طب سوزنی و زخم معده

زخم معده چیست؟
زخم های گوارشی د ر جوامع صنعتی شیوع زیادی پیدا کرده و بر خلاف تصور عمومی که علت آنرا استرس و مصرف غذاهای پر ادویه و تند می دانند عامل ایجاد کننده آن مصرف داروهای مسکن از خانواده NSAID ( ایبوپروفن ، ایندومتاسین ، آسپرین و…)و باکتری هلیکوباکتر می باشد. علائم این بیماری به شکل درد در ناحیه شکم با احساس سوزش ، احساس درد با گرسنگی، بیدار شدن از خواب بدلیل درد ،کاهش درد با مصرف شیر یا آنتی اسید، سوء هاضمه، تهوع و استفراغ و کاهش وزن می باشد.

فاکتورهای خطر
در سنین میانسالی و کهنسالی شیوع این بیماری بیشتر می شود که بدلیل افزایش احتمال آلوده شدن با باکتری هلیکوباکتر با افزایش سن می باشد . بعلاوه در افراد سیگاری و مصرف کنندگان الکل بدلیل کاهش دفاع دیواره معده در برابر اسید این بیماری بیشتر دیده می شود. در دیابت احتمال آلودگی به میکروب هلیکوباکتر پیلوری بیشتر می شود. سبک زندگی نیز در تشدید علائم این بیماری موثر است بعنوان مثال استرس مزمن و مصرف نوشیدنی های کافئین دار و تدخین دخانیات می توانند موجب تشدید علائم این بیماری شوند هر چند که عامل بوجود آورنده این بیماری نمی باشند.
در موارد حاد با مصرف ۶ هفته داروهای آنتی اسید و رعایت رژیم غذایی و اصلاح سبک زندگی زخم های گوارشی بهبود می یابند .چنانچه این بیماری عود نماید و یا اینکه تست باکتری هلیکوباکتر مثبت باشد مصرف آنتی بیوتیک همراه با آنتی اسید توصیه می شود. زخم های دوازده معمولا خوش خیم هستند و کمتر دچار عارضه می شوند در حالیکه زخم های معده ممکن است دچار عوارضی از قبیل سوراخ شدن معده ، خونریزی و حتی بدخیمی شوند . بنابراین در زخم های راجعه و مزمن انجام آندوسکوپی و نمونه برداری الزامی می باشد.
طب سوزنی

زخم معده

طب سوزنی از طریق کاهش ترشح اسید معده و متعادل کردن حرکات دستگاه گوارش که از طریق عصب واگ اعمال می شود به کنترل بیماری و بهبود آن کمک می نماید. تاثیر التیام بخش طب سوزنی بر روی زخم های گوارشی علاوه بر کاهش ترشح اسید و متعادل کردن حرکات دودی دستگاه گوارش بدلیل شل شدن اسفنکتر پیلور ، افزایش جریان خون در ناحیه مبتلا و کاهش استرس عمومی فرد می باشد
منبع :mosaferian

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *