کشف چگونگی کاهش اضطراب با مدیتیشن

کشف چگونگی کاهش اضطراب با مدیتیشن
دانشمندان، همچون راهبان بودایی و بزرگان ذن (فرقه بوداييان طرفدار تفکر و عبادت ورياضت) مدیتیشن را به عنوان عاملی برای کاهش اضطراب می‌شناختند، اما چگونگی تاثیر آن را نمی‌دانستند. دانشمندان در مرکز پزشکی دانشگاه ویک فارست موفق به شناسایی عملکرد مغز طی این فرآیند شدند.
دکتر فادل زیدان، محقق نوروبیولوژی و آناتومی در دانشگاه ویک فارست و سرپرست این پروژه می‌گوید: «اگرچه ما می‌دانستیم که مدیتیشن منجر به کاهش اضطراب می‌شود، اما تا به حال مکانیسم‌های خاص مغز که در از بین بردن اضطراب در افراد سالم ظاهر می‌شود مشخص نشده بودند. ما در این مطالعه موفق شدیم بخش‌هایی از مغز را که در طول کاهش اضطراب با روش مدیتیشن فعال و یا غیر فعال بودند مشاهده کنیم.»

این مطالعه در نسخه ی فعلی از مجله‌ی اعصاب شناختی و حسی منتشر شده است.

در این تحقیق، 15 داوطلب به عنوان فرد سالم با حد متعادلی از اضطراب روزانه برای این مطالعه انتخاب شدند. این افراد در سابقه‌ی خود هیچ گونه تجربه‌ی مدیتیشن و یا اختلالات اضطرابی نداشته‌اند. این افراد در چهار کلاس 20 دقیقه‌ای برای آموزش تکنیک مدیتیشن همراه با تمرکز حواس شرکت کردند. در این شکل از مدیتیشن، تمرکز بر تنفس و احساس بدن و دور ساختن افکار و احساسات منحرف آموزش داده شد.

فعالیت مغز شرکت‌کنندگان قبل و بعد از انجام مدیتیشن با استفاده از نوع خاصی از تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) که در تصویربرداری‌های مغزی موثر و کاربردی است، مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این گزارش میزان اضطراب قبل و بعد از اسکن مغز نیز اندازه‌گیری شد.

اکثریت شرکت‌کنندگان در این مطالعه کاهش اضطراب را تجربه کرده‌اند. محققان به این صورت دریافتند که مدیتیشن میزان اضطراب را تا بیشتر از 39 درصد کاهش می‌دهد.

این مطالعه نشان داد مدیتیشن زمانی که منجر به تسکین اضطراب می‌شود با فعال شدن قشر سینگولیت قدامی مغز و همچنین قشر پریفرونتال بطنی میانی همراه است. به طوری که در طول مدت مدیتیشن فعالیت بیشتری در قشر پریفرونتال بطنی میانی (ناحیه‌ای از مغز که نگرانی را کنترل می‌کند)، مشاهده شد. علاوه بر این، وقتی فعالیت مغز در قشر سینگولیت قدامی (ناحیه ای که حاکم بر تفکر و احساسات است) افزایش یافت، اضطراب نیز در پی آن کاهش یافته است.

«ذهن آگاهی (حضور ذهن) بر حفظ تمرکز و دقت و همچنین کنترل واکنش ما به افکار و احساسات روزانه استوار است. جالب توجه است که یافته‌های موجود نشان می‌دهد، نواحی از مغز که فعالیت آن با کاهش اضطراب ناشی از راه مدیتیشن در ارتباط است، به شکل قابل ملاحظه‌ای با آگاهی فرد سازگار است.»

تحقیقات در سایر موسسات نشان داده است که مدیتیشن قادر است اضطراب را به طور قابل توجهی در بیماران مبتلا به اختلالات عصبی و بیماران افسرده کاهش دهد.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *