر دائماً درباره‌ي آن صحبت کنيد اما هرگز کاملاً راضي نشويد تا آن را انجام دهيد. ايده‌هاي شما مي‌تواند جهان را تغيير دهد به شرط اينکه با عمل همراه شود.
فکر مي‌کنم که اين رياضي‌دان و فيلسوف بريتانيايي آلفرد نورث وايت‌هد بود که زماني گفت ايده‌ها حفظ نخواهند شد مگر آنکه عملي درباره‌ي آن‌ها انجام شود. يکي از آشنايان من داراي ميليون‌ها ايده است اما دريغ از آنکه يکي از آن‌ها به مرحله‌ي عمل برسد. نکته اينجا اين است که اجراي موفقيت‌آميز يک ايده‌ي خوب ارزشي بيش از يک ميليون ايده‌اي دارد که هيچ عملي براي تحقق آن‌ها انجام نمي‌شود.
ايده‌ي بزرگ شما هيچ گاه نور روز را نخواهد ديد اگر شما آنقدر داراي انگيزه‌ي کافي نباشيد تا بر روي آن کار و تلاش و عمل انجام دهيد. شهود، خلاقيت و نيروي اراده بزرگ‌ترين دارايي شماست. ايده‌ي «بزرگ» شما فقط يک ايده است. و يک ايده‌ي صرف نيز باقي خواهد ماند اگر شما فقط درباره‌ي آن صحبت کنيد. اين ايده زماني به ايده‌ي بزرگي تبديل خواهد شد که از آن استفاده‌اي بکنيد.
شما بايد زمان کمتري را به تفکر و زمان بيشتري را به عمل کردن سپري کنيد. نکته‌اي که افراد موفق را از افراد کمتر موفق جدا مي‌کند اين است که افراد موفق هميشه در سفرهاي هيجان‌انگيز شرکت مي‌کنند. آن‌ها عمل‌کننده هستند. افراد کمتر موفق عمل‌کننده نيستند. آن‌ها ممکن است به مقصد علاقه‌مند باشند اما در مقابل انجام سفرهاي ضروري مقاومت مي‌کنند. بدون سفر هيچ مقصد جديدي وجود ندارد.
اين براي کتاب پرفروشي که مي‌توانيد بنويسيد به کار مي‌رود- يا هر پروژه‌ي ديگري که مي‌توانيد کامل کنيد اما از پس انجام آن بر نمي‌آييد. امروز شروع کنيد و ببينيد که اين ايده شما را به کجا مي‌برد. يکي از پيشگامان آزادي فرانسه مادام مارکويس دوديفاند خاطر نشان مي‌کند: «فاصله مهم نيست. فقط گام نخست سخت است.»
کافيست بگوييم شما نکته‌ي ارزشمندي را مي‌دانيد اگر با آن زندگي مي‌کنيد. الان زمان به عهده گرفتن پروژه‌اي است که مي‌تواند زندگي شما را تغيير دهد. آن را متفاوت و چالش‌پذير انجام دهيد. وراي همه‌ي اين‌ها، مطمئن شويد که آن را بر عهده مي‌گيريد. آن را به شکل بد و ناخوشايندي انجام دهيد اما حداقل آن را انجام دهيد! جهان به افراد بيشتري نياز دارد که کارها را انجام دهند- به جاي اينکه فقط درباره‌ي چگونگي انجام کارها صحبت کنند.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *