خواب های تکرای و دنباله‌دار

خواب های  تکرای و دنباله‌دار

اگرچه هیچ دو خوابی  مشابه هم نیستند، برخی از آن دسته خواب هایی  که در طول ماه‌ها و حتی سال‌ها تکرار می‌شوند، یک محتوی یا عناصر مهمی را تکرار می‌کنند. تم این خواب ها  می‌تواند اضطراب یا فرار از دست شکنجه‌گران باشد یا ممکن است کاری باشد که هیچگاه نمی‌توان به درستی آن را تمام کرد: اگر به درستی تعبیر شود، رویای تکرارشونده می‌تواند ماهیت رویابین را آشکار سازد. نوع رویا تلاشی برای تشخیص مشکلات پنهانی است و می‌تواند نشانه‌ای از راه‌حلی باشد.

 

یک خواب  تکراری
مردی مکرراً خواب می‌دید آسانسور ساختمان اداری 15 طبقه‌ی جایی که او در آن کار می‌کرد، خراب شده است، به طوریکه او مجبور بود 14 طبقه را از پله‌ها پایین بیاید. او که از افتادن وحشت داشت، به نرده‌ها می‌چسبید و هیچگاه به پایین پله‌ها نمی‌رسید و همیشه در حالیکه عرق می‌کرد، از خواب بیدار می‌شد.


تحلیل خواب
تحلیل این خواب این ترس عمیقاً ریشه‌دار را که او عملکرد موفقی در سر کار نداشت و هیچگاه به ترفیع نرسید، نشان می‌داد.


خواب های  دنباله‌دار
در رویای اول، رویابین مردی را مشاهده کرد که وارد یک دره‌ی تاریک و مایوس‌کننده با ابرهای تهدیدکننده می‌شود. در رویای دوم، او در اوضاع به‌هم‌ریخته‌ی ارتش قرار داشت. او به تنهایی یک میز می‌خواست اما این درخواست او رد شد. در رویای سوم، او با یکی از دوستان خود مشت‌زنی می‌کرد و چون فکر می‌کرد او مغرور است، او را ضربه‌فنی می‌کرد.


تحلیل خواب
تحلیل خواب  نشان داد که رویای نخست حاکی از آن بود که رویابین از افسردگی رنج می‌برد. رویای دوم نشان‌دهنده‌ی منبع افسردگی بود: او فردی خودخواه، خودرای، منزوی، گوشه‌گیر و غیرمحبوب است. در رویای سوم، دوست، خود اوست. با ضربه‌ی فنی کردن او، رویابین سعی می‌کند از غرور خود را رها کند و در نتیجه، موقعیت‌اش را بهبود بخشد.

 

بچه‌ای که توسط پدر و مادرش مورد انتقاد قرار می‌گیرد ممکن است بعدها رویای محاکمه شدن را ببیند. بسیاری از افراد، حتی در زندگی آینده‌ی خود غالباً رویای بازگشت به مدرسه را می‌بینند. ترس از اقتدار می‌تواند دلیل آن باشد، اما به همان اندازه این خواب  می‌تواند آرزویی برای رسیدن به دوستی شادی‌آور آن سال‌ها باشد.

 

دلایل اصلی مشاهده خواب‌های تکراری

در بسیاری از خواب های  تکراری، با این حال، دلیل اصلی به درستی رفع نشده، بلکه خود به مشکل دیگری تبدیل شده است. نریس دی، در کتاب کار رویابین، درباره‌ی زنی صحبت می‌کند که بارها و بارها خواب می‌دید در لانه‌ی شیر و در معرض حمله‌ی یکی از آن‌ها قرار دارد. این رویای تکراری نشان می‌دهد رویابین به بن‌بست رسیده و نمی‌تواند راهی برای خروج از مشکل خود پیدا کند.

 

 

رویاهای تکراری و دنباله‌دار


• می‌تواند در یک شب، چند شب یا چند سال رخ بدهد.
• اگر ترسناک باشد، ممکن است بدلیل اضطراب‌های ناشی از دوران بچگی باشد.



 


 

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

21 دیدگاه

  1. با عرض سلام خدمت شما . من از زمانی که ماشین خریدم همش خواب میبینم که ماشنم رو دزد میبره. همش خواب میبینم که وقتی از پنجره پایین خونه رو نگا میکنم متوجه میشم که ماشین سر جاش نیست. خیلی از این خواب آزار میبینم. و همیشه هم تکرار میشه. من چیکار باید بکنم. چرا این خواب رو همیشه میبینم. . شبیه هم نیستند اما همشون یه موضوع دارن و اونم اینه که ماشینم رو دزد میبره. منتظر جوابتون هستم

  2. اگه خواب مرد مورد علاقترو سه شب پشت سر هم ببینی که اصلا شباهتی بهم ندارند فقط اون شخص باعث شباهت شود

    1. برای یکی از دوستای منم تقریبا همچین اتفاقی افتاده، چهار شب خواب فرد مورد علاقشو دیده، ک صداش میزنه ول خووش دیده نمیشه

  3. سلام من الان حدود 10ساله همش خواب ميبينم سگ يا حتي يه گله سگ دنبالمم ازشون خيلي ميترسم هيچ وقتم تا حالا منو نگرفتنند منم هش در حال فرارم بعضياشونم خيلي بزرگند.همش تكرار ميشه منم تو يه جايي مثله دهاتم كه تو خونه ها پنهان ميشم. ميخواستم راهنماييم كنيد

  4. سلام
    اگه بگم تا الان که 27 سالمه همش کابوس و خوابهای تکراری دیدم شاید باورتان نشه
    اما یه مدت همش خواب میدیم چند مرد دنبالم هستن میخوان منو بکشن همشون بارونی و کلاه داشتن مثل کاراگاه ها هر دفعه هم مثل هم بود خواب هام.
    یه مدت هم خواب میدیم درس ادبیات فارسی دانشگاه را پاس نکردم یادم هم رفته سر کلاس برم و ترم داره تموم میشه.
    بعد یه مدت خواب میدیدم دشمن حمله کرده و با هواپیما جنگی به ما حمله میکنه به حدی ترسیده بودم که وقتی از خواب پریدم متوجه شدم گریه کردم و چشمام اشک داشت .

    الانم چند روزه خواب میبینم یکی از اطرافیانم مرده و مراسم تشییع جنازه هست.
    من شبا دندام قروچه دارم و الان 2ماهه تحت نظر روانپزشک دارو مصرف می کنم و تیک های عصبی هم دارم.
    خودم خیلی رنج میبرم چرا من این همه مشکل روانی دارم.

    1. سلام.
      نمیدونم چرا ولی منم زیاد خواب مرد هایی با کلاه سیاه و بارونی میدیدم که هیچ وقت صورتشون و ندیدم و میخواستن منو بکشن ولی به یکی از دوستان مراجعه کردم و تعبیر این خواب هارو جن توصیف کردن.
      اگه هنوز از این خواب ها میبینید شب ها سوره ی ناس رو زیاد بخونید.

  5. با عرض سلام من چند وقته که به طور پی درپی شیر نری رو میبینم که دنبالم می کنه و من از دستش فرار می کنم و با استرس از خواب می پرم تعبیرش چیه خواهش می کنم یکی راهنماییم کنه

  6. سلام
    میدوم به سوالات پاسخ داده میشه یا نه ولی اگه بتونید منو راهنمایی کنید ممنون میشم:
    سالها قبل خواب دیدم بیماری لاعلاج مثل سرطان گرفتم در بیمارستان بستری شدم و قرار است بمیرم.
    بعد از چند سال دوباره خواب دیدم که قراره بمیرم وخانوادم ناراحت هستند و به خاطر سرطان میمیرم.
    بعد از دو سه سال دیشب دوباره خواب دیدم سرطان دارم توی بیمارستان بستری ام و قراره بمیرم که از خدا درخواست شفا داشتم.

  7. با سلام
    من چند ماهی است که عقد کرده ام اما نزدیک 1ماه است که مدام خواب می بینم که من 2شوهر دارم و همیشه آخر این خواب ها متوجه می شوم که نمیشه آدم 2شوهر هم زمان داشته باشد و نزد شوهر خودم باز می گردم، من شوهرم را خیلی دوست دارم و به جز او هیچ کس در فکر و ذهن من نیست ،معنی این خواب ها چه می تواند باشد؟

  8. باسلام
    من هر سال موقع امتحانات یا اکثر اوقات خواب جاماندن از امتحانات رامی بینم وخیلی وحشتناک از خواب بیدار می شوم این خواب خیلی عذابم میدهد.دوست دارم راه حلی برایش پیدا کنم ومعنی آن را بدانم.ممنون میشم اگرراهنمایی کنید.

    1. سلام

      چندان جای نگرانی نیست این نوع خوابها
      چون زمینه فکری تو ، در ایام امتحانات متمرکز بر درس و نمره و امتحانه و بخاطر اضطرابی که در اون برهه زمانی طبیعی هست این خوابها رو می بینی

  9. من چند شبه خواب یه پادم خواصی رو میبینمکه داره بهم ابراز علاقه میکنه و کاراکو راه میندازه آیا تعبیر خواصی داره.باید یه چیزی رو بگم که تو واقعیت این ادم خیلی منو اذیت کردهو من سعی میکنم کلا جلو چشمش نباشم.لطفا راهنماییم کنید

  10. سلام دکتر آرام، من چند هفته ای هست که یه خواب خیلی عجیب می بینم خوابم خیلی ترسناک است براتون تعریف می کنم توروخدا جواب منو بدید ( توی خواب می بینم کسی می خواد منو بکشه یا خفه کنه این خواب همیشه تکرار می شه بعضی وقت ها اگه صد دفه از خواب بیدار بشم دوباره بخوابم دوباره همون خواب رو می بینم اما این خواب مثل واقعیت می مونه انگاار که اثلاً خواب نیستم کسی توی خواب نمی بینم فقط حس می کنم که می خواد خفم کنه این خواب دیدن فقط شبها بود اما الان صبحا هم بهش اضافه شده خیلی از خوابیدن می ترسم نمی دونم باید چیکار کنم که دیگه سراغم نیاد ) تورو خدا جوابمو بدین.

  11. سلام دوستان.
    من پسری 17 ساله هستم که مدتیه دارم خواب تکراری و مداومیو با آدمای یکسان میبینم.
    چند وقتیه این خوابا واسم عجیب شدن.چون کم کم ذهنم داره تو عالم رویا یه دنیایی واسه خودش میسازه.بدون این که بتونم کنترلش کنم.نمیدونم ولی احساس میکنم این خوابا در مورد آیندم هستن چون تموم چیزاییو که میخوام و دمبالشونم توش هست.

  12. من همش خواب مرگ یکی از عزیزانم رو میبینم…دقیقا چند روز بعدش خواب ختمش…بعد خواب چهلم.. خیلی سخته چیکار باید بکنم؟؟

  13. سلام من تقریبا ۴ ساله ک دو نوع خوابهایی متفاوت میبینم ی هفته خوابهایی میبینم ک تعبیرش خوبه ولی دوباره یک یا چند هفته دیگه ی خوابهایی میبینم ک تعبیرش بد همه ی خوابهام مربوط ب ی موضوع فقط چهار ساله مدام اینطوری خواب میبینم وقتی ب خواب خوبم امیدوار میشم دوباره خوابی ک تعبیر بد داره میبینم ولی وقتی ام ازین خوابی ک دیدم نامید میشم دوباره خوابی میبینم ک تعبیر خوب ب همون نوضوع داره میشه لطفا راهنمایی کنید اینا دلیلش چیه خیلی سردرگمم میکنه

  14. سلام.من 1سال تمام خواب میدیدم که تو کوچه های تاریک وتنگ و ساخت قدیمی تو راه امام زاده ام،(جالبه که من اصلآ مذهبی نیستم…)و هرچی توی این کوچه ها راه میرم به امامزاده نمیرسم هرشب تو این کوچه ها بودم شب بود تاریک بود تنهای تنها بودم هرشب چراغهای امامزاده رو میدیدم ولی نمیشد برم همش گم میشدم و با گریه و ترس و جیغ از خواب بیدار میشدم
    الانم یه مدتیه که خواب هام خیلی خیلی واقعی شده در حدی که تپش قلب گرفتم و دیگه تو خواب باور نمیکنم که خوابه و دیگه دوست ندارم بخوابم ….
    یه شب که خواب دیدم یکی از نزدیکانم فوت کرده و اونقدر واقعی بود که حتی صدای قرآن هم میومد و وقتی بیدار شدم فقط از چشمام اشک میومد اصلآ کنترل نمیتونستم بکنم اشکامو و متوجه شدم قلبم درد میکنه ….آرزو میکنم خواب خوبی داشته باشین که این بدترین عذابه …

  15. سلام
    من پدرم رو از دست دادم بعد از مرگشون یه بار خواب دیدم که تو بیمارستان توی یه خواب دیگه از بیمارستان مرخص شد ولی تو خواب بعدم باز رفت بیمارستان تو خواب بعدیم باز مرخص شد
    من تو خوابی که دارم میبینم میدونم که پردم فوت کرده
    یکم برام عجیب شده ?

    1. سلام وقتتون بخیر باشه
      در بسیاری از خواب های تکراری، علتی وجود دارد که شاید اوایل شما هنوز مرگ پدرتون رو باور نکردید و باهاش کنار نیومدید و اون هی براتون تکرار میشه تا شما باور کنید .
      در واقع ضمیر ناخوداگاه باور نکرده که پدرتون رفته ولی ضمیرخوداگاه در خواب میدونه که شما پدرتون رو از دست دادید
      مرگ او هنوز هم در ذهن شما تازه است و شما همچنان درگیر این هستید که رفتن او را باور کنید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *